• کد خبر: ۴۸۰۵۴
  • ۱۴۰۱-۰۵-۳۱ - : ۸:۴۰

پشت پرده مافیایی ۸۰ درصد دستفروشی‌های تهران

شهردار منطقه ۱۱ با اشاره به سازمان یافته بودن موضوع دستفروشی، گفت: تصویر نادرستی که از دستفروشان در ذهن مردم ایجاد شده باید اصلاح شود و برای حل مسئله آنها باید سازمان‌های مختلفی پای کار باشند.

 به گزارش اقتصاد سالم؛سید محمد موسوی درباره موضوع دستفروشی و سد معبر در منطقه ۱۱، گفت: طبق قانون، مسئله سد معبر و جمع‌آوری دستفروشان وظیفه شهرداری نیست. این یک موضوع بین بخشی است، در واقع وقتی دستگاه‌ها وظایف خود را در حوزه کارآفرینی، اشتغال و اقتصاد انجام نمی‌دهند چنین معضلی ایجاد می‌شود. این موضوع را هم باید در نظر گرفت که برخورد با دستفروشان با واکنش مثبتی از سوی مردم مواجه نمی‌شود و این کار منجر به ایجاد هجمه‌ای رسانه‌ای روی مدیریت شهری خواهد شد.

وی حل مسئله دستفروشان را وظیفه نیروی انتظامی دانست و در ادامه گفت: ما در شهرداری با دستفروشان واقعی مشکلی نداریم، دستفروش کسی است که برای امرار معاش خود نیازمند انجام این کار است. اما این در حالیست که ۸۰ درصد دستفروشانی که می‌بینید در واقع دستفروش نیستند و فروش آنها به صورت سازمان یافته و مافیایی انجام می‌شود. درآمد این افراد بعضا چندین برابر مردم عادی است و به دلیل شناور بودن، آمار دقیقی از این افراد نداریم.

موسوی درباره ساماندهی دستفروشان در شهرداری تهران افزود: ما وظیفه سازماندهی دستفروشان واقعی را داریم اما خود آنها راغب به جابجایی نیستند. البته ما این طرح را در ناحیه یک و ۳ و انبار نفت و قلمستان شروع کردیم که به نتایج خوبی نیز منجر شد؛ اما یک دست صدا ندارد و برای موفقیت این طرح همه باید پای کار باشند. نهادهایی مانند نیروی انتظامی و سازمان بهزیستی باید پای کار باشند. البته در مواردی طرح‌های مشترکی نیز اجرا شده اما اگر مستمر نباشد مثمرثمر نخواهد بود.

شهردار منطقه ۱۱ با تأکید بر کمک رسانه‌ها برای اصلاح ذهنیت جامعه درباره برخورد با دستفروشان، اظهار کرد: بسیاری از مردم نمی‌دانند که درآمد دستفروشان چندین برابر مردم عادی است. این افراد عموما کاربلد و آموزش دیده نیز هستند و با تهییج و استفاده از احساسات مردم جو غالبی علیه شهرداری ایجاد می‌کنند. مردم نیز از سر دلسوزی از آنها حمایت می‌کنند و ما می‌خواهیم این تصویر اصلاح شود.

وی ادامه داد: در یک نمونه ما با این افراد در ناحیه ۳ برخورد کردیم که منجر به شکسته شدن شیشه ماشین شهرداری شد. همچنین بخشی از این دستفروشان خود اصناف هستند که جلوی مغازه نیز به فروش کالاهای خود می‌پردازند. این شغل در مترو نیز به صورت سازمان یافته وجود دارد. شاهد مثال آن نیز اجناسی است که در مترو فروخته می‌شود و در بازارهای دیگر شهر موجود نیست.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=48054
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما