• کد خبر: ۴۸۰۴۸
  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۱ - : ۸:۱۰

شرایط دریافت وام خرید لوازم‌ خانگی

مرکز اصناف وزارت صنعت، معدن و تجارت با رونمایی از «طرح توان خرید»، از پرداخت تسهیلات بانکی با نرخ ۱۸درصد و دوره بازپرداخت ۳ساله برای خرید لوازم‌خانگی خبر داد.

 به گزارش اقتصاد سالم؛وزارت صنعت، معدن و تجارت با اجرای، امکان خرید اقساطی جهیزیه و اثاث منزل با قیمت مناسب و اطمینان از اصالت کالا را برای زوج‌ها فراهم آورده است. تاکنون ۸۰تولیدکننده و ۵ بانک برای همکاری در آن اعلام آمادگی کرده‌اند و متقاضیان می‌توانند پس از ثبت‌نام در سایت www.tavankharid.ir،  به‌عاملان فروش محصولات در سامانه جهاد کالا (زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام) مرتبط شده و از این تسهیلات استفاده کنند. طبق اعلام سایت جهاد کالا، تسهیلات خرید جهیزیه زوج‌های جوان به‌صورت قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود.

 تسهیلات ۱۰۰میلیونی برای همه

مدیرکل مرکز اصناف وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اجرای طرح توان خرید برای خرید قسطی لوازم‌خانگی ایرانی، می‌گوید: متقاضیان در این طرح می‌توانند با یک ضامن معتبر و بدون نیاز به چک، از تسهیلات بانکی تا ۱۰۰میلیون تومانی ۳ساله با سود ۱۸درصد استفاده کنند. محمدحسین قمری، درخصوص جزئیات خرید لوازم‌خانگی در طرح توان خرید می‌افزاید: طبق آخرین آمار از ۲۴۱‌تولیدکننده لوازم‌خانگی هم‌اکنون ۸۰تولیدکننده و ۵ بانک شامل بانک گردشگری، بانک آینده، بانک پارسیان، بانک تجارت و بانک رفاه حاضر به همکاری شده‌اند. مدیرکل مرکز اصناف وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: فرایند وام‌دهی در ۵ بانک با هم متفاوت است و پس از اعتبارسنجی وام تعلق می‌گیرد؛ اما این فرایند برای همه بانک‌ها به‌صورت آنلاین انجام می‌شود و حضوری نیست.

تسهیلات قرض‌الحسنه برای زوجین

مدیرکل مرکز اصناف وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد نحوه استفاده از طرح توان خرید به‌خصوص برای زوج‌های جوان می‌گوید: متقاضیان با مراجعه به سامانه طرح توان خرید به آدرس www.tavankharid.ir می‌توانند با مراجعه به عاملان فروش محصولات که سامانه جهاد کالاست به‌صورت مستقیم از تولیدکنندگان لوازم‌خانگی، به‌صورت اقساطی جهیزیه دریافت کنند. نکته اینجاست که در مراحل ثبت‌نام زوج‌های جوان در سایت جهاد کالا، تسهیلات اختصاص یافته به زوج‌های جوان تحت عنوان «قرض‌الحسنه» ثبت شده است. البته ثبت‌نام در این طرح شروطی و مقرراتی دارد که رعایت آنها الزامی است. نکته اول این است که متقاضیان باید تابعیت ایرانی داشته و دارای سند ازدواج باشند.

بر این اساس، اتباع خارجی و ایرانیانی که ازدواج خود را رسماً در دفاتر ازدواج ثبت نکرده‌اند، قادر به استفاده از تسهیلات این طرح نیستند. نکته دوم این است که فقط یکی از زوجین باید در این سامانه ثبت‌نام کند و هر دو نفر درخواست استفاده از تسهیلات ندهند. بعد رعایت این دو شرط و تکمیل مراحل ثبت‌نام، متقاضیان به یکی از بانک‌های طرف قرارداد با جهاد کالا معرفی می‌شوند. شرایط دریافت تسهیلات مطابق ضوابط بانک‌های عامل و ارائه تضامین معتبر بانکی خواهد بود و متقاضیان باید توانایی بازپرداخت اقساط وام را داشته باشند. طبق اعلام فروشگاه اینترنتی جهاد کالا به‌عنوان زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام و عامل فروش اصلی در طرح توان خرید، متقاضی می‌تواند براساس نیاز و توانایی مالی خود در بازپرداخت اقساط درخواست تسهیلات تا سقف یک‌میلیارد ریال را در این سامانه ثبت کند؛ اما پس از تکمیل فرایند بانکی، حساب کاربری متقاضیان در این سامانه معادل مبلغ تسهیلات دریافتی شارژ خواهد شد و این مبلغ مستقیماً به او پرداخت نمی‌شود. بر این اساس، متقاضیان می‌توانند بعد از دریافت تسهیلات، از میان محصولات موجود در این سامانه فروشگاهی یا به‌صورت حضوری انتخاب و خریداری کرده و اگر مبلغ سبد خرید از سقف تسهیلات بیشتر باشد مابقی مبلغ را از کارت‌های عضو شتاب خود پرداخت کند.

در ادامه، محصولات جهیزیه پس از تکمیل فرایند با اطلاع‌رسانی قبلی به نشانی ثبت شده متقاضی در سامانه ارسال خواهد شد. نکته آخر اینکه چنانچه در هر مرحله از فرایند بررسی اطلاعات، احراز شود که اطلاعات نادرست و خلاف واقع از سوی متقاضی ارائه شده، فرایند ثبت‌نام و دریافت وام لغو می‌شود، متقاضی حق هیچ‌گونه اعتراضی ندارد و مسئولیت عواقب آن بر عهده متقاضی است.

مدارک موردنیاز

متقاضیان استفاده از تسهیلات طرح توان خرید، بعد از ثبت‌نام در سایت این طرح و وارد کردن مشخصات خود و همسر و ثبت نشانی پستی، باید مدارک‌شناسایی خود و همسر را نیز در این سامانه بارگذاری کنند. تصویر روی کارت ملی، تصویر صفحه اول و صفحه ازدواج و طلاق شناسنامه برای هر یک از زوجین الزامی است و تصویر ۵صفحه اول عقدنامه نیز باید به تفکیک بارگذاری شود. در ادامه، با ارسال مدارک، متقاضی باید مبلغ وام خود را از‌بین ۳پیشنهاد ۵۰، ۷۰و ۱۰۰میلیون تومان انتخاب کرده و درخواست خود را برای ثبت نهایی ارسال کند تا بعد از بررسی، به‌منظور تکمیل پرونده دریافت وام به بانک‌های عامل معرفی شود.

نکته قابل‌توجه این است که در سایت جهاد کالا، تسهیلات تعیین شده برای پرداخت به زوجین، به‌صورت قرض‌الحسنه ثبت شده درحالی‌که مدیرکل مرکز اصناف وزارت صنعت، معدن و تجارت، نرخ سود این تسهیلات برای عموم مردم را ۱۸درصد اعلام کرده است. با توجه به اینکه طرح توان تولید هنوز اجرایی نشده و ستاد اجرایی امام نیز تعریف خاصی برای زوجین واجد شرایط دریافت وام خرید جهیزیه اعلام نکرده، متقاضیان باید منتظر اطلاعیه‌های بعدی وزارت صنعت بمانند؛ هرچند در شرایط فعلی نیز می‌توانند با ورود به سایت جهاد کالا فرایند ثبت‌نام در طرح ملی جهیزیه را انجام دهند تا کارشناسان با آنها تماس بگیرند.

منبع: روزنامه همشهری

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=48048
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما