• کد خبر: ۲۹۷۹۳
  • ۱۴۰۰-۰۸-۱۸ - : ۸:۵۳

پشت بام متری چند؟

در برخی محلات تهران پشت بام ها فروخته می شود. ساخت و سازهای غیرقانونی شبانه صورت می گیرد. عضو شورای شهر می گوید: برخی از خانه ها در این محدوده سند ندارند.

به گزارش اقتصاد سالم؛ماجرای پشت بام فروشی در تهران سال هاست که مطرح شده است و این موضوع در برخی از مناطق تهران پررنگ تر است.

هر چند مسوولان در دورهای قبل اعلام کردند با این موضوع برخورد می کنند اما همچنان مشکل به قوت خود باقی است.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در این باره می گوید: تا حالا کوچه ای به نام و شماره هیچم شنیده اید. نه در اقصی نقاط کشور، بلکه در مرکز تهران. در محله قدیمی و فراموش شده شمیران نو، همسایه لویزان، مردمی  که صدایشان شنیده نمی شود.

۵۰ سال است مشکل ثبت و سند مسکونی مردم را حل نکرده ایم

وی با تاکید بر این که صدای مردم محله شمیران نو شنیده نمی شد، ۶۲ درصد املاک مسکونی و تجاری این افراد قول نامه ای  و تلاش های چند دهه ای ایشان برای ثبت و سنددار کردن خانه های فرسوده و ناپایدارشان به نتیجه می رسید.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: شمیران نو محله ای اصیل با مردمانی شریف است که مهد دلاورمردان دفاع مقدس و سرداران شهید زنده همچون سردار علی فضلی است و ۱۷۰ شهید سرفراز دارد، اما به دلیل مشکلات انباشته و عقیم ماندن تلاش های مردم برای توسعه، بیشتر آنها به مناطق دیگر تهران مهاجرت کرده اند.

امانی تاکید کرد: ۵۰ سال است مشکل ثبت و سند مسکونی مردم را حل نکرده ایم و همزمان اجازه تخریب و نوسازی نمی دهیم و مردم را مجبور می کنیم که از روی اضطرار خانه های خود را تخریب کنند و زمینه را برای سوء استفاده سوداگران و دلالان فراهم می کنیم.

یکی مالک پشت بام، دیگری مالک زیر پله و آن دیگری مالک زیرزمین است

وی تصریح کرد: از پشت بام فروشی و زیرزمین فروشی گرفته تا خانه های چندمالکی، یکی مالک پشت بام، دیگری مالک زیر پله و آن دیگری مالک زیرزمین است و برخی فروشندگان، پشت بام، راهرو، زمین و حیاط را جداگانه می فروشند.

 مهاجرت در شهرها و گسترش شهرها مسائل زیادی را برای همه دنیا به وجود آورده است

مدیران قبلی شهری ابتدا موضوع را منکر شده و بعد گفتند آن را پیگیری می کنند.مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران می گوید: افزایش شهرنشینی در حالی است که نیم قرن قبل تنها ۴۰ درصد مردم ایران در شهرها زندگی می‌کردند.

وی تاکید کرد: مهاجرت در شهرها و گسترش شهرها مسائل زیادی را برای همه دنیا به وجود آورده است و امیدواریم حل شود.

وی همچنین به ساخت و سازهای غیرمجاز اشاره کرد و گفت: با هرگونه تخلف برخورد می شود.

پرچالش ترین و پر مساله ترین ماموریت شورا و شهرداری موضوع شهرسازی است. جعفر شربیانی عضو شورای شهر تهران در این باره می گوید: برای دستیابی به چند هدف و ایده، طرح “یک چالش یک راه حل” را آغاز کرده ایم و نخستین جلسه این طرح از منطقه ۴ شروع شده است.

وی ادامه داد: از گذشته همیشه در این مورد تصمیماتی از بالا به پایین گرفته شده که فاصله زیادی با مشکلات کف جامعه داشته است و شکاف تاریخی بین تصمیمات و مشکلات جامعه فقط با اصلاح فرایند و تعیین اولویت ها رفع می شود.

شربیانی افزود: تصمیم گیری از پایین به بالا و استفاده از کارشناسان حوزه معماری و شهرسازی که در صف مقدم با مردم در ارتباط هستند نیز مشکلات این حوزه را کاهش می دهد.

وی خاطرنشان کرد: تلاش برای رونق نوسازی بافت فرسوده و ساخت و ساز های شهری و تسهیل در صدور پروانه املاک واقع در بافت فرسوده نیز می‌تواند مشکلات را کاهش دهد.

شربیانی گفت:  برخورد و  جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز در جهت صیانت از حقوق شهر و شهرداری و بخصوص پرسنل شهرسازی نواحی از دیگر راهکارها است.

در برخی محلات تهران حتی پشت بام ها هم به فروش می رسد و آلونک های در آنجا برای سکونت ساخته می شود.

در شمیران نو مالکان پشت بام خانه های خودرا واگذار می کنند/ شبانه ساخت و ساز انجام می شود

کاوه حاج علی اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این باره گفت: در برخی از محلات تهران که زمین کم است روش های جدیدی مثل پشت بام فروشی ایجاد شده است و این کار در گلابدره و شمیران نو بیشتر انجام می شود.

وی ادامه داد: در شمیران نو مالکان پشت بام خانه های خودرا واگذار می کنند و شبانه ساخت و ساز انجام می شود و این روند ادامه دارد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران  اضافه کرد: یک ساختمان ۱۰ سال پیش یک طبقه بوده و الان ۴ طبقه شده است و ساختمان های هستند که فاقد حداقل استانداردها و دوام ایمنی هستند.

وی با اشاره به سکونتگاه های غیررسمی گفت: تراکم جمعیت در این محدوده ها زیاد است. ساخت و ساز در این محدوده های غیرقانونی است و شهرداری نواحی باید با این ساخت و سازهای برخورد کند.

می توان ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در سال را در تهران مدیریت کرد

در گرانترین منطقه تهران محله ای وجود دارد که پشت بام را متری ۱۰ میلیون تومان می فروشند تا یک واحد فرسوده طبقاتی ایجاد کنند.عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این باره می گوید: متوسط مساحت واحدهای مسکونی در جنوب تهران بالای ۹۰ متر و در شمال ۱۲۰ متر است که این مسأله روز به روز توان تامین مسکن برای اقشار کم درآمد را غیرممکن می کند. باید با استفاده از سازندگان دولتی وضعیت مسکن را به سمت تولید مسکن کوچک اندازه ببریم تا در یک حالت ترکیبی بتوانیم ۲۰ درصد واحدهای کوچک اندازه بسازیم و به صورت مسکن اجاره ای اجتماعی در اختیار افراد کم درآمد قرار دهیم.

گلپایگانی ادامه داد: امکان ساخت یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در بلند مدت در شهر وجود دارد و می توان ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در سال را در تهران مدیریت کرد. بخشی از این واحدها توسط خود مردم، بخش خصوصی و نهادها قابل ساخت است. ظرفیت هایی که برای این موضوع داریم شامل هزاران هکتار زمین های کشاورزی و… است که به مناطق ۱۸ و ۱۹ اضافه شدند و اگر قانون منع فروش اراضی فاقد کاربری در مجلس اصلاح شود ظرفیت بالایی ایجاد خواهد کرد.

به گفته گلپایگانی، در گرانترین منطقه تهران محله ای وجود دارد که پشت بام را متری ۱۰ میلیون تومان می فروشند تا یک واحد فرسوده طبقاتی ایجاد کنند.

معاون شهردار بیان کرد: طرح های تشویقی و تراکم بیشتری به قطعات بزرگ اندازه داده می شود که این مسأله باعث رفتن روند ساخت و ساز و تراکم به سمت شمال شهر می شود. در حالی که از نیمه جنوبی خیابان انقلاب تا جنوب شهر ۶۹ درصد قطعات زیر ۲۰۰ متر است بنابراین نیاز است که روند ساخت و ساز را تغییر دهیم.

بر اساس این گزارش، پدیده پشت بام فروشی در تهران وجود دارد. اعضای شورا نسبت به این پدیده هشدار داده اند. حال باید دید مدیران چه برنامه ای برای رفع این مشکل دارند؟

 

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=29793
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما