• کد خبر: ۳۸۵۲۲
  • ۱۴۰۱-۰۱-۲۳ - : ۱۲:۰۵

فشارافزایی در میادین گازی کشور آغاز شد

وزیر نفت از افتتاح اولین کارخانه تولید پمپ‌های درون چاهی ایران در استان خوزستان با دانش فنی ایرانی، استفاده از ترفندی برای تأمین مالی پروژه‌های بزرگ نفتی و آغاز فشار افزایی در برخی میادین گازی کشور خبر داد.

 به گزارش اقتصاد سالم؛جواد اوجی، وزیر نفت اظهار داشت: یکی از برنامه‌های ما این است که در دولت سیزدهم، وزارت نفت وضعیت توسعه تمامی میادین خشکی و دریایی را تعیین تکلیف کند.

وی افزود: بسیاری از میادین مشترک توسعه داده شده‌اند؛ اما توسعه خیلی از این میادین، تکمیل نشده است؛ به طور مثال در میادین غرب کارون، از جمله در میادین آزادگان، یادآوران و یاران، فازهایی انجام شده اما توسعه آنها تکمیل نشده است؛ که تکمیل توسعه میادین مشترک از اهم واجبات است.

* میادین مشترکی که تا امروز به سراغ آنها نرفته‌اند، در دولت سیزدهم تعیین تکلیف می‌شوند

وزیر نفت با بیان اینکه “برنامه مدونی برای تکمیل توسعه میادین مشترک داریم”، گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم در دولت سیزدهم توسعه میادین مشترک را تکمیل کنیم و میادینی که تا امروز به سراغ آنها نرفته‌اند، توسعه آنها در این دولت آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: پس در کنار تکمیل توسعه میادین مشترکی که توسعه آنها تکمیل نشده، توسعه میادین مشترکی که تا به امروز توسعه داده نشده را در این دولت آغاز می‌کنیم و قطعا این میادین در پایان این دولت، تعیین تکلیف شده‌اند.

* ترفندی برای تأمین مالی پروژه‌های بزرگ نفتی

اوجی با بیان اینکه “موضوع تأمین مالی یکی از موضوعات مهم در توسعه میادین و مدیریت پروژه‌های نفتی است”، گفت: پروژه‌های نفتی پروژه‌هایی هستند که سرمایه‌گذاری سنگینی دارند، از اینرو یکی از ترفندهایی که به‌کار بسته‌ایم، ادغام هلدینگ‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ در قالب کنسرسیوم است تا چند هلدینگ بزرگ و یا چند بانک، مشترکا بتوانند یکی از پروژه‌های بزرگ نفتی کشور را تأمین مالی کنند.

وی افزود: این رویکرد در حال اجرا است و از این روش هم در توسعه میادین و هم در توسعه پروژه‌های پایین‌دستی صنعت نفت استفاده می‌کنیم.

* دو رویکرد برای تأمین پایدار سوخت بخش حمل‌ونقل

وزیر نفت با اشاره به اهمیت موضوع تأمین پایدار سوخت مورد نیاز بخش حمل‌ونقل کشور گفت: در این زمینه، دو رویکرد افزایش ظرفیت تولید سوخت و مدیریت مصرف را به صورت توأمان در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: پروژه پتروپالایشگاه‌ها که کلید خورده، در راستای افزایش ظرفیت تولید سوخت در کشور است؛ در این پروژه‌ها هم تولید سوخت صورت می‌گیرد و هم تأمین خوراک برای پتروشیمی‌ها انجام می‌شود.

اوجی خاطرنشان کرد: با توجه به میزان مصرف سوختی که در بخش حمل‌ونقل صورت می‌گیرد، حتما نیاز است که ظرفیت پالایشی کشور را افزایش دهیم.

وی افزود: در زمینه اصلاح و تعیین سبد سوخت خودروهای کشور، تیم کارشناسی در حال مطالعه هستند و با تکمیل بررسی‌های کارشناسانه، به‌منظور اصلاح روند مصرف سوخت به ویژه در بخش حمل‌ونقل کشور، گزارش نهایی تصمیمات اخذ شده، اعلام می‌شود.

وزیر نفت تصریح کرد: اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز در اولویت کارهای ما قرار دارد تا بتوانیم روند مصرف سوخت در کشور را اصلاح و مدیریت کنیم.

* هیچ برنامه‌ای برای احداث پالایشگاه‌های گازی جدید در کشور نداریم

این عضو کابینه دولت با اشاره به اینکه در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم، بخش قابل توجهی از ظرفیت پالایشگاه‌های گازی کشور خالی بود، گفت: فعلا هیچ برنامه‌ای برای احداث پالایشگاه‌های گازی جدید در کشور نداریم.

وی ادامه داد: بسیاری از پالایشگاه‌های گازی ما در سراسر کشور زیر ظرفیت اسمی خود کار می‌کنند و ظرفیت خالی دارند؛ چرا که در بخش بالادست این پالایشگاه‌ها، سرمایه‌گذاری لازم برای افزایش ظرفیت تولید گاز صورت نگرفته و برخی میادین با افت فشار مواجه شده‌اند و تأمین خوراک برای این پالایشگاه‌ها به اندازه کافی نبوده است.

* آغاز فشار افزایی در برخی میادین گازی کشور

وزیر نفت تصریح کرد: فشارافزایی برخی از میادین گازی را آغاز کرده‌ایم، به خصوص در حوزه پارسیان این کار آغاز شده و در میادین جدیدی که برنامه‌ریزی و مطالعات جامع آن برای توسعه در دست انجام است، بنا داریم گاز تولیدی از میادین جدید را به پالایشگاه‌های فعلی که ظرفیت خالی دارند ارسال کنیم؛ تا ظرفیت خالی پالایشگاه‌های موجود به طور بهینه مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: همچنین در بالادست این پالایشگاه‌ها که از میادین مربوطه تأمین خوراک می شد، برنامه فشارافزایی میادین گازی را شروع کرده‌ایم، در برخی میادین این عملیات وارد فاز اجرایی شده و برخی دیگر نیز در مرحله مطالعات و یا انتخاب پیمانکار است.

اوجی خاطرنشان کرد: پس برای مشکل وجود ظرفیت‌های خالی در پالایشگاه‌های گازی کشور، دو رویکرد مدنظر است، اول اجرای پروژه‌های فشارافزایی میادین گازی موجود است که در برخی میادین شروع شده و دوم، توسعه میادین گازی جدید و ارسال گاز تولیدی به پالایشگاه‌های گازی موجود است.

* ارسال گاز تولیدی میدان گازی کیش به پالایشگاه‌های پارس جنوبی

وی ادامه داد: از جمله این میادین، میدان گازی کیش است که برای این میدان، برنامه احداث پالایشگاه جدید گازی نداریم، گاز این میدان از طریق خط لوله دریایی به پالایشگاه‌های فازهای مختلف پارس جنوبی که ظرفیت خالی دارند، ارسال شده و ظرفیت آنها را تکمیل می‌کند.

این عضو کابینه دولت اذعان داشت: قطعا با توسعه میادین جدید مثل میدان گازی کیش و میدان پارس شمالی، ظرفیت خالی پالایشگاه‌های گازی کشور ظرف چندسال آینده تکمیل خواهد شد.

* افزایش تولید نفت با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان

وزیر نفت با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، گفت: وزارت نفت در بحث افزایش تولید از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استفاده می‌کند که این تولید از میادین خشکی، دریایی، مشترک و غیرمشترک خواهد بود.

وی افزود: در احداث واحدهای جدید پتروپالایشی و افزایش کمی و کیفی پالایشگاه‌ها و همچنین تکمیل زنجیره ارزش پتروشمیی نیز از توان شرکت‌های دانش بنیان استفاده خواهیم کرد و پروژه‌های بسیار خوبی تعریف شده است.

اوجی با بیان اینکه “اولین پتروپالایشگاه توسط خود وزارت نفت احداث خواهد شد”، گفت: پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در استان هرمزگان به‌زودی کلنگ‌زنی خواهد شد.

وی ادامه داد: بیش از ۷۵۰ حلقه چاه کم بازده شناسایی شده‌اند که در این زمینه، دو ماه پیش فراخوانی عمومی در سطح کشور داده شده و از شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمند دعوت کردیم که برای افزایش تولید از این چاه‌های کم‌بازده حضور یابند، تعداد زیادی از این شرکت‌ها در این فراخوان شرکت‌کرده اند؛ توانمندی و فناورانه بودن اغلب این شرکت‌ها تأیید شده و به زودی فرآیند واگذاری این پروژه‌ها به شرکت‌های دانش بنیان از طریق مدیریت‌های برنامه‌ریزی استان‌ها انجام می شود، تا با کار فناورانه توسط شرکت‌های دانش بنیان، شاهد افزایش تولید از این چاه‌ها باشیم.

* تکمیل زنجیره ارزش نفت کوره در پالایشگاه شازند اجرایی می‌شود

وزیر نفت با بیان اینکه “از توانمندی شرکت‌های دانش بنیان در پروژه‌های پالایشی کشور در پالایشگاه‌های موجود استفاده خواهد شد”، گفت: اواخر سال گذشته موفق شدیم در پالایشگاه نفت بندرعباس به موضوع تکمیل زنجیره‌ ارزش نفت کوره ورود کنیم که دانش آن توسط پژوهشگاه صنعت نفت طراحی شد.

وی افزود: با توجه به بومی‌سازی این دانش، در پالایشگاه بندرعباس با تکمیل زنجیره ارزش نفت کوره، از این فرآورده نفتی تولید کک می‌کنیم و همین روند را برای پالایشگاه شازند نیز اجرایی خواهیم کرد.

اوجی خاطرنشان کرد: نفت کوره ارزش افزوده پایینی دارد اما وقتی وارد زنجیره ارزش می شود، ارزش محصولات آن دو تا سه برابر می شود.

* افزایش ارزش افزوده گوگرد با دانش فنی ایرانی / پارک جدید گوگردی در عسلویه احداث می‌شود

وی ادامه داد: در خانگیران نیز در سفری که رئیس محترم جمهوری به استان خراسان رضوی داشتند، دو کارخانه در حوزه زنجیره ارزش گوگرد افتتاح شد که کود گوگرد بنتونیتی و گوگرد مذاب از محصولات این کارخانه‌هاست که زیرساخت را در اختیار آنها قرار دادیم و دانش فنی بومی آن از دانشگاه شریف آورده شده است.

وزیر نفت تصریح کرد: بنابراین، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای افزایش ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی و گازی و ورود به زنجیره ارزش فرآورده‌ها در دستور کار و در حال انجام است.

وی افزود: با توجه به اینکه در منطقه عسلویه هم مشابه تولید گوگرد منطقه خانگیران را داریم، پارک جدید گوگردی در عسلویه با استفاده از همین دانش بومی با سرمایه‌گذاری داخلی احداث می‌شود.

این عضو کابینه دولت اذعان داشت: گوگردی که به صورت فله‌ای به هند و چین صادر می‌کردیم را خودمان در زنجیره ارزش، تبدیل به محصولی با ارزش افزوده بیشتر می‌کنیم که بسیار برای کشاورزی محصولی ارزشمند است و علاوه بر تأمین داخلی، محصول با ارزش افزوده بیشتر را که در مقایسه با گوگرد فله‌ای، ۳ تا ۸ برابر ارزش بیشتر دارد را صادر می‌کنیم.

* کاهش واردات تجهیزات صنعت نفت با استفاده از ظرفیت دانش بنیان‌ها

وزیر نفت با اشاره به اینکه “بخشی از تجهیزات و ادوات مورد نیاز صنعت نفت از خارج از کشور وارد می شود”، گفت: یکی از برنامه‌ها و اقدامات ما در زمینه دانش‌بنیان کردن صنعت نفت در سال جدید این است که سهم واردات اقلام و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت بایستی به شدت کاهش یابد و از توان سازندگان و شرکت‌های دانش بنیان داخلی برای تولید این تجهیزات استفاده کنیم.

وی افزود: پس هدف گذاری کرده ایم که سهم واردات قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت کاهش یابد و از طرفی دیگر، در کنار تأمین نیاز داخلی، بتوانیم صادرات تجهیزات ساخت داخل صنعت نفت را داشته باشیم.

اوجی خاطرنشان کرد: در آینده‌ای نزدیک، اولین کارخانه تولید پمپ‌های درون چاهی را در استان خوزستان افتتاح خواهیم کرد که نه تنها نیاز داخلی را تأمین می‌کند، بلکه توانایی صادرات را در این زمینه خواهیم داشت که در احداث این کارخانه، از توان شرکت‌های دانش بنیان استفاده شده است.

وی ادامه داد: با نصب این پمپ‌ها در درون چاه‌ها، توان تولیدی چاه نفتی افزایش می‌یابد؛ پس این برنامه در راستای برنامه‌های افزایش ظرفیت تولید نفت نیز خواهد بود.

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=38522
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما