• کد خبر: ۴۲۹۵۴
  • ۱۴۰۱-۰۳-۲۶ - : ۱۳:۰۱
"شهید بی نظیر بوتو"؛

پیامی که تهران به کابل و اسلام آباد مخابره کرد

روز گذشته (چهارشنبه) در جریان سفر وزیر امور خارجه پاکستان به ایران، حسین امیرعبداللهیان خانمِ “بی نظیر بوتو” نخست وزیر اسبق پاکستان را “شهید” خطاب کرد.

این واژه و به کار بردنِ جایگاهِ “شهید” برای نخست وزیرِ فقید پاکستان از سوی وزیر خارجه ایران؛ برای اهالی سیاست و ظریف اندیشان در حوزه ی روابط بین الملل و به ویژه برای مقاماتِ کشورهای همسایه همچون پاکستان و افغانستان بسیار دقیق و حاملِ پیام های مهمی است.

مجید معتمدی _ روزنامه نگار

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، خانم “بی نظیر بوتو” در ۲۱ ژوئن ۱۹۵۳ از مادری ایرانی در کشور پاکستان زاده شد.

او فرزندِ “ذوالفقار علی بوتو”، سیاستمدارِ شیعه مذهبِ پاکستان و رئیس و بنیانگذار حزب مردم (PPP) در این کشور بود که با کودتای ژنرال ضیاءالحق؛ نظامیِ مورد حمایت آمریکا از نخست وزیریِ پاکستان برکنار و سپس در سال ۱۹۷۹ اعدام شد.

ذوالفقار علی بوتو و همسر ایرانی اش

“بی نظیر بوتو” نیز همچون پدرش وارد وادیِ سیاست شد و همچون پدر به نخست وزیری پاکستان رسید اما پس از ۲ دوره نخست وزیری توسط نیروهای طرفدارِ عربستان سعودی در پاکستان، به خارج از این کشور تبعید شد.

بی نظیر در سال ۲۰۰۷ پس از سالها تبعید و در اوجِ محبوبیت به پاکستان بازگشت اما در همان روزهای اولِ بازگشت در تاریخ “۲۷ دسامبر ۲۰۰۷” در شهر راولپندی در یکی از سخنرانی های عمومی اش در جمع طرفدارانش از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته و کشته شد…

در همان زمان کارشناسانِ مستقل این ترور را کار گروه های “وهابی_تکفیریِ” موردِ حمایتِ عربستان سعودی و آمریکا دانستند و مدتی بعد نیز گروه “طالبان” (که حاصلِ و زاده ی همکاریِ بخشِ “سعودی و آمریکاییِ” سازمان اطلاعات و ارتش پاکستان، عربستان سعودی و آمریکا بود) رسما مسئولیت این ترور را برعهده گرفت…

“بی نظیر بوتو” در ۲ دوره از سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۰ و همچنین ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ نخست وزیر پاکستان به نمایندگی از حزب “مردم” و همچنین اولین زن مسلمان (شیعه) در تاریخِ جهان اسلام بود که به مقام نخست‌وزیری در یک کشور اسلامی می رسید.

بی نظیر بوتو:” طالبان ۲ بار قصد ترورم را داشت / عربستان ۱۰ میلیون دلار پول نقد برای براندازی دولتم فرستاد”

در مهرماه سال ۱۳۸۰ پس از حمله به برج های دوقلو در آمریکا، “دونا فوت” خبرنگار مجله نیوزویک مصاحبه‌ای با “بی نظیر بوتو” انجام داد.

شهید بی نظیر بوتو

در آن زمان خانم بوتو (از سال ۱۹۹۶) در تبعید به سر می برد.

در این مصاحبه “بی نظیر بوتو” صراحتا از ۲ بار سوءقصد ناکامِ طالبان به خود و ارسال ۱۰ میلیون دلار پول نقد توسط پادشاهیِ عربستان سعودی به پاکستان برای مقابله با دولت وی می گوید…

در بخشی از این مصاحبه خبرنگار نیوزویک می گوید لطفا نظرتان در مورد اسامه‌ بن‌لادن، بیان کنید.

خانم بوتو در پاسخ می گوید:” من هرگز وی را ملاقات نکردم؛ اما سال ۱۹۸۹ مطالبی در مورد وی شنیدم. در آن زمان یک حس بی اعتمادی نسبت به دولت من وجود داشت و شنیدم که یک هواپیمای خصوصی، جعبه‌های انبه‌ای را به پاکستان آورده که حاوی ۱۰ میلیون دلار برای حمایت از ناراضیان دولت است. من از این امر بسیار ناراحت شدم و یکی از وزیرانم را به عربستان سعودی فرستادم، اما پادشاه عربستان انجام چنین کاری از سوی دولت این کشور را رد کرد و گفت افرادی هستند که بطور خصوصی این کار را انجام می دهند. یکی از وزرا به من گفت اسامه‌بن لادن یک شخص بنیادگراست و با رهبری یک زن مسلمان مخالف است”.

نیوزویک می پرسد: ژنرال مشرف اعلام کرده از آمریکا در جنگ علیه افغانستان حمایت می کند آیا شما هم از این تصمیم حمایت می کنید؟

بوتو در پاسخ می گوید: من از قصد اسلام آباد برای پایان دادن به تروریسم حمایت می کنم. سال ۱۹۹۸ به دولت اسلام آباد هشداد دادیم که اگر از طالبان؛ فاصله نگیرد با مشکل بزرگی مواجه می شود، و اکنون آن زمان فرارسیده است. پس از انفجار سال ۱۹۹۳ در مرکز تجارت جهانی که پاکستان رمضی یوسف را تحویل داد، طالبان دو بار قصد ترور من را داشت. آنها بر پاکستان به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با سایر جهان می نگریستند و به همین جهت سعی داشتند دولت من را از سر راه خود بردارند.

سعودی ها “عمران خان” را هم در پاکستان سرنگون کردند

اما خانم “بوتو” تنها سیاستمدارِ پاکستانی نبود که قربانیِ خشمِ عربستان سعودی و آمریکا شد…

اخیرا نیز “عمران خان” نخست وزیر سابق پاکستان به دلیلِ گرایشاتش به مکتب شیعه و همچنین مخالفتش با برخی از سیاستهای عربستان سعودی و آمریکا در این کشور؛ توسط نیروهای این ۲ کشور در پاکستان از نخست وزیری برکنار شده و به جای او “شهباز شریف” فرد نزدیک به عربستان سعودی نخست وزیر شد.

جمعِ «عمران‌خان»، «آمیتاب باچان» و «نصرت فاتح علی خان»

در این فیلم قدیمی، عمران‌خان می آید و از نصرت فاتح علی خان درخواست می‌کند قطعه «علی امام من است و منم غلام علی» را بخواند…

“عمران خان” نخست وزیر وقت پاکستان در دیدار سال ۱۳۹۸ خود با حسن روحانی رییس جمهور وقت ایران گفته بود:” اگر بریتانیایی‌ها حوالی سال۱۸۰۰ به هند نمی‌آمدند الان به مترجم نیاز نبود، چون همه ما قبلا فارسی صحبت می‌کردیم و زبان درباری هند برای ۶۰۰ سال فارسی بود”.

عربستان و آمریکا حضور سیاستمدارانِ نزدیک به ایران را در پاکستان تحمل نمی کنند

همان طور که گفته شد آمریکایی ها در گذشته ابتدا “ذوالفقار علی بوتو” که مذهبِ شیعی و همسری ایرانی داشت را با کودتای نظامی در سال ۱۹۷۹ از نخست وزیری پاکستان برکنار و سپس اعدام کردند.

پس از او نوبت به دخترش رسید و “بی نظیر بوتو” نیز در سال “۲۰۰۷” توسط طالبان ترور و از صحنه سیاسی پاکستان حذف شد…

و چند ماه پیش نیز “عمران خان” را از نخست وزیری پاکستان برکنار کردند…

شهید “بی نظیر بوتو”؛ پیامِ مهمی که به کابل و اسلام آباد رسید

روز گذشته (چهارشنبه) اما حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در جریان کنفرانس خبری مشترک با “بلال بوتو زرداری” وزیر خارجه پاکستان که فرزندِ خانم بی نظیر بوتو نیز هست؛ آلبومی از عکسهای آخرین سفر خانم “بوتو” به ایران و زیارت وی از حرم امام رضا ع در مشهد را به آقای وزیر هدیه کرد و خانم بوتو را “شهید” خطاب کرد.

وزیر خارجه ایران خانم بی نظیر بوتو را شهید خواند

اما شهید خواندنِ خانم “بوتو” از سوی وزیر خارجه ی ایران پیام مهمی برای سیاستمداران در منطقه و جهان داشت که بخشی از آن را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

۱_ ج.ا.ا دوستان و هم پیمانانش را فراموش نمی کند و همواره حامی و قدردانِ آنان است حتی اگر ۱۵ سال از فوت شان گذشته باشد…
این را می توان با رفتار آمریکایی ها با دوستان و هم پیمانان شان مقایسه کرد که آخرین نمونه ی آن خیانتِ دولت آمریکا به دولتِ سر تا پا آمریکاییِ “اشرف غنی” در افغانستان و خالی کردنِ پشتِ این دولت و تحویل دادنِ افغانستان به گروه طالبان بود.

۲_ شهید “بی نظیر بوتو” در عین حال پیامِ مهمی به گروه “طالبان” در افغانستان نیز هست.
فراموش نکنیم که دقیقا ۱۵ سالِ پیش همین گروه “بی نظیر بوتو” را در پاکستان ترور کرد و رسما نیز مسئولیت این عمل تروریستی برعهده گرفت.

حداقل پیامِ این “واژه” برای گروهِ طالبان این است که ج.ا.ا اگرچه با همسایگان خود به رسمِ همسایگی؛ مدارا می کند اما گذشته و عملکرد آنها را فراموش نمی کند و به خوبی “دوست را از دشمن” تشخیص می دهد…

۳_ در عین حال این واژه ی کلیدی (شهید خواندنِ خانم بوتو) پیامی نیز برای دولتِ فعلی پاکستان است که بداند ایران به خوبی تحولاتِ سیاسی فعلی در این کشور را رصد می کند و نسبت به سرنوشتِ دوستانِ خود در صحنه ی سیاسی این کشور حساس است.

یمنی ها هم تاوانِ علاقه به ایران را می دهند

اما گذشته از پاکستان، مروری بر تاریخِ منطقه ی خاورمیانه و غرب آسیا در چند صد سال اخیر نشان داده که کشورهای غربی به رهبری آمریکا و انگلیس از مکتب و ایدئولوژیِ “عدالت طلب، برابری خواه و آزادی طلب”ِ علوی و شیعی که با فرهنگِ غنی و حماسیِ ایرانی گره خورده؛ هراس دارند و سیاستمدارانی که در طولِ چند قرن اخیر گرایشاتی به این سمت داشته اند، همواره هدفِ ترورِ فیزیکی و شخصیتی قرار گرفته و از صحنه حذف شده اند.

این تحولات نشان می دهد که محور عربی_اسرائیلی_آمریکایی وجودِ ایدئولوژی و مکتب ایرانی_شیعی را در هیچ کجای دنیا تحمل نکرده و از هر روشی برای سرکوب آن استفاده می کنند.

وقایع جاری در یمن و ۸ ساله شدنِ محاصره ی غذایی و داروییِ این کشور از سوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی به دلیل طرفداریِ مردمِ این کشور از علویان و شیعیان انصارلله (حوثی) نیز تاییدکننده همین موضوع بوده و نشان می دهد پیروانِ علی ع تحتِ آپارتاید، نژادپرستی و سرکوب سیستماتیک از سوی قدرتهای جهانی و عوامل آنها در منطقه (عربستان سعودی و اسرائیل) قرار دارند.

ائتلاف حمله کننده به یمن به رهبری عربستان سعودی با ۸ سال محاصره نظامی، بمباران و موشک باران؛ کودکانِ یمنی را هدف قرار داده است

ریشه های “ایران بزرگ” را در منطقه محکم کنید

این وضعیت نشان می دهد که بافت فرهنگی و هویتی مناطق پیرامونی ایران با هویت ملی ایرانیان عمیقا مشترک و بستری برای تشکیل پیمانهای منطقه ای است.

ایران به دلیل عقبه ی تاریخی و گوهر تمدنی خود در جغرافیای “ایران بزرگ”؛ پتانسیل بسیار بالایی برای گسترش روابط و نفوذ در منطقه به ویژه در ارتباط با کشورهای همسایه دارد.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=42954
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما