• کد خبر: ۴۷۸۹۷
  • ۱۴۰۱-۰۵-۲۹ - : ۱۵:۴۴

مشتریان سنتی آماده خرید دوباره نفت ایران

عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید با وجود آنکه دوری چند ساله ایران از بازار جهانی نفت باعث شده بازگشت به این عرصه دشواری‌های خاص خود را داشته باشد، اما می‌توان بازار کشور را بازیابی کرد.

 به گزارش اقتصاد سالم؛حمیدرضا صالحی اظهار کرد: ما پیش از دور اخیر تحریم‌های آمریکا در بازار جهانی نفت حضور قابل قبولی داشتیم و نفت ما از سوی مشتریان مختلف خریداری می‌شد. اما در سال‌های گذشته متاسفانه امکان حضور در این عرصه از بین رفت و همین مساله باعث شد که برخی دیگر از فروشندگان نفت جای ایران را در بازار بگیرند.

وی با بیان این‌که در صورت کنار رفتن محدودیت‌ها احتمالا به زمان نیاز خواهد بود تا بار دیگر فروش نفت ایران به حداکثر برسد توضیح داد: طبق برآوردهای اولیه پس از مدتی کوتاه امکان آن وجود دارد که ایران بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت بفروشد. پس از چند ماه می‌توان انتظار داشت که این عدد به مرز ۲.۵ میلیون بشکه در روز بازگردد.

عضو اتاق بازرگانی تهران به دشواری‌های بازگشت به قراردادهای فروش نفتی اشاره کرد و گفت: نفت ایران از چند دهه قبل مشتریان ثابت و سنتی خود را داشته و قطعا در صورت کنار رفتن محدودیت‌ها این مشتریان آماده هستند که نفت ما را بخرند. البته نفت ایران در سال‌های گذشته با نفت سایر کشورها جبران شده و احتمالا به زمان نیاز خواهد بود تا قراردادهای قبلی به اتمام برسد و مشتریان برای نفت ایران قراردادهای تازه‌ای را امضاء کنند.

صالحی با بیان این‌که ثبات در بازار نفت اهمیت بسیار زیادی دارد، تصریح کرد: ما توان تولید نفت روزانه‌مان بسیار بالاتر از این اعداد است، اما با توجه به از دست دادن بازار و عقب نگه داشته شدن اقتصاد ایران به وسیله تحریم‌ها محدودیت‌هایی داریم و باید گام به گام به سمت روزهای اوج گذشته حرکت کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که ما بتوانیم سهم خود را از بازار جهانی نفت افزایش دهیم و با یک ثبات چند ساله در این حوزه فعالیت کنیم قطعا در آینده همین موضوع مانع از اعمال تحریم‌های جدید علیه اقتصاد ایران خواهد شد و به این ترتیب حوزه‌ای که در آن مزیت نسبی بالایی داریم با فعالیت‌های همه‌جانبه گره می‌خورد.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=47897
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما