• کد خبر: ۴۷۹۶۱
  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۰ - : ۱۱:۱۶
به جای پاسخگویی و شفاف سازی درخصوص تخلفات؛

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اعتبار گزارشِ مجلس را زیر سوال بُرد

به دنبال قرائت گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس از عملکرد شرکت فولاد مبارکه طی سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰؛ مدیریت این شرکت با انتشار بیانیه ای تلویحا صحت گزارشِ مجلس را زیر سوال برده و از این گزارش تحتِ عنوانِ “ادعاهای مطروحه”! نام برد.

مجید معتمدی _ روزنامه نگار

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، طبق آنچه که رسانه ها از گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس منتشر کرده اند، مجموع انحرافات مالی در این شرکت حدود ۹۴ هزار میلیارد تومان است…

در چُنین شرایطی نکته جالب توجه در این رابطه، واکنش “محمدیاسر طیب نیا”، مدیرعامل فعلی شرکت فولاد مبارکه اصفهان و معاون خریدِ وقتِ این شرکت در بازه ی زمانیِ موردِ تحقیقِ مجلس است.

محمدیاسر طیب نیا / مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان

در این رابطه در بیانیه ای که با امضای “محمدیاسر طیب نیا” مدیرعامل شرکت فولادمبارکه اصفهان در واکنش به گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس منتشر شده، آمده است:” پیرو قرائت گزارش هیات تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه در صحن علنی مجلس و ارجاع آن به مرجع قضایی به اطلاع کلیه سهامداران می رساند که اظهارنظر قطعی در خصوص کلیه ادعاهای مطروحه در گزارش مذکور، منوط به رسیدگی و صدور رای قطعی از مرجع قضایی است”.

در این رابطه نکات زیر قابل توجه است:

۱_ “محمدیاسر طیب نیا” برادرزاده ی آقای طیب نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی دولتِ “حسن روحانی” است…

این موضوع نشان می دهد که با وجود گذشتِ بیش از یک سال از روی کار آمدنِ دولت مردمی آیت الله ابراهیم رئیسی؛ هنوز وابستگان و مُنتسبان به دولتِ اشرافی حسن روحانی به ویژه در شرکتهای پولدار و پولسازِ معدنی، صنعتی و صنایع معدنی در وزارتخانه های صمت و کار؛ در مسندِ امور هستند…

نقش سرانِ دولت حسن روحانی در مدیریتِ فولاد مبارکه اصفهان

۲_ در بیانیه ی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان به گونه ای در برابر گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس از تخلفات و فسادهای مالی در این شرکت، موضع گیری شده که گویا مدیرعاملِ فعلی فولاد مبارکه اصفهان گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس را قبول ندارد و فعلا آن را در حدِّ “ادعا” می داند!

۳_ در این رابطه مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه درواکنش به گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس اعلام کرده که “اظهارنظر قطعی درخصوص کلیه ادعاهای مطروحه در گزارش مجلس، منوط به نظر مرجع قضایی است”.

۴_ این اعلامِ نظرِ مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه و استفاده از واژگان و کلماتی همچون “ادعاهای مطروحه”! برای اشاره به گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس از فساد و تخلفات در این شرکت و منوط کردنِ “کلیه ی ادعاهای مطروحه در آن” به نظر دستگاه قضایی؛ به این معنا است که از نظر مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه هیچ یک از این “ادعاها”، صحت ندارد مگر آنکه دستگاه قضایی آنرا تایید کند!

۵_ این موضوع گیری و عدم اعتبار قائل شدن برای گزارشی که هیات تحقیق و تفحص مجلس چندین ماه با استقرارِ کارشناسانِ خود در شرکت فولاد مبارکه اصفهان برای تهیه آن زحمت کشیده است؛ به معنای زیر سوال بردنِ مجلس شورای اسلامی و زیرمجموعه ها و بازوهای اجرایی آن به عنوان یک قوه ی مستقلِ نظارتی و مهم در جمهوری اسلامی ایران است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان، محتوای گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس از فساد و تخلفات در این شرکت را “ادعا” نامید

۶_ این در حالی ست که حتی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به عنوانِ نهاد بالادستی شرکت فولاد مبارکه اصفهان و وزارتخانه ای که مدیریتِ این شرکت را تعیین می کند؛ گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس و وقوع فساد مالی و تخلفات در این شرکت را پذیرفته و در همین رابطه سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده است:” از قوه قضاییه می خواهیم در رابطه با تخلفات مالی صورت گرفته در شرکت فولاد مبارکه، بدون اغماض پیگیری لازم را انجام دهد”.

۷_ علاوه بر آن فراموش نکنیم که امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی، مجلس و بُعد نظارتی آن را در راس امور می دانست و آیت العظمی امام خامنه ای نیز بارها بر این مورد تاکید کرده است…

حال در چُنین شرایطی مدیرعامل یک شرکت دولتی (محمدیاسر طیب نیا) چطور و برچه اساسی به خود اجازه می دهد که با چنین واژگان و ادبیاتی، درباره ی شان نظارتی مجلس و گزارش هیات تحقیق و تفحصِ آن درباره ی یک شرکت دولتی صحبت کند!؟

۸_ نکته ی جالب تر اینجاست که مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در بازه ی زمانی مورد بررسی هیات تحقیق و تفحص مجلس خود “معاون خرید” این شرکت بوده و به نوعی در مظان اتهام است؛ حال چه شده است که وی به جای پاسخگویی به این موارد و شفاف سازی؛ اعتبار کل گزارش هیات تحقیق و تفحص را زیر سوال برده و از آن تحتِ عنوانِ “ادعاهای مطروحه”! یاد می کند؟

تخلفاتِ مالی در فولاد مبارکه اصفهان

۹_ در چُنین شرایطی از “سیدرضا فاطمی امین” وزیر صمت انتظار می رود در اولین اقدام مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان را برکنار کند تا مدیران دولتی به خوبی متوجه شوند که به جای پاسخگویی و شفاف سازی نمی توانند از کلماتی همچون “ادعاهای مطروحه” استفاده کرده و شان و جایگاهِ نظارتیِ قوه ی نظارتی و قانونگذاری کشور را زیر سوال ببرند.

۱۰_ اما در اقدامِ قابل تاملِ دیگری “محمدیاسر طیب نیا” مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در انتهای بیانیه خود نوشته است؛” بدیهی ست رکوردهای اخیر تولید در فولاد مبارکه و روند پرشتاب توسعه در این شرکت به عنوان سنگر اقتصادی_صنعتی جمهوری اسلامی ایران، ثمره تلاش هزاران نفر از پرسنل و مدیران زحمتکش این مجموعه است که این روند بدون وقفه در جریان است و تداوم خواهد یافت”.

۱۱_ درواکنش به این اظهارات باید گفت استفاده از این کلمات و “سنگرِ ج.ا.ا.” نامیدنِ شرکتی که طبقِ گزارش هیات تحقیق و تفحصِ مجلس در ۴ ساله ی دوم دولتِ اشرافی “حسن روحانی” چُنین تخلفات و فسادهایی در آن روی داده است؛ جفا به جمهوری اسلامی و خون شهدایِ جان فدایی ست که در تاریخِ این سرزمین پرافتخار جان شان را برای برقراری استقلال، آزادی و عدالت در این خاکِ اهورایی، فدا کرده اند…

پی نوشت:

در جدیدترین رویداد در این رابطه نیز نمادِ معاملاتی شرکت فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) در بورس تعلیق شد و مدیرعامل بورس تهران اعلام کرد:” با توجه به ابهامات در شفافیت اطلاعاتی شرکت فولاد مبارکه اصفهان (بیانیه مدیرعامل این شرکت که در بالا درباره ی آن صحبت شد) نماد معاملاتی فولاد در بورس تعلیق شد و تا این شرکت اطلاعات لازم را به شکل شفاف منتشر نکند نمادش بازگشایی نخواهد شد”.

این موضوع نیز نشان می دهد که بیانیه ی منتشره از سوی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه درباره ی گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس، که در سطور بالا درباره ی آن صحبت شد؛ حتی سازمان بورس را نیز راضی نکرده و این سازمان با بستنِ نماد معاملاتی این شرکت خواستار شفاف سازی و توضیحِ فولاد مبارکه ی اصفهان درباره ی گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس شده است.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=47961
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

  1. یادگاری گفت:

    سلام
    امیدواریم به تخلفات مدیرعامل سابق ذوب آهن (یزدی زاده ) رسیدگی شود

  2. کارمند اداری گفت:

    از این نوع اختلاسها در ذوب آهن هم به وفور هست. امیدوارم مجلس در مسئله ذوب آهن و علی الخصوص یزدیزاده، احمدپور، رخصتی و آجدانی هم ورود کند

  3. راستی گفت:

    تا آقای رییسی وزارت اطلاعات و حراستها را از لوث وجود افسادطلبان اسراییلی پاک نکند همین آش و کاسه است. ذوب آهن و مجتمع فولاد منبع تامین مالی افساد طلبان است تا با پول بیت المال برعلیه کشور اقدام کنند.

    فعلا در صدد تطهیر طیب نیا هستند و وانمود میکنند که این مدیران متخلف توسط طیب نیا تصفیه شده اند در حالیکه اغلب این تخلفات در زمان معاونت طیب نیا بوده و طیب نیا در راس این دزدیها است

  4. حق شناس گفت:

    جناب کارمند اداری برای توجه شما و دیگر خوانندگان مهندس رخصتی هنوز به سال نرسیده دوران مدیریتش و همچنان در جنگ با افسادطلبان سابق که البته بخشی از آنها همچنان حضور دارند و درحال توطئه و مین گذاری هستند می باشد و کارخانه سرتا پا ضرری را تحویل گرفته که اکنون در حال گذار از دوران سیاه گذشته است هرچند افرادی همچون شما در حال کارشکنی و لجن پراکنی هستید و فقط بدنبال چپاولید. خداوند به مهندس رخصتی که در مقابل تمامی سهم خواهی ها با سپر جان و آبرو ایستاده قوت دهد، جنابعالی هم بروید توبه کنید و دست از لجن پراکنی بردارید.

  5. رحیم گفت:

    دولتی را که یک جوانک بی مایه، به مسخره بگیرد، امیدی به آن نیست.
    مدیر عامل یک شرکت اینطور گستاخ باشد، ببینید …

  6. علی گفت:

    باید غربالی کلیه کارخانه ها بشند و افراد مفسدی مثل این آقا رو به دادگاه احضار کرد و جوابگوی اعمال شود

  7. پزشک گفت:

    اگر مدیریت ذوب آهن به فساد در شرکت پویش درمان و بیمارستان ورود نکند مطمئن باشد روزی به سرنوشت فولاد مبارکه دچار می‌شود.

  8. امید اسلامی گفت:

    از این دست تخلفات بصورت گسترده در شرکتهایی نظیر فولاد هست
    باید این شرکتها زیر ذره‌بین قرار بگیرند
    ذوب آهن،گلگهر سیرجان،مس رفسنجان، ووو

  9. سید گفت:

    نه اولین بود و نه آخرین .نیازه کل مملکت تحقیق و تفحص کنن .مشت نمونه خروار است

  10. محسن گفت:

    من خودم زمان اقای عظیمیان یکی ازدوستان پدرم که بامدیرعامل فولاد اصفهان دوست بود گفت بیا پسرت رابزارم توقسمت حراست فولاد وبعداز دوماه پارتی بازی رسمیش میکنم که پدرم گفت برو گفتم اون دنیاراچیکارکنم نمیخواهم ونرفتم حالا میفهمم چه فسادهایی کردند

  11. محمدعلی گفت:

    بیشتر این اختلاسها کار هادی نباتی نژاد مدیر سابق روابط عمومی بود که با قرارداهای میلیاردی و با زد و بند های سیاسی فولاد را به نابودی کشاند

  12. سعید گفت:

    عظیمیان مدیر خوبی بود ولی اطرافیان فاسدی داشت از جمله مدیر حراست،مژگان نامداری و هادی نباتی که از طرف این چند تن میلیاردها تومان پول از فولاد خارج شد.

  13. جابر گفت:

    طیب نیا مدیر کم تجربه و بدون حاشیه ای است ولی باعث و بانی این اتفاقات اخیر کسی جز هادی نباتی مدیر روابط عمومی نبود که با قراردادهای نجومی همه چیز را زیر سوال برد.باید با امثال این مدیرنماهای انقلابی نما برخورد شود.حداقل قطع دستشان

  14. ضد فساد گفت:

    الان دولت رییسی فرقی میکنه ؟گند اینا بعد از پایان رو میشه ،اونم صرف جنگ زرگری که دو‌گروه در ظاهر متفاوت ولی در باطن یکی انجام می دن که بگن آره ما خوبیم…
    الان دولت رییسی اگر خوبه بعد روشن شدن فساد چرا این جوانک که خودش از متهمینه رو مدیر عامل کرده ؟هاااا،مردک پر رو

  15. شاهین گفت:

    یه شرکت زیر مجموعه هست بنام شرکت مهندسی فولاد مبارکه (مهر جی) که مدیر عامل فعلی آن طرذ شده از فولاد مبارکه آقای نقوی که مدیر عامل ایریسا هم بوده می باشد …فساد در این شرکت نمونه کوچکی از فولاد مبارکه است در این شرکت افراد بی لیاقت را بعنوان مدیر معرفی کرده و بخور بخورشان را بیشتر می کنند …چند تا بازرس هم تا امروز آمده اند که همه ی آنها را با سلام و صلوات و هدایا وناهار و شام مفصل ردشان می کنند ….. و نتیجه همین فساد سازمانی هست که دوستان به آن اشاره میکنند….نا گفته نماند سهام این شرکت متعلق به فولاد مبارکه است ….هر جا که پول زیاد و بی حساب زیاد باشد گرگها جمع شده و کسی را درونشان راه نمی دهند که مبادا لو بروند

دیدگاه شما