• کد خبر: ۴۷۹۷۹
  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۰ - : ۱۳:۲۷

کاهش ۸ هزار و ۹۲۰ واحدی شاخص بورس

شاخص بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش ۸۹۲۰ واحد همراه شد.

 به گزارش اقتصاد سالم؛بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش ۸۹۲۰ واحد نسبت به روز قبل همراه شد و به رقم یک میلیون و ۴۲۹ هزار و ۸۹۸ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن امروز با کاهش ۸۸۸ واحدی به رقم ۳۹۶ هزار و ۵۲۲ واحد رسید.

ارزش بازار در بورس  تهران به بیش از ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز بیش از ۵.۶ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۹۶ هزار فقره معامله و به ارزش ۳ هزار و ۷۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز شدند بگونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزش ۰.۶۲ درصد کاهش یافتند.

این دو شاخص با معیار هموزن با ۰.۲۲ درصد کاهش همراه شدند. شاخص آزاد شناور ۰.۵۱ درصد افت کرد، شاخص بازار اول بورس ۰.۸۳ درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۰.۳۷ درصد کاهش یافت.

امروز نمادهای فولاد مبارکه، پتروشیمی خلیج‌فارس، چادرملو، گل‌گهر، سرمایه‌گذاری امید، فولاد خوزستان و توسعه معادن و فلزات بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را از خود به جای گذاشته‌اند.

در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با ۵۶ واحد کاهش نسبت به روز قبل به ۱۸ هزار و ۹۶۰ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران بیش از یک میلیون و ۴۵ هزار میلیارد تومان شد.ب

ارزش بازار پایه فرابورس ۳۳۶ هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران امروز بیش از ۲.۷ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۱۵۹ هزار فقره معامله و به ارزش ۱۲ هزار و ۸۹۵ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای فرابورس ، بیمه پاسارگاد و صنعتی مینو بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و نمادهای آریا ساسول، پویا زرکان آق‌دره و نیروی برق دماوند و فولاد غدیر ایرانیان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

 با توجه به تخلفی که در یکی از مهمترین شرکت‌های بورسی به نام فولاد مبارکه اتفاق افتاده و افکار عمومی با این سؤال روبه‌رو شده‌اند که چگونه یک شرکت بورسی با وجود ارائه گزارش‌های حسابرسی شده سالانه و دوره‌ای دچار فساد فراگیر شده است و وظیفه نظارتی سازمان بورس در کجا تعریف می‌شود و آیا نباید نظارتی بر گزارش‌های حسابرسی شده شرکت‌ها داشته باشند.

از طرفی شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت در نبود یک مدل اجرایی شفاف برای حضور نمایندگان سهام عدالت در مجامع این شرکت‌ها، گاهی افرادی با سوء استفاده حق سهامداران فراوان و خاموش سهام عدالت را نادیده می‌گیرند و به نام سهامداران عدالت کارهایی انجام می‌دهند که در واقع به زیان آنها تمام می‌شود.

مسؤولان سازمان بورس همواره در مقابل این سوال که آئین‌نامه اجرایی سهام عدالت چه موقع نهایی می‌شود، مرتب می‌گویند این آئین‌نامه در حال تدوین است اما سهام عدالت با یک پرتفوی حدود ۶۵۰هزار میلیارد تومانی نقش مهمی در شرکت‌های مهم بورسی دارد و باید مدل حضور نمایندگان سهام عدالت و مدل اجرایی آن به تناسب سهامداران فراوان اما خرد از نو تعریف شود.

برچسب‌ها:,

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=47979
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما