• کد خبر: ۴۱۲۰۷
  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۱ - : ۱۱:۳۸
پول گرفته اید یا نگرفته اید؟

دلالِ ماشین در تلویزیون ملی چه می کند

ظاهرا صداوسیما تصمیم گرفته فردی به نامِ “علی خسروانی” که یکی از دلالانِ بازار خودرو است را به عنوان کارشناس به یک برنامه ی تلویزیونی دعوت کند.

سوال این است که چرا با پولِ مردمِ ایران یک “واسطه و دلالِ خودرو” باید به تلویزیون ملی دعوت شده، به این طریق مشهور شود و با این کار به کسب و کارِ خصوصی اش (دلالیِ خودرو) رونق بدهد!؟

مجید معتمدی _ روزنامه نگار

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، صداوسیما با پولِ بیت المال و مردمِ ایران اداره می شود و به همین دلیل یک رسانه ی رسمی و دولتی محسوب می گردد.

طبق اصولِ حرفه ایِ کار در یک رسانه ی ملی و دولتی؛ این رسانه حَقِّ تبلیغ و معرفیِ افراد و کالاهای بخش خصوصی را ندارد، مگر آنکه اولا برای این کار “پول” دریافت کند و دوما صراحتا به مخاطبان و بینندگان آن برنامه اعلام کند که در حالِ پخشِ “پیامِ بازرگانی و یا رپرتاژ و خبرِ پولی” است و صحت و سُقمِ آن رپرتاژ و تبلیغ را تائید نمی کند.

بنابراین در فقره ی دعوت از “علی خسروانی” که یک دلال ماشین و مالک چندین نمایشگاه اتومبیل در کشور است؛ سوالات زیر مطرح است که باید از سوی عوامل مربوطه در صداوسیما به آنها پاسخ داده شود:

۱_ آیا برای دعوت از این دلالِ بازار خودرو به این برنامه ی تلویزیونی، پولی از نامبرده دریافت شده است؟

اگر پاسخ مثبت است و پولی دریافت شده، باید این موضوع صراحتا اعلام شده و اظهارات فردِ یاد شده هم به عنوانِ “رپرتاژ و پیامِ بازرگانی” از این برنامه تلویزیونی پخش شود نه به عنوان “کارشناس یا هر عنوان دیگری”؛ تا مخاطبان دچارِ کج فهمی و گمراهی نشوند.


توئیتی که علی خسروانی درباره ی حضور خود در تلویزیون ملی منتشر کرده است.

۲_ اگر از نامبرده برای حضور در این برنامه تلویزیونی پولی دریافت نشده است، صداوسیما باید توضیح دهد به چه حَقّی و براساس کدام عرف و قانونِ رسانه ای؛ یک دلالِ خودرو در بخش خصوصی را به عنوان کارشناس به یک برنامه تلویزیونی دعوت کرده و “آنتن تلویزیون ملی” را در اختیار او قرار داده و به طورِ مستقیم و غیرمستقیم به شهرتِ نامبرده و درنتیجه گرم شدنِ کسب و کارِ خصوصیِ وی (دلالیِ ماشین) کمک کرده است!؟

اداره کردن تلویزیون ملی ایران، ضوابط قانونی خاص خود را دارد و عرفا و اخلاقا و قانونا نمی توانیم هر کس را که خواستیم به تلویزیون دعوت کنیم و “آنتن تلویزیون” را که هر ثانیه اش ده ها و بعضا صدها میلیون ها تومان به صاحبانِ آگهی برای پخشِ رپرتاژآگهی فروخته می شود، در اختیارِ بخشِ خصوصیِ ذی نفع در موضوع قرار دهیم.

۳_ در صورت صحت داشتن فرض مطرح شده در بند (۲) باید پرسید مگر ایران با این عظمت؛ استاد دانشگاه و کارشناس کم دارد که یک دلالِ ماشین را به تلویزیون ملی دعوت کرده و “آنتن” را که متعلق به مردم و حق الناس و بیت المال است به رایگان در اختیار وی قرار دهیم!؟

۴_ فراموش نکنیم که به گفته ی کارشناسانِ مرتبط؛ بخش قابل توجهی از نابسامانی هایِ بازارِ خودرو و نوسان و افزایش قیمت ها در این بازار ناشی از عملکردِ “دلالان و واسطه ها” در این بخش است و تریبون دادن به یک دلالِ بازار خودرو در هر حالتی چه با پول و چه به صورت رایگان که آن هم خطای مضاعف است؛ نه تنها تاثیری بر حل مشکلات مردم در این بخش نخواهد داشت بلکه ممکن است تاثیرِ معکوس نیز داشته باشد!

۵_ در صورتِ حضورِ “علی خسروانی” به عنوان “کارشناس” در “تلویزیون”، آیا مردمی که او را در تلویزیون ملی کشور می بینند ممکن نیست تصور کنند که نامبرده از وجاهت و جایگاهِ خاص و “موردِ تائیدِ رسمی” برخوردار است که به عنوان “کارشناس خودرو” به تلویزیونِ ملی و رسمی کشور دعوت شده و حضور پیدا کرده است!؟
آیا اینگونه رسمیت بخشیدن به یک “دلال و واسطه ی بازارِ خودرو” که بیزینس خصوصی در این بازار دارد، در تلویزیونِ ملی و رسمیِ کشور؛ عاقلانه و به مصلحتِ مردم و کشور است!؟

۶_ موارد مهمِ دیگری نیز در این رابطه وجود دارد که “فعلا” از رسانه ای کردنِ آن خودداری کرده و منتظرِ شفاف سازی و پاسخِ مسئولین مرتبط در صداوسیما می مانیم.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=41207
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

  1. taypanrigi گفت:

    تا وقتی زنان و دختران که نمیدونن پول با چه زحمتی بدست میاد و فشار به مردان خود میزارن که باید بگیری …
    وضع مملکت ما گل بلبل خواهد بود
    الکی زور نزنید…

  2. علی اصغر گفت:

    به همین دلیل که میرسلیم سهام دار چندین شرکت تولید قطعات خودرو هست و جلوی واردات خودرو را گرفته!

دیدگاه شما