• کد خبر: ۴۱۳۱۹
  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۲ - : ۱۰:۳۲

عدم وارداتِ دارو و تجهیزات جدید بیهوشی

رئیس انجمن علمی متخصصان بیهوشی با اشاره به کمبودهای مقطعی در داروهای بیهوشی از خطر احتمالی ورود مافیا به تولید دارو و تجهیزات پزشکی ابراز نگرانی کرد.

 به گزارش اقتصاد سالم؛”علیرضا سلیمی” رئیس انجمن علمی متخصصان بیهوشی و مراقبت ویژه  با اشاره به کمبودهای مقطعی برخی داروهای بیهوشی اظهار کرد: بیهوشی علمی جدید و وابسته به تجهیزات و دارو است و هرگونه کمبود در این حوزه بسیاری از خدمات بیمارستانی را دچال اختلال می‌کند.

وی افزود: بیهوشی علی‌رغم اینکه علمی نوینی است بسیاری از کارهای خطیر بیمارستانی مانند انجام اعمال جراحی وابسته به خدمات آن است. بیهوشی یک خواب همراه با بی‌دردی، فراموشی و شلی عضلات است و علاوه بر آن در زمان عمل جراحی که ممکن است مدت زیادی طول بکشد، باید شرایط قلب، کلیه، قند، فشار خون و… نیز همزمان بررسی شود و در این راستا ممکن است داروهای مختلفی نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

تقلب در داروهای بیهوشی کم است

سلیمی بیان کرد: داروهای مورد استفاده در بیهوشی یا مستقیم برای بیهوشی به کار برده می‌شوند و اختصاصی این خدمت پزشکی هستند و یا اینکه داروهایی هستند که در زمان بیهوشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همیشه در ایران با کمبودهای مقطعی دارو مواجه هستیم با این حال همیشه از داروهای باکیفیت و استاندارد بالا استفاده کردیم و کمتر با داروهای قاچاق و کم کیفیت مواجه شده‌ایم. دلیل این موضوع نیز به این باز می‌گردد که خریدار این داروها عمدتا بیمارستان‌های دولتی بوده‌اند و خود آن‌ها این داروها را نیز تهیه کرده‌اند و چون مردم مراجعه مستقیمی برای دریافت دارو ندارند، شانس تقلب نیز در آن بسیار کم است.

عدم مدیریت مصرف در داروهای بیهوشی

او افزود: مسئولان خرید در یک بیمارستان خصوصی نیز افراد متخصصی هستند که سال‌ها در این حوزه فعالیت می‌کردند، بنابراین شانس خریداری داروهای قاچاق و تقلب در آن کمتر است.

وی ادامه داد: با توجه به کمبودهای مقطعی در حوزه داروهای بیهوشی باید گفت که این داروها مدیریت مصرف می‌خواهد، عمده داروهای بیهوشی داروهای تولید داخل هستند و تلاش زیادی شده است تا کیفیت آن ارتقا پیدا کند، امروز این داروها از استاندارد بالایی برخوردار بوده و مشکلی از این بابت وجود ندارد، یک مشکل عمده ما این در حوزه این است که با توجه به شرایط اقتصادی و کم توجهی که به حوزه بیهوشی می‌شود ما از داروها و تجهیزات جدید بی‌بهره هستیم و سال‌های سال است که داروها و تجهیزات جدید بیهوشی وارد کشور نمی‌شود.

رئیس انجمن علمی متخصصان بیهوشی یادآور شد: از سوی دیگر برخی مشکلات در حوزه توزیع و پیش‌بینی مصرف وجود دارد که موجب کمبود در برخی داروهای بیهوشی می‌شود. حتی داروهای تولید داخل و داروهای پایه‌ای بیهوشی نیز در برخی مقاطع دچار کمبود می‌شوند.

زنگ خطر ورود مافیا به تولید تجهیزات بیهوشی

سلیمی در ادامه با اشاره به سیاست‌های واردات تجهیزات بیهوشی اظهار کرد: سال‌های سال است که گفته می‌شود در حوزه واردات تجهیزات پزشکی مافیا وجود دارد و اگر حرکت درستی انجام ندهیم، خطر این وجود دارد که این مافیا به تولیدات داخلی نیز وارد شده و کنترل آن را به دست گیرد و بر همین اساس باید در مسیر تقویت زیرساخت‌ها حرکت کنیم.

وی تأکید کرد: به یک سیاست‌گذاری قوی و مدریت درست در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی نیاز داریم. وقتی دست ما در انتخاب دارو محدود باشد، نمی‌توانیم از داروهای جدیدتر استفاده کنیم و یک بیهوشی باکیفیت بالا را داشته باشیم. این حق همه مردم است که از این خدمات بهره‌مند باشد.

منبع: ایلنا

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=41319
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما