• کد خبر: ۴۷۸۵۱
  • ۱۴۰۱-۰۵-۲۹ - : ۹:۱۹

نحوه دریافت ارز مسافرتی چگونه است؟

طبق مصوبه بانک مرکزی، افرادی که به مسافرت خارجی می‌روند، می‌توانند سالانه یکبار در صورتی که طبق قوانین مشمول دریافت ارز مسافرتی باشند، ارز را با قیمت مصوب بازار متشکل ارزی دریافت کنند.

 به گزارش اقتصاد سالم؛بر اساس مصوبه بانک مرکزی، مسافرانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند می‌توانند از ارز مسافری بهره‌مند شوند. بر اساس آخرین مصوبه بانک مرکزی که در تاریخ که در تاریخ ۱۴۰۱.۰۵.۱۰ منتشر شد تامین و پرداخت ارز مسافرتی به صورت اسکناس برای مسافران و به نرخ درج شده در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) برای کشور‌های با ویزا ۵۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارز‌ها و برای کشور‌های بدون ویزا ۳۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارز‌ها است.

برای دریافت این ارز لازم است ابتدا اطلاعات هویتی و درخواست خرید ارز خود را در سامانه برخط بازار متشکل ارز ایران به نشانی https://my.ice.ir/ وارد کنید. در صورت احراز صلاحیت برای خرید ارز بر اساس مقررات بانک مرکزی، سامانه فهرستی از نزدیک‌ترین شرکت‌های صرافی را نمایش داده و پس از انتخاب یک صرافی توسط متقاضی، اطلاعات درخواست برای صرافی منتخب ارسال می‌شود و متقاضی می‌تواند با در همراه داشتن کارت ملی در زمان تعیین شده به صرافی مراجعه و ارز مورد نیاز را خریداری نماید.

برای دریافت ارز مسافرتی چه مدارکی لازم است؟

مدارک مورد نیاز برای بارگزاری در سامانه و مراجعه به بانک برای ارائه درخواست خرید ارز مسافرتی:

گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران (با حداقل ۶ ماه اعتبار)، بلیط مسافرت هوایی اعم از یکسره یا دو سره، کاغذی و یا الکترونیکی (کاغذی مهر شده توسط آژانس هواپیمایی)، ویزای کشور مقصد (در مورد کشور‌هایی که نیاز به ویزا دارند)، پاسپورت، رسید پرداخت عوارض خروج از کشور، کارت بانکی به نام شخص متقاضی، خط تلفن همراه به نام مسافر درخواست کننده و نشانی کامل و کد پستی وی می‌باشد، که این مدارک و اطلاعات باید جهت نظارت بازرسان بانک به بانک ارائه شود.

متقاضی پس از تکمیل فرم، پرداخت معادل ریالی و وارد کردن مهر “ارز مسافرتی در تاریخ … پرداخت گردید. ” درگذرنامه توسط بانک می‌تواند ارز درخواستی و رسید آن را دریافت کند.

چه کسانی مشمول دریافت ارز مسافرتی نیستند؟

تأمین و پرداخت ارز مسافرتی به مسافرین با سن قانونی کمتر از ۱۸ سال و ایرانیان مقیم خارج از کشور (در رابطه با مصادیق ایرانیان مقیم خارج از کشور، لازم است مراتب را از وزارت امور خارجه استعلام کنید) امکان پذیر نیست.

دریافت ارز مسافرتی از چه بانک‌ها و صرافی‌هایی امکان‌پذیر است؟

متقاضیان ارز مسافرتی می‌توانند ارز مورد نظر خود را از صرافی‌های دولتی؛ صرافی‌های خصوصی دارای مجوز رسمی از بانک مرکزی؛ صرافی‌های بانکی و یا مراجعه به سامانه اینترنتی بانک مرکزی موسوم به بازار متشکل ارزی دریافت کنند.

همچنین ۵ بانک از سوی بانک مرکزی برای فروش ارز مسافرتی مشخص شده‌اند که شامل شعبه‌های ارزی بانک‌های ملی ایران، ملت، سامان، تجارت و پارسیان است.

نرخ ارز مسافرتی چقدر است؟

تعیین نرخ قیمت ارز مسافرتی، به صورت نرخ قیمت ثابت ممکن نیست و متقاضیان ارز مسافرتی باید در زمان پرداخت معادل ریالی نرخ ارز مسافرتی را با مراجعه به سامانه صرافی ملی ایران به آدرس https://mex.co.ir/، جدول نرخ روزانه ارز دولتی را مشاهده کرده و از نرخ ارز مسافرتی مطلع شوند.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=47851
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما