• کد خبر: ۴۸۰۴۴
  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۱ - : ۷:۴۰

خنثی‌سازی تحریم‌ها با پالایشگاه‌های فراسرزمینی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه هرچه به سمت تولید فرآورده از منابع نفت و گاز خودمان پیش برویم، می‌توانیم مسیر محکم‌تری را پیش پای ایران قرار دهیم، گفت: راه‌اندازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی یک گام بلندمدت در خنثی‌سازی تحریم‌ها و گسترش روابط دیپلماتیک برای ما خواهد بود.

 به گزارش اقتصاد سالم؛«مالک شریعتی» در مورد راه‌اندازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی اظهار کرد: بحث پالایشگاه‌های فراسرزمینی دو موضوع دارد؛ در ابتدا ما وقتی قرارداد پالایش در خارج از کشور منعقد می‌کنیم، مقصد تضمینی برای صادرات نفت و میعانات گازی دست و پا کردیم. موضوع دیگر تامین فرآورده یا منافع اقتصادی حاصل از فروش آن فرآورده در خارج است که قبلاً دسترسی نداشتیم.

وی در رابطه با اقدامات ایران برای سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی ونزوئلا، گفت: کاری که در حال حاضر در ونزوئلا انجام می‌دهیم، هم در حوزه تعمیرات پالایشگاهی آنها و هم در حوزه صادرات نفت خام و میعانات گازی به آن کشور برای پالایش در پالایشگاه‌های آنجا در همین راستا ارزیابی می‌شود. این موضوع ویژگی مثبت دیگری که دارد که ما از حوزه همسایگی و منطقه‌ای خارج می‌شویم و فرامنطقه ای کار می‌کنیم، یعنی ابعاد تجارت ما در حوزه نفت و میعانات گازی و فرآورده‌ها ابعاد کاملاً بین‌المللی پیدا می‌کند.

این نماینده مجلس ادامه داد:  تجربه ما در این زمینه کمک می‌کند که ما همه مسیرهایمان سیاسی نباشد و مسیرهای اقتصادی را دنبال کنیم. خنثی‌سازی تحریم‌ها نیز از این زاویه اتفاق می‌افتد.

شریعتی با بیان اینکه هر چه به سمت تولید فرآورده از منابع نفت و گاز خود پیش برویم می‌توانیم مسیر محکم‌تری را پیش پای ایران قرار دهیم، بیان کرد: عملاً وقتی مسیر سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی کشور مقصد باز می‌شود تا مدت زیادی آن پالایشگاه وابسته به نفت خام کشور ما می‌شود، زیرا پالایشگاه‌ها وابسته به نفت خامی هستند که بر اساس آن یا تاسیس شده‌اند یا به صورت بازطراحی و اصلاح و تعمیر می‌شوند.

 سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزود: از این نظر راه‌اندازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی یک گام بلند مدت در خنثی ‌سازی تحریم‌ها و گسترش روابط دیپلماتیک برای ما خواهد بود که خیلی وابسته به ارتباطات و ملاحظات سیاسی و مجوزهای مجامع بین‌المللی نباشیم؛ چراکه این نوع قراردادها بر اساس روابط بین کشورها شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این یکی از بهترین روش‌ها در دیپلماسی انرژی است که بین دو کشور در زمینه صادرات و واردات و نیز مبادلات مالی اتفاق می‌افتد، گفت: یعنی همین کاری که در پیمان‌های پولی انجام  می‌شود در حوزه نفت ‌و گاز نیز می‌تواند رقم بخورد که بسیار خوب است.

شریعتی در مورد امکان راه‌اندازی این پالایشگاه‌ها در سایر کشورها نیز تاکید کرد: کشورهای مختلفی این ظرفیت را دارند  اما باید آمادگی سیاسی خود کشورها در این زمینه وجود داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: فعلاً موضوع سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی در کشور ونزوئلا رقم خورده است، زیرا نیاز آنها چندجانبه است هم نیاز به رقیق‌سازی نفت خام فوق سنگین دارند که میعانات گازی ما می‌تواند این کار را انجام دهد هم نیاز به خدمات فنی مهندسی ما برای تعمیرات پالایشگاهی دارند.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=48044
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما