• کد خبر: ۴۷۹۷۳
  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۰ - : ۱۱:۵۷

جزئیات واردات خودرو در مقابل صادرات فرش

رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران گفت: براساس آئین‌نامه واردات خودرو هر صادرکننده‌ای فرشی که ۷۰ میلیون دلار صادرات داشته باشد می تواند خودرو وارد کند.

 به گزارش اقتصاد سالم؛ فرحناز رافع  امروز در نشست خبری بیست و نهمین نمایشگاه فرش دستباف ایران گفت: رفع تعهد ارزی مشکلاتی را برای صادرکنندگان فرش دستباف به وجود آورده است که با تلاش‌های صورت‌گرفته زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات فرش دستبافت یک سال شد و اکنون تلاش می‌کنیم که رفع تعهد ارزی صادرکنندگان فرش به ۳۶ ماه افزایش یابد.

رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران با بیان اینکه صادرات فرش دستباف کاهش نیافته است، گفت: اما به دلیل مشکلات رفع تعهد ارزی متاسفانه برخی از صادر‌کنندگان کم اظهاری می‌کنند زیرا در واقع صادرات فرش و زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات آن به زمان طولانی تری نسبت به صادرات سایر کالاها نیاز دارد.

وی بیان داشت: صادرات فرش دستباف به لحاظ وزنی تغییر نکرده  اما به لحاظ ارزشی آمار صادرات  کاهش نشان می‌دهد و همانطور که اشاره شد بخشی از این مسأله ناشی از مشکلات رفع تعهد ارزی و کم اظهاری صادرکنندگان در گمرک است.‌

وی بیان داشت: در دولت سیزدهم تلاش می‌شود تا مشکل صادرکنندگان فرش رفع شود و به این منظور  رئیس سازمان توسعه تجارت مأمور شده است تا پیگیری‌های لازم برای ۳۶ ماهه شدن رفع تعهد ارزی صادرکنندگان فرش دستباف را انجام دهد.

وی با بیان اینکه هر صادرکننده فرش دستباف که ۷۰ میلیون دلار صادرات داشته باشد می‌تواند به ازای آن واردات خودرو داشته باشد، گفت: این موضوع در آئین‌نامه واردات خودرو نیز قید شده است.

وی با اشاره به صادرات پیدا و پنهان فرش دستباف گفت: بخشی از صادرات فرش بصورت رسمی انجام می‌شود و بخشی دیگر به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها و رفع تعهد ارزی به صورت پنهانی صادر می شود.
وی اظهار داشت: همین موضوع باعث شده که آمار صادرات فرش دستباف دقیق نباشد ضمن اینکه بعضاً بخشی از فرش‌های صادراتی ما با عنوان فرش سایر کشورها در بازارهای جهانی عرضه می شود.

رافع درباره برنامه‌های صادراتی فرش دستباف اظهار داشت: در حوزه اوراسیا و شرق آسیا کارهای جدیدی آغاز شده است ضمن اینکه برای توسعه صادرات در کشورهایی مانند ارمنستان یونان روسیه و کشورهای عربی نمایشگاه برپا خواهیم کرد و با هماهنگی‌هایی که با وزارت تجارت قطر انجام شده قرار است در دوره برگزاری بازی‌های جام جهانی نمایشگاهی در این کشور برگزار شود.‌

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=47973
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما