• کد خبر: ۴۸۱۸۳
  • ۱۴۰۱-۰۶-۰۱ - : ۹:۰۳
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا:

با دقت درحال بررسی نظرات ایران هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالات خبرنگاران، مواضع این کشور را درباره آخرین تحولات روند احیای توافق هسته‌ای تشریح کرد.

 به گزارش اقتصاد سالم؛ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا پاسخ آمریکا به پیشنهادات ایران درباره متن پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای ارائه شده است یا نه و اگر ارائه نشده آیا آمریکا منتظر سفر مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و رایزنی‌ها با اوست، با تکرار این که آمریکا در صورت آماده بودن ایران برای بازگشت دوجانبه به اجرای برجام(توافق هسته‌ای) آماده است به توافق بازگردد و با ادعای این که ایران حاضر نبوده است متن توافقی را بپذیرد که ماه‌هاست روی میز مذاکرات بوده است، گفت: ایران برای متن پیشنهادی اتحادیه اروپا پاسخ‌های متعددی ارائه کرده است. به همین دلیل است که بررسی این نقطه‌نظرات و تعیین پاسخ ما زمان بیشتری برده است.
پرایس در این راستا ادامه داد: ما به طور جدی در حال بررسی این نظرات هستیم. در عین حال، درباره مسیری که پیش رو داریم، با اتحادیه اروپا و متحدان اروپایی‌مان در تعاملیم. این رایزنی‌ها در سطوح مختلفی انجام شده است.
او درباره موضوع مشورت آمریکا با اسراییل درباره احیای توافق هسته‌ای، گفت: ما در هر قدم این روند(مذاکرات احیای برجام)، با شرکای اسراییلی‌مان در ارتباط بوده‌ایم تا آن‌ها را در جریان اطلاعات جدید از وضعیت قرار دهیم و درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران تبادل نظر کنیم. مسلما، اسراییل هم مانند ما نگرانی‌های عمیقی درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران دارد. ما به سهم خود، عقیده داریم که بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام، موثرین راه پرداختن به این نگرانی‌هاست اما همچنان در این باره با شرکای اسراییلی‌مان صحبت خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر، آمریکا برای ارائه پاسخش به اتحادیه اروپا منتظر رایزنی با مشاور امنیت داخلی رژیم اسراییل است یا نه، گفت: ما در حال انجام دادن برخی رایزنی‌ها هستیم که مواردی از آن‌ها داخلی‌اند، برخی دیگر خارجی‌اند، درباره برخی از آن‌ها صحبت کرده‌ایم و درباره برخب دیگر نه، من در جایگاهی نیستم که جزئیات تمام آن‌ها را شرح بدهم.
پرایس در پاسخ به این که در چه بازه زمانی مشخصی باید شاهد ارائه پاسخ آمریکا باشیم، بیان کرد: ما به سریع‌ترین شکل در تلاشیم پاسخ مناسبی به متن پیشنهادات ایران بدهیم. این روند، روندی است که می‌خواهیم مطمئن شویم با دقت و توجه لازم برای مسئله‌ای به مهمی این شرایط، آن را طی می‌کنیم. من به شما تضمین می‌دهم که یک روز بیش از آنچه لازم است، صرف ارائه پاسخمان به اتحادیه اروپا نخواهیم کرد.
او درباره دیدار آتی مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی و آمریکا در واشنگتن و رایزنی احتمالی‌شان درباره موضوع ایران گفت: تقریبا در تمامی تعاملات عمیقمان با شرکای اسراییلی، ایران موضوع بحث است. اغلب موضوع اصلی بحث است و من پیش‌بینی می‌کنم در مبحاثات این هفته هم این طور باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به این که آمریکا برنامه هسته‌ای ایران را «یک چالش امنیت ملی» تلقی می‌کند، گفت که موضوع احیای توافق با اعضای کنگره و شرکای خارجی آن مورد بحث قرار می‌گیرد.
او درباره موضوع پادمانی نیز گفت: مسئله پادمان‌ها از اصلی‌ترین بخش‌های دستورکار و اختیارات آژانس بین‌المللی اتمی است. تحقیقات پادمانی سیاسی نیستند. اهرم فشار یا برگ برنده نیستند. هیچ کسی نباید با آن چنین رفتاری داشته باشد. وقتی مدیرکل آژانس به شورای حکام گزارش بدهد که مسائل باقی‌مانده شفاف‌سازی و حل‌وفصل شده‌اند، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که ایران از دستور کار شورای حکام خارج شود. نه پیش از آن. هیچ راه میان‌بری برای این وجود ندارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه گفت: ایران باید به سوالات آژانس پاسخ بدهد. این تنها راهی است که می‌توان به این مسائل یک بار برای همیشه رسیدگی کرد.
پرایس در پاسخ به این سوال که ارزیابی آمریکا از مستقر شدن دوباره سفیر امارات متحده عربی در ایران چیست، با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران، گفت: امارات متحده عربی چندین بار در زمینه برخی مسائل نشان داده است که می‌تواند نقش سازنده‌ای در حل و فصل و تنش‌زدایی مسائلی داشته باشد که منشا تنش در خاورمیانه‌اند، از جمله بهبود روابط دیپلماتیک. آن‌ها همچنین مانند ما می‌دانند که این طرح محقق نخواهد شد، مگر ایران به بحرانی هسته‌ای که ایجاد آن را تسریع کرده، پایان بدهد و آمریکا به دنبال بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام است و می‌خواهد به توافق بازگشته و تحریم‌ها را به عنوان بخشی از این اقدام لغو کند. ما با امارات متحده عربی و دیگر شرکایمان در شورای همکاری خلیج فارس همسو هستیم. جریان گسترده‌تری برای تنش‌زدایی در منطقه وجود دارد و ما از آن کاملا حمایت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از کنفرانس خبری هفتگی‌اش درباره موضوع حذف نام سپاه پاسداران از «فهرست سازمان‌های ترورریستی خارجی» آمریکا و ارتباط آن با روند احیای برجام مدعی شد: رییس جمهور در این زمینه صریح و قاطع بوده. او مصر بوده است که نام سپاه پاسداران را از این فهرست خارج نخواهد کرد. درخواست ایران برای این که ما این کار را انجام بدهیم، از آخرین نسخه متنی که دیده‌ایم حذف شده و این بخشی از این دلیل است که انجام توافق الان نسبت به دو هفته پیش نزدیک‌تر شده است اما نتیجه این مذاکرات و رایزنی‌های ادامه‌دار هنوز نامعلوم است چون هنوز شکاف‌ها و اختلافاتی وجود دارد. ما در نهایت توافقی را امضا خواهیم کرد که در راستای منافع اصلی‌مان در زمینه امنیت ملی باشد.
به گزارش ایسنا، اظهارات پرایس درباره آخرین تحولات احیای توافق هسته‌ای در حالی مطرح می‌شود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز گذشته در نشست هفتگی خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع مذاکرات و آخرین تحولات در این عرصه و برخی از گمانه‌زنی‌های منتشر شده در این ارتباط گفت: در موضوع مذاکرات ما هنوز در مسیر مذاکره هستیم و در همین چارچوب اجازه می‌خواهم که به استقبال جزئیات و روند بعدی که هنوز اتفاق نیفتاده نروید.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه در آخرین دور مذاکرات وین پیشنهاداتی از سوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا به طرف‌های مذاکره‌کننده از جمله ایران ارائه شد، تصریح کرد: طرف ایرانی مبتنی بر رویکرد سازنده و مسئولانه خود پاسخ خودش را به پیشنهاد اتحادیه اروپا در زمان مقرر داد.

او در همین ارتباط تصریح کرد: تا اینجای کار هنوز از سوی طرف مقابل مشخصا آمریکایی‌ها پاسخی به پیشنهادات طرف اروپایی ریافت نکرده‌ایم و زمانی می‌توانیم از نتیجه‌بخش بودن این مرحله از مذاکرات صحبت کنیم که طرف اروپایی اعلام کند که پاسخ طرف آمریکایی را دریافت کرده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به مهم و حساس بودن مذاکرات، تصریح کرد: اجازه بدهید که در این ارتباط به روایت‌های غیررسمی اهتمام نکنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ارائه گزارشی از این مذاکرات تصریح کرد:‌ همان طور که هفته پیش نیز اشاره کردم تا اینجای کار پیشرفت‌های نسبتا خوبی داشتیم اما مذاکرات یک مجموعه است و باید روی همه موضوعات مرتبط با مذاکرات توافق شود و تا زمانی که روی همه موضوعات توافق نشود نمی‌توانیم بگوییم به توافق رسیده‌ایم و نسبت به مرحله بعدی پیش‌داوری کنیم یا به استقبال آن برویم.

او تأکید کرد: موضوعات باقی مانده هر چند ممکن است اندک باشد ولی موضوعات مهمی هستند و باید راجع به آن‌ها تصمیم‌گیری شده و توافق شکل بگیرد.

کنعانی با بیان اینکه ایران همواره به صورت جدی،‌ سازنده و مسئولانه در مذاکرات حضور پیدا کرده است، افزود: به پیشنهادات طرف اروپایی نیز به موقع پاسخ دادیم. ما در مذاکرات مبتکرانه عمل کرده و انعطاف لازم را برای دستیابی به توافق از خود نشان داده‌ایم و آنچه که اکنون مهم است تعلل طرف آمریکایی در ارائه پاسخش به پیشنهاد مطرح شده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تأکید بر اینکه دولت آمریکا مسئول شرایط کنونی برجام و عدم اجرای این توافق است، افزود: در روند جاری نیز دولت آمریکا مسئول وضعیت کنونی است و اگر آمریکا اراده جدی در عمل از خود نشان دهد و مسئولانه عمل کند می‌توانیم به سمت مراحل بعدی حرکت کنیم.

ادعای پرایس درباره موضوع خارج کردن نام سپاه از فهرست سازمان‌های ترورریستی خارجی آمریکا در حالی مطرح شده است که محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین در این باره گفته بود: من بارها در چند ماه اخیر گفته‌ام خارج کردن نام سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا هیچ وقت پیش‌شرط  یا درخواستی کلیدی نبوده است.

مرندی ادامه داد: ایران هم سنتکام را در لیست [گروه‌های] تروریستی‌اش نگاه خواهد داشت. اما اگر آمریکا لازم می‌داند چنین چیزی بگوید تا  به توافق مقبولیت بخشد، به خودشان ارتباط دارد.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=48183
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما