• کد خبر: ۴۳۱۶۴
  • ۱۴۰۱-۰۳-۲۹ - : ۱۳:۲۹

روایتی از وضعیت صندوق‌های امانت در جهان

سرقت از صندوق‌های امانت یا به تعبیر حقوقی دقیق­تر صندوق­ های اجاره‌ا‌ی در سطح جهان بسیار اندک است.

 به گزارش اقتصاد سالم؛سرقت از صندوق‌های امانت یا به تعبیر حقوقی دقیق­تر صندوق­های اجاره‌ا‌ی در سطح جهان بسیار اندک است. نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۹ به نقل از اف.بی.ای می‌نویسد از ۱۹۰۰۰ سرقت بانکی گزارش شده در پنج سال گذشته، فقط ۴۴ مورد مربوط به صندوق امانات بوده است. در کشور ما نیز رصد اخبار، اندک بودن سرقت از صندوق‌ها را تایید می‌کند. هر چند همین تعداد اندک نیز قابل توجیه نیست.

در سال‌های گذشته نمونه‌هایی عجیب از سرقت‌های برنامه‌ریزی شده از صندوق‌ها در دنیا وجود داشته است که در ادامه به چند نمونه اشاره می‌شود ولی پیش از آن عرضه و تقاضای صندوق‌ها در سال‌های گذشته نشان می‌دهد با وجود خطر سرقت، گم‌شدن و آسیب دیدن اشیا با ارزش تقاضای اجاره صندوق‌ها وجود دارد ولی این خطرات در کنار هزینه‌های بالای نگهداری و منافع اندک برای متولیان، توجیه اقتصادی اداره صندوق‌ها را کاهش داده است.

برای مثال چهار بانک بزرگ آمریکایی جی.پی مورگان، بانک امریکا، ولز فارگو و سیتی بانک به ندرت صندوق‌ها را در شعب جدید خود نصب می‌کنند. این عدم تمایل ناشی از دلایلی است که لزوما به قصور بانک‌ها ربطی ندارد. تخمین زده می­شود که ۲۵ میلیون صندوق امانات در آمریکا وجود داشته باشد، که تعداد زیادی از آنها خالی است. تخمینی وجود دارد که حدود ۳۳۰۰۰ صندوق در سال در اثر حوادث، بلایای طبیعی و سرقت آسیب می‌بینند.

هیچ قانون فدرالی حاکم بر صندوق­ها وجود ندارد. هیچ قانونی بانک‌ها را ملزم به پرداخت غرامت به مشتریان در صورت سرقت یا تخریب اموال آنها نمی‌­کند (نیویورک تایمز). در نگاه نخست این مسائل به نفع بانک است ولی نه لزوما! وجود هر گونه‌ مشکلی برای بانک مهم و تاثیرگذار است و بانک‌ها ترجیح می‌دهند از هر گونه حاشیه دور بمانند.

سرقت‌ از صندوق‌های امانات در سطح جهان

در تگزاس، شخصی در سال ۲۰۱۸ سقف یک بانک را سوراخ کرد و صندوق امانات آن را غارت کرد. سارقان مسیر مشابهی را سه سال پیش در دو بانک در بروکلین و کوئینزی در پیش گرفتند در مورد آخر چهار نفر محکوم شدند که بیش از ۲۰ میلیون دلار پول نقد و اشیا از آنها ضبط شد.

در سال ۲۰۱۸، سارقان از طریق ایجاد حفره در سقف بانک ملی وودفارست در تگزاس محتویات ده‌ها صندوق امانات را تخلیه کردند. مشتریان بانک هزاران دلار پول نقد، کلکسیون و جواهرات را از دست دادند .

سال ۲۰۰۵ در اسلوونی، سارقین از در اصلی وارد صندوق‌های امانات بانکی شدند و سیستم هشدار را غیرفعال کردند. آنها بیش از ۴۰۰ صندوق امانات را باز کردند. حداقل ۳۲ میلیون یورو طلا، سنگ‌های قیمتی و پول نقد را دزدیدند.

در آرژانتین به گفته مقامات، سارقان بانک از طریق یک تونل ۱۰۰ فوتی که به ساختمان مجاور متصل می‌شد، وارد خزانه شعبه بانکی در بوئنوس آیرس شدند. گزارش شده است که این تونل شامل تهویه، روشنایی و حتی فرش بوده است.

دزدان در سال ۲۰۱۸ در هلند با هدف قرار دادن صندوق‌های امانات رابو بانک یکی از بزرگترین سرقت­های بانک در تاریخ هلند را انجام دادند. حداقل ۳۰۰ صندوق امانات خالی شد و سارقان با ۵ تا ۱۵ میلیون یورو فرار کردند. بسیاری از صندوق های امانات حاوی پول نقد و حتی شمش‌های طلا بودند آنقدر پول نقد و طلا وجود داشت که سارقان نتوانستند همه آنها را ببرند.

واقعیت­هایی در مورد سرقت از بانک در امریکا 

دزدی از بانک حدود ۲ درصد از کل سرقت‌ها را تشکیل می‌دهد. بنابراین، علی‌رغم آنچه که فیلم‌ها درباره سرقت‌های بانکی می‌گویند، سرقت از بانک چندان رایج نیست.
۸۶ درصد از پرونده‌های سرقت از بانک حل شده است.
بیشتر سرقت های بانکی در سال ۲۰۱۹ در امریکا روز تعطیل اتفاق افتاده است.
۲۸۲ میلیون دلار بیشترین پولی است که تا به حال در یک سرقت کلاسیک بانک دزدیده شده است.
بزرگترین سرقت از بانک تا کنون توسط رئیس جمهور سابق عراق – صدام حسین – انجام شد.
حملات سایبری به بانک‌ها در طول همه گیری کرونا، ۲۳۸ درصد افزایش یافت.
تنها در سال ۲۰۱۹، ۲۱۶۰ سرقت از بانک های تجاری در ایالات متحده رخ داده است.
اولین سرقت از بانک در تاریخ ایالات متحده در سال ۱۸۶۶ اتفاق افتاد.
بزرگترین روسوایی به عنوان سرقت از بانک در ایالات متحده در سال ۱۹۷۲در کالیفرنیا اتفاق افتاد و توسط آمیل دینسیلو رهبری شد.
در سال ۲۰۱۹ در مجموع ۲۵ مورد جرح در جریان سرقت‌های بانکی به وجود آمد.

نتیجه‌گیری

تجارب جهانی نشان می‌دهد سرقت از بانک‌ها و صندوق‌ها در سراسر جهان و به روش‌های مختلفی صورت گرفته است. از ورود مستقیم تا کانال­کشی و سوراخ کردن سقف. به این دلیل و پاره‌ای از مشکلات دیگر بانک‌ها تمایل چندانی به اداره آن­ها ندارند و از طرفی نقص قوانین در سراسر جهان در مورد صندوق‌ها باعث شده است برخی از مشتریان متضرر شوند و ضرر آنها یا جبران نشود یا به شکل شایسته‌ای این اتفاق نیافتاد.

ظاهرا اداره صندوق‌ها مسئله‌ای جهانی برای بانک‌ها است و ادامه‌دار بودن فعالیت آنها نیاز به تغییرات حقوقی و امنیتی خاصی دارد.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=43164
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما