• کد خبر: ۴۸۱۵۹
  • ۱۴۰۱-۰۶-۰۱ - : ۷:۳۳

پول نفتمان را در سررسید دریافت کرده‌ایم

وزیر نفت گفت: ما شرایط فروش نفت را تغییر دادیم، من و همکارانم پشت میزمان ننشستیم؛ همه دنیا را دور زدیم و بازارهای جدیدی پیدا کردیم.

 به گزارش اقتصاد سالم؛جواد اوجی در برنامه زنده تلوزیونی با یادآوری اینکه در روزهای نخست آغاز به‌کار دولت سیزدهم شرایط سختی به لحاظ کاری در وزارت نفت حاکم بود، گفت: در آن ایام ایران بیش از ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب ذخیره داشت و تصور بر این بود که ما باید تعداد کشتی بیشتری برای استمرار در تولید گاز کشور به‌منظور ذخیره‌سازی میعانات گازی خریداری کنیم.

وی افزود: بر اساس آمارهای موجود وزارت نفت در دولت دوازدهم در اردیبهشت‌ماه پارسال متاسفانه روزانه تنها ۷ هزار بشکه میعانات گازی صادر می‌شد، هم‌چنین در هر دو بخش خشکی و دریا میعانات گازی زیادی ذخیره‌سازی شده بود؛ به یاد دارم روزی که وزارت نفت را از آقای زنگنه تحویل گرفتم ایشان برای حل مشکل ذخیره‌سازی میعانات گازی به بنده پیشنهاد خرید ۱۲ نفتکش غول‌پیکر را دادند و حتی مکاتبات این خرید را با دولت کرده بودند.

وزیر نفت ادامه داد: چالش دیگری که در روزهای نخست آغاز به‌کار دولت سیزدهم وجود داشت کسری ۲۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در کشور بود، این موضوع به‌دلیل نبود سرمایه‌گذاری در میدان‌های گازی در بخش‌های مختلف خشکی و دریایی بود، ضمن آنکه تا پایان برنامه ششم توسعه باید روزانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌شد در حالی که این رقم تنها روزانه ۸۲۰ تا ۸۳۰ میلیون متر مکعب بود.

اوجی با اشاره به اینکه حجم ذخیره‌سازی سوخت مایع در نیروگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال پیش از آن ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر بود، گفت: کمبود سوخت مایع اهمیت گازرسانی به نیروگاه‌ها را دوچندان کرده بود.

وی کاهش ۲۰۰ هزار بشکه‌ای خرید نفت از سوی چین و افزایش تعرفه مالیاتی واردات نفت سنگین از کشور را دیگر چالش پیش روی دولت سیزدهم در وزارت نفت دانست و تصریح کرد: همزمان با این موضوع دولت پیش‌بینی کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی را کرده بود و از طرف دیگر صنعت نفت به بانک‌ها و صندوق توسعه ملی به شدت بدهکار بود.

وزیر نفت پرداخت ماهانه ۱۲ هزار میلیارد تومان بدهی ارث مانده از دولت قبل، تأمین ارز ترجیحی برای خرید کالاهای اساسی، ظرفیت پایین تولید نفت خام، تأخیر در تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های گازی و ایستگاه‌های تقویت فشار و تأمین منابع ارزی کشور و افزن بر آن حمله سایبری به جایگاه‌های عرضه سوخت در آبان‌ماه پارسال را از دیگر چالش‌های اساسی روزها و ماه‌های نخست آغاز به‌کار دولت سیزدهم برشمرد و گفت: با لطف خدواند و اقدام‌های جهادی مدیران و کارکنان صنعت نفت بر این مشکلات غلبه کردیم، برای نمونه همزمان با سفارش خرید ۱۲ نفتکش غول‌پیکر، مصرف میعانات گازی در مینی پالایشگاه‌های داخل و نیز مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به شدت افزایش دادیم.

ایجاد تنوع در قراردادهای فروش نفت و بازاریابی‌های بسیار دقیق

اوجی افزود: بازاریابی برای افزایش فروش نفت و میعانات گازی از همان روزهای نخست آغاز به‌کار دولت سیزدهم شروع شد، اراده برای تحقق این امر به شدت بالا بود و ریسک فروش در شرایط تحریمی و بازاریابی سخت را همکاران من در صنعت نفت انجام دادند، به عبارت دیگر با ایجاد تنوع در قراردادهای فروش نفت و بازاریابی‌های بسیار دقیق توانستیم فروش نفت را افزایش دهیم؛ من و همکارانم از آن زمان تاکنون برای فروش نفت خام پشت میز ننشسته‌ایم و همواره شبانه‌روز در تلاش برای یافتن راهکارهای مختلف برای دور زدن تحریم و افزایش فروش بوده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه مشتریانی خوب در آمریکای لاتین، آسیا و حتی اروپا برای نفت و میعانات گازی ایران پیدا کردیم، افزود: ما برای فروش نفت دنیا را دور زدیم و مشتریان جدید خوبی پیدا کردیم که نفت ما با تأسیسات پالایشگاهی آنها سازگاری داشت؛ همچنین تهاتر نفت با کالاهای اساسی یکی دیگر از روش‌های ما برای فروش نفت خام بوده و هست.

وزیر نفت شناسایی پالایشگاه‌های فراسرزمینی و استفاده از ظرفیت خالی آنها برای پالایش نفت خام ایران را از دیگر روش‌های فروش نفت خام و میعانات گازی دانست و گفت: هم‌اکنون ۸۰ درصد از فروش نفت خام ایران به‌صورت نقدی و با ارزهای خارجی انجام می‌شود و پول نفت را تمام و کمال گرفته‌ایم و این روند ادامه دارد.

اوجی با اشاره به اینکه فروش میعانات گازی ایران از ۷ هزار بشکه در روز در روزهای ابتدایی دولت سیزدهم به رکورد روزانه ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار بشکه در سال ۱۴۰۱ رسیده است، یادآور شد: ما از ۱۲ نفتکش غول‌پیکر جدید خریداری شده برای ذخیره‌سازی استفاده نکردیم و بلکه از ۸۷ میلیون بشکه نفت خام روی آب، ۴۷ میلیون بشکه را صادر یا در داخل تبدیل به ارزش افزوده کردیم.

افزایش ۳۰ درصدی ذخیره‌سازی‌های سوخت مایع در نیروگاه‌ها

وی با بیان اینکه در روزهای آغاز به‌کار دولت سیزدهم حجم ذخیره‌سازی سوخت مایع در نیروگاه‌های کشور پایین بود، گفت: با اجرای سلسه اقدام‌هایی همچون افزایش قیمت کرایه کامیون‌های ویژه حمل سوخت و استفاده بهینه از خطوط لوله انتقال فرآورده نفتی در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی توانستیم ۳۰ درصد ذخیره‌سازی‌های سوخت مایع در نیروگاه‌های کشور را افزایش دهیم.

وزیر نفت ادامه داد: با انجام تعمیرات اساسی به‌موقع در پالایشگاه‌ها و خطوط لوله گاز کشور برداشت از پارس جنوبی را پاسال به ۷۰۵ میلیون مترمکعب در روز رساندیم و با راه‌اندازی دوباره سوآپ گازی با کشورهای ترکمنستان و آذربایجان و مدیریت خطوط لوله توانستیم از زمستان سرد پارسال به‌راحتی و بدون قطعی گاز عبور کنیم.

تحقق کامل تعهدهای صادرات گاز با وجود کسری موجود

اوجی با اشاره به اینکه پارسال در اوضاع کسری گاز تعهدهای قرادادهای صادرات گاز به ترکیه، عراق، ارمنستان و آذربایجان به‌طور کامل انجام شد، گفت: درآمد حاصل از صادرات گاز از رقم یک میلیارد دلار در سال ۹۹ به ۴ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ رسید که البته نزدیک به یک میلیارد دلار آن مربوط به معوقات پیگیری نشده سال‌های گذشته بود که سرانجام آن را گرفتیم، در همان شرایط از نظر حجمی نیز یک میلیارد متر مکعب بیشتر از مدت مشابه پارسال گاز فروختیم، در واقع خوشبختانه تعهدهای خود را طبق قراردادهای امضا شده محقق کردیم.

وی ضمن اشاره به موضوع کمبود و نبود سرمایه‌گذاری در صنعت نفت طی سال‌های گذشته، تصریح کرد: در سال‌های اخیر باوجود برجام در حالی که صنعت نفت سرمایه‌گذاری فوق‌سنگین می‌طلبید، این موضوع محقق نشد؛ اگر اکنون می‌گوییم کسری گاز یا کمبود ظرفیت پالایشی در کشور داریم، موضوع بحث نبود سرمایه‌گذاری در این حوزه‌هاست.

وزیر نفت در تشریح سرمایه‌گذاری کلان گفت: برای نمونه در میدان مشترک آزادگان برای برداشت حداکثری از این میدان مشترک نفتی با ارقام یک تا دو میلیارد نمی‌توان توسعه را محقق کرد، بلکه حداقل به ۷ میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم و هر روزی که در توسعه میدان مشترک تأخیر داشته باشیم، همسایه نفع آن را می‌برد، همین‌طور برای ایجاد یک پتروپالایشگاه به حداقل ۱۰ تا ۱۱ میلیارد دلار سرمایه نیاز است.

اقدام‌های دولت سیزدهم برای تأمین مالی پروژه‌های اولویت‌دار

اوجی در تشریح راهکار دولت سیزدهم برای تأمین سرمایه پروژه‌های صنعت نفت، بیان کرد: در ماه‌های نخست فعالیت دولت، پروژه‌های کلیدی و اولویت‌دار که در بحث تأمین امنیت انرژی کشور نقش داشتند را شناسایی و مشاهده کردیم که طی هشت سال به ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در هر دو بخش بالادست و پایین دست نیاز داریم، با این رقم سرمایه‌گذاری تولید گاز، نفت، صادرات، ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی (ظرفیت پالایشی و پتروپالایشی)، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی، اجرای طرح‌های ساخت خطوط لوله انتقال نفت و گاز، خطوط انتقال فرآورده نفتی و مخازن ذخیره‌سازی مطلوب می‌رسیم که همه آنها هم از طرح‌های کلیدی در تأمین امنیت انرژی کشور به شمار می‌آیند.

وی افزود: می‌توانستیم همان ابتدا اعلام کنیم که وزارت نفت با درآمدی که دارد تنها قادر است سالانه یک تا دو میلیارد دلار تأمین کند و باقی طرح‌ها را تعطیل کنیم.

وزیر نفت در تشیرح برنامه دولت سیزدهم در تأمین مالی پروژه‌های صنعت نفت گفت: ما ابتکار به‌خرج دادیم و از همه ظرفیت تأمین منابع مالی کشور بهره گرفتیم، ما در ایران هلدینگ‌های بزرگی داریم، ضمن آنکه هیچ کجا مانند سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز نه تنها در ایران بلکه در جهان سودده نیست بنابراین اگر سرمایه‌ها به‌خوبی هدایت و برنامه‌ریزی شوند می‌توان از توان موجود در کشور استفاده کرد.

اوجی ادامه داد: بر همین اساس، هلدینگ‌های بزرگ را شناسایی و بانک‌های توانمند را شناسایی کردیم و دنبال تسهیلات بانکی نرفتیم.

وی ضمن قدردانی از حمایت‌های رئیس‌جمهوری، معاون اول رئیس‌جمهوری و سازمان برنامه و بودجه برای تشکیل نشست‌های پرشمار در شورای هماهنگی اقتصادی به‌منظور تأمین منابع مالی به‌عنوان یکی از چالش‌های بزرگ صنعت نفت و در عین حال تشکر از کمک و پشتیبانی رئیس و اعضای کمسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: فرض کنید میدان مشترک آزادگان که بزرگ‌ترین میدان مشترک ایران با عراق است و در طرف مقابل شرکت‌های قدری همچون شل و بی‌پی و توتال در حال بهره‌برداری هستند، هر روزی که ما از بهره‌برداری عقب هستیم چقدر متضرر می‌شویم.

تقسیم بار مالی پروژه، اجرای آن را تسریع می‌کند

وزیر نفت از سرمایه‌گذاران میدان مشترک آزادگان یاد کرد و گفت: ما ۶ بانک و ۶ هلدینگ بزرگ اقتصادی را در این طرح مشارکت دادیم، برای نمونه یکی از آنها هلدینگ خلیج‌فارس بود، در مجموع ۱۲ سرمایه‌گذار شریک شدند و یک شرکت هم به‌عنوان مجری برگزیده شد و هر کدام بر اساس توانشان شراکت کردند.

اوجی با بیان اینکه برای یک پروژه با ۷ میلیارد سرمایه مورد نیاز در طول ۶ تا ۷ سال باید اقدام‌های بسیاری انجام شود، تصریح کرد: پروژه‌ای که تولیدش ۱۹۰ هزار بشکه در روز است، بزرگ‌ترین اقدامش حفاری خواهد بود و چنین پروژه‌ای به ۱۳۰ تا ۴۰ حلقه چاه تولیدی و تزریقی، حداقل ۲ هزار کیلومتر خطوط لوله و ۴ تا ۵ منیفولد و مرکز جمع‌آوری و غیره نیاز دارد؛ برای تأمین این حجم تأسیسات درون‌چاهی، سرچاهی، منیفولد و غیره اگر وزارت نفت بخواهد به توان خود تکیه کند با این روندی که پیش از این طی می‌شد، ۱۵ تا ۲۰ سال دیگر هم به جایی نمی‌رسیدیم، اما زمانی که شریکان با توانمندی بالا پای کار آمدند، طرح جلو افتاد.

وی افزود: زمانی که چنین طرحی به چند بخش تقسیم شود، برای نمونه در سرمایه‌گذاری سالانه یک میلیارد دلاری مورد نیاز، سهم هر یک در این سال‌ها کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار می‌شود، این‌ شرکت‌ها هلدینگ‌ها و مؤسسه‌های قدری مثل هلدینگ خلیج‌فارس با ۲۰ درصد و وضع مالی مطلوب هستند، دیگر هلدینگ‌ها و یا بانک‌ها از جمله بانک ملت، بانک تجارت، بانک ملی نیز همگی توان بالایی دارند.

رضایت سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در طرح‌های اولویت‌دار صنعت نفت

اوجی از شرایط مطلوب سرمایه‌گذاری در صنعت نفت یاد کرد و افزود: وقتی سرمایه‌گذاران به این پروژه آمدند متوجه شدند این پروژه‌ها چقدر سودآور با ریسک پایین و بازگشت سریع سرمایه است.

وی اظهار کرد: اتفاق خوب دیگر این است که این میدان در حال تولید ۱۹۰ هزار بشکه در روز است؛ همچنان که سرمایه‌گذار در حال حفاری پروژه است، از سال دوم و سوم تولید به ۲۳۰ هزار تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

وزیر نفت ادامه داد: از آنجا که اولویت صادرات کشور با میدان مشترک است، افزایش تولید میدان به‌سرعت به درآمد منجر می‌شود و  منابع و درآمد در خود پروژه هزینه می‌شود و سهم آورده سهامداران هر سال کمتر می‌شود و پروژه زودتر به نتیجه می‌رسد. در واقع هر بشکه که سرمایه‌گذار زودتر برداشت کند سهمش افزایش می‌یابد و هر چه قدر تأخیر کند دیرتر به سود می‌رسد.

وجود توانمندی بالا در صنعت نفت کشور

اوجی با اشاره به توانمندی بالای صنعت نفت کشور، گفت: امروز توان تخصصی کارکنان صنعت نفت در کل بخش‌های بالادست، پایین‌دست، خشکی و دریا، حفاری، احداث سکو و سازه‌های بزرگ، ساخت پالایشگاه، منیفولد، پیمانکاران و سازندگان بسیار بالاست و کشور مشکلی در تأمین تجهیزات و قطعات دانش فنی به‌ویژه توسعه میدان‌ها ندارد در حالی که پیش‌تر می‌گفتند حضور مستشار خارجی نیاز است.

وی افزود: به جرأت می‌گویم توانمندی کشور چه سازندگان چه پیمانکاران، حتی خود نیروهای متخصص نفت و گاز بسیار بالاست و اگرچه امروز ۶۰ تا ۷۰ درصد قطعات در داخل تأمین می‌شود، اما در تأمین ۲۰ تا ۳۰ درصد ادوات از خارج نیز مشکلی نداریم و تنها چالش اصلی تأمین منابع مالی است، وقتی خود وزارت نفت به‌تنهایی مصمم به تأمین مالی باشد نمی‌تواند تعهدها را محقق کند و این موضوع از گلوگاه‌ها و چالش‌های اصلی است.

وزیر نفت با اشاره به تصمیم برای تأمین مالی از سرمایه مردم گفت: پول‌هایی که در بانک‌هاست، پول مردم است. ضمن آنکه وقتی یکسال پروژه پیش برود و روی ریل بیوفتد، از طریق بورس انرژی ملت را سهامدار این پروژه می‌کنیم. اصلا در احداث پتروپالایشگاه‌ها تکلیف شده که از سرمایه مردم برای تأمین مالی استفاده کنیم.

عقب ماندگی دولت یازده و دوازده در سرمایه‌گذاری پالایشگاهی

اوجی با بیان اینکه در چند سال گذشته پالایشگاه و پتروپالایشگاه ساخته نشده است و به‌هیچ‌وجه اعتقادی هم برای احداث نداشتند، گفت: پالایشگاه خلیج فارس در دولت دهم کلید خورد و در پایان دولت دهم ۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت داشت که خود وزارت نفت (دوران وزارت آقای قاسمی) به‌ویژه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی آن را پیش برده بودند؛ در دولت یازدهم و دوازدهم به همت قرارگاه خاتم الانبیا (ص) این پالایشگاه تکمیل شد.

وی با تأکید بر اینکه اگر اجرای طرح احداث چند پتروپالایشگاه در دولت یازدهم و آغاز دولت دوازدهم آغاز شده بود، اکنون این طرح‌ها به بهره‌برداری می‌رسید، گفت: در این‌صورت شاهد نزدیک شدن رقم مصرف به تولید فرآورده‌های نفتی نبودیم، به‌ویژه اینکه امسال با کاسته‌شدن از شدت بحران شیوع ویروس کرونا و آغاز سفرهای تابستانی مردم به‌ویژه مردادماه، روزهایی بود که مصرف سوخت از ۱۳۰ میلیون لیتر نیز عبور کرد و رکوردی تاه ثبت شد، این شرایط این امنیت انرژی کشور را به خطر می‌اندازد و اگر با این رویه پیش برویم، کشور سال‌های آینده وارد کننده انرژی می‌شود.

تصمیم خوب دولت سیزدهم برای جلوگیری از بحران

وزیر نفت به تصمیم خوب دولت سیزدهم برای ساخت یک پالایشگاه اشاره و تصریح کرد: در دولت مصوب شد لایحه ساخت پالایشگاه به بودجه ۱۴۰۱ اضافه شود و برای تصویب راهی مجلس شد که جا دارد از نمایندگان محترم مجلس بابت تصویبش تشکر کنم.

اوجی ادامه داد: عملیات اجرایی طرح ساخت پتروپالایشگاه شهید قاسم سلیمانی با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ نفت در کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس از دو ماه پیش کلید خورد و در فرصت کوتاهی تسطیح زمین انجام شد، شریکان و  ترکیبهیئت مدیره مشخص شدند و طراحی نقشه‌های اولیه آغاز شد و با شراکت چهار بانک، چهار هلدینگ بزرگ اقتصادی و سهامداری خود وزارت نفت عملیات به‌طور جدی پیش می‌رود.

وی از طرح احداث پالایشگاه مروارید مکران به‌عنوان دیگر طرح کلیدی یاد و بیان کرد: پالایشگاه مروارید مکران با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام با ۷ تا ۸ میلیارد دلار اعتبار نفت خام فوق‌سنگین را پالایش می‌کند که گروه اقتصادی مفید سرمایه‌گذار این طرح است، در مجموع از طریق مشارکت با گروه بانک‌ها و شریکان مختلف نزدیک به ۶۰۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشی کشور افزوده می‌شود.

تحریم فرآورده و محصولات پتروشیمی ممکن نیست

وزیر نفت با بیان اینکه تحریم‌ها تنها نفت‌خام و میعانات گازی را شامل می‌شود، گفت: تحریم فرآورده و محصولات پتروشیمی ممکن نیست زیرا دنیا به آنها نیاز دارد و از طرفی شناسایی آن مشکل است.

اوجی از تحقق ۱۲.۵ میلیارد دلاری فروش محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی یاد کرد و افزود: در سال ۱۴۰۰،   ۶۶ یا ۶۷ مجتمع پتروشیمی ۱۲.۵ میلیارد دلار محصول در دنیا عرضه کردند و ارز حاصل از آن در سامانه نیما تغذیه شد.

وی احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه را برای کشور مفید دانست و گفت: بهره‌برداری از این پتروپالایشگاه‌ها چند حسن بزرگ دارد و مهم‌ترین آن این است که از خام‌فروشی جلوگیری می‌شود، ضمن آنکه فروش روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام دشوار و از طرفی ارزان و خام‌فروشی است، در حالی که این مقدار بشکه نفت اگر در پالایشگاه به فرآورده تبدیل شود هم ارزش افزوده دارد و از طرفی فروش آن به‌راحتی حتی با وجود تحریم ممکن می‌شود.

اوجی درباره مزایای راه‌اندازی پروژه‌های پتروپالایشی تصریح کرد: جلوگیری از خام فروشی، تأمین امنیت انرژی و سوخت موردنیاز داخل کشور در بخش‌های مختلف، تحریم‌ناپذیری فرآورده‌های تولیدی، ایجاد ارزش افزوده و اشتغال‌آفرینی به‌ویژه در مناطق محروم (طرح مروارید مکران) و نیز ارزآوری برای کشور از جمله مزایای توسعه صنعت پالایش کشور در بخش راه‌اندازی واحدهای پالایشی جدید است.

وزیر نفت در ادامه ارائه گزارش عملکرد اقدام‌های انجام شده در وزارت نفت طی یک سال گذشته، درباره مقدار فروش محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ گفت: ما پارسال در حوزه فروش محصولات ۶۷ مجتمع پتروشیمی نزدیک به ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار درآمد داشتیم که ارز آن وارد سامانه نیما شد و خوشبختانه صنعت پتروشیمی و صادرات فرآورده ما تحریم‌ناپذیر است.

استفاده از ظرفیت‌های فراسرزمینی برای یافتن مشتریان و بازارهای جدید نفت

وی همچنین با اشاره به بحث شناسایی واحدهای پالایشی افزود: پالایشگاه‌های مختلفی در دنیا، زیر ظرفیت اصلی کار می‌کنند یا نیاز به تعمیرات دارند که ما با استفاده از توان متخصصان فنی خود در بخش‌های دولتی و خصوصی، در مقابل نفت کشور خودمان را در این واحدها پالایش می‌کنیم و با توجه به این که هر واحد پالایشی با نوعی از نفت سازگاری دارد، آن‌ها نیز به نفت ما وابسته می‌شوند.

وزیر نفت تاکید کرد: این شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های فراسرزمینی کمک کرد که مشتری‌ها و بازارهای جدیدی پیدا کنیم و افزون بر آن تهاتر نیز انجام دهیم که خوشبختانه همه این موارد، بحث فروش نفت و میعانات گازی را گسترش داد که در این مورد به همه مدیران نفت گاز پالایش و پخش و پتروشیمی خسته نباشید می‌گویم و دست همه آن‌ها را می‌بوسم. کارکنان نفت کارکنان مظلومی هستند که در سال‌های اخیر در حق آن‌ها کم‌لطفی‌هایی صورت گرفته بود و انگیزه آن‌ها گرفته شده بود.

پول نفتمان را در سررسید دریافت کرده‌ایم

اوجی در پاسخ به پرسشی درباره بازگشت پول نفت به کشور گفت: با مشتریانی که پیدا کردیم، نوع قراردادها و بازارهای جدید، هر مقدار نفتی که فروخته‌ایم، یک تاریخ سررسید دارد و ما سر تاریخ پول محموله‌های صادراتی نفت خام را گرفته‌ایم و افزون بر آن معوقه‌ها را نیز دریافت کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: در بحث صادرات گاز نیز از کشور عراق ۲.۶ میلیارد دلار طلب از سال‌های ۹۶ تا ۹۸ داشتیم که بخشی از آن را سال گذشته و بخشی را نیز در تیرماه امسال دریافت کردیم و طلب ما در بحث گاز نیز به روز است.

وزیر نفت تصریح کرد: خوشبختانه بالاترین رقم صادرات گاز و نیز سوآپ را به کشورهایی نظیر ترکیه، عراق، آذربایجان و ارمنستان داشته‌ایم.

ارزان فروشی نداریم

اوجی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برخی شایعات مطرح شده درباره ارزان‌فروشی نفت، گفت: امیدواریم روزی بتوانیم همه موارد را شفاف به مردم نشان دهیم. اتفاقا در بحث فروش نفت همکاران ما در شرکت ملی نفت و امور بین‌الملل این شرکت ابتکارهای خوبی انجام دادند که حتی هزینه‌های انتقال هم کمتر شد، یعنی ما با شیوه‌ای کار می‌کنیم که در بعضی از بازارها و برخی مشتریان، هزینه انتقال پول و کارمزد کمتر است و حتی خبر دارم که بعضی از مشتریان ما حتی کارمزد هم دریافت نمی‌کنند.

وی با اشاره به مجوز فروش سالانه یک میلیون بشکه نفت در سال ۹۰ و در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما در آمریکا، تصریح کرد: سخت‌ترین شرایط تحریم کشور در یکسال گذشته بوده است، از سال ۹۷ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده همه تلاشش را کرد که قطع صادرات نفت ایران را به سرانجام برساند و افزون بر آن امنیت انرژی را به خطر بیندازد که موفق نشد.

هماهنگی و همکاری همه ارکان نظام برای فروش نفت 

وزیر نفت با اشاره به تأثیرگذاری مناقشه روسیه و اوکراین در بازارهای نفتی جهان افزود: در یکسال گذشته وقتی نتوانستند قراردادهای نفتی ما را متوقف کنند و بازارهای ما را بگیرند، عملیات روانی انجام دادند و سراغ توقیف کشتی‌های ما رفتند، اما به لطف خداوند و با تلاش و توان نیروهای مسلح و نیروی دریایی سپاه امنیت خوبی ایجاد شد و خوشبختانه امروز کسی جرات نمی‌کند به کشتی‌های ما نزدیک شود، به‌طوری که شوقی در میان همکاران ما ایجاد شد.

اوجی با اشاره به اینکه هر کجا ما احساس خطر کردیم، نیروهای مسلح وارد شدند، بیان کرد: افزون بر همه این موارد، مجموعه تصمیم‌هایی که در دولت گرفته شد، کمک‌های ارکان نظام و اختیاراتی که سران سه قوه به ما دادند، پشتیبانی شخص رئیس‌جمهوری و در عین حال معاون اول رئیس‌جمهوری هفتگی فروش نفت و … سبب شد که این اتفاق خوب رقم بخورد.

وی درباره افزایش فروش نفت گفت: درصد فروش از نظر حجمی بالا رفته است، افزون بر آن همه مطالبات وصول شده است و بحث افزایش قیمت نفت همزمان با آغاز دولت سیزدهم و نیز مناقشه روسیه و اوکراین نیز در افزایش درآمدهای نفتی تأثیرگذار بوده است.

دنیا از ظرفیت خوب ایران برای تأمین امنیت انرژی بهره‌مند شود

وزیر نفت با اشاره به این که ایران ظرفیت خوبی برای تأمین امنیت انرژی جهان دارد، گفت: امسال زمستان سختی برای کشورهای واردکننده انرژی است و دولت‌ها به مردم خودشان ظلم می‌کنند و برای مردم جهان به‌ویژه کشورهای اروپایی چالش بزرگی به وجود خواهد آمد.

اوجی افزود: در نشست و کنفرانس باکو هم گفتم که تنها یک کشور تحریم ظالمانه علیه ایران اعمال کرده است، ما ظرفیت خوبی در بخش‌های تولید نفت، فرآورده و گاز داریم که می‌توانیم بخشی از کمبود انرژی جهان را تأمین کنیم؛ تراز قیمت‌ها امروز در دنیا به هم‌ریخته و پتروشیمی‌های بزرگ در کشوری نظیر آلمان در حال تعطیل شدن است، قیمت گاز در اروپا به رقم بی‌سابقه سه دلار رسیده است که پیش‌بینی برای افزایش ۶۰ درصدی آن هم وجود دارد و در چنین شرایطی ایران آمادگی دارد بخشی از نیاز کشورهای اروپایی را تأمین کند، اما خودشان در حق مردم خودشان ظلم می‌کنند.

تکمیل چاه‌های فاز نخست فاز ۱۱ پارس جنوبی تا یک ماه آینده

وی در ادامه درباره اقدام‌های انجام‌شده برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در دولت سیزدهم، گفت: اکنون ۷۰۵ میلیون مترمکعب از میدان گازی پارس جنوبی برداشت می‌شود که رکورد این برداشت پارسال جابه‌جا شد و تنها فاز بلاتکلیف همین فاز ۱۱ است که ۲۰ سال است طلسم شده و در این سال‌ها بین شرکت‌های خارجی دست به دست شده و هیچ اتفاقی هم برای آن نیفتاده است.

وزیر نفت افزود: در این دولت اما کاری جهادی و انقلابی به همت شرکت ملی نفت ایران، شرکت نفت و گاز پارس و به پیمانکاری پتروپارس اتفاق افتاد درحالی که پیش از آن هیچ اقدامی انجام نشده بود اما با ابتکار متخصصان داخلی، سکوی ۱۲c از طرح توسعه فاز ۱۲ که افزایش بهره‌وری نداشت، جمع شد و در ۱۱b نصب شد. سکوی دیگر آن هم به مناقصه رفت و چند سالی طول می کشد تا ساخته شود. خط لوله دریا به خشکی آن هم اجرایی شد و چاه‌های فاز نخست هم تا یک ماه آینده تکمیل می‌شود.

برداشت روزانه ۱۱ میلیون مترمکعب گاز از طرح توسعه فاز ۱۱ در زمستان امسال

اوجی تصریح کرد: زمستان امسال از فاز ۱۱ پارس جنوبی که ۲۰ سال فقط در آن قرارداد رد و بدل شد، ان‌شاالله روزانه ۱۱ میلیون مترمکعب برداشت خواهد داشت؛ از خط لوله فاز ۱۶ نیز با تعمیرات مناسب پیمانکاران داخلی و آغاز ساخت خط لوله جدید، ۲۸ میلیون مترمکعب در روز برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: سکوی ۱۳A هم که غیرعملیاتی شده بود با همکاری قرارگاه خاتم الانبیا (ص) بازسازی و نوسازی می‌شود و نهایت تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر نفت با اشاره به ساخت پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی اظهار کرد: این پالایشگاه هم از پارسال با کاری جهادی عملیاتی شد و تا پایان امسال هر چهار فاز آن تکمیل می‌شود و پرونده آن در این دولت بسته خواهد شد.

به گفته اوجی، حفاری ۷۰ حلقه چاه، تعمیرات ۴۰۰ حلقه چاه و افزایش تولید از دیگر برنامه‌های وزارت نفت دولت سیزدهم  در پارس جنوبی است و اکنون تولید روزانه ایران از این میدان مشترک از قطر بیشتر است.

جلوگیری از قطعی برق با تأمین پایدار سوخت

وی در ادامه سخنانش با تأکید بر تأمین پایدار سوخت نیروگاه‌ها در زمستان پارسال و تابستان امسال که سبب جلوگیری از قطعی برق شده است، گفت: در همین تابستان تا روزانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به نیروگاه‌ها تزریق می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه زمستان امسال هم کسری گاز وجود دارد، افزود: با این حال با تدابیر اندیشیده‌شده و تجربه پارسال تلاش می‌شود مردم به‌ویژه در بخش خانگی مشکلی نداشته باشند.

قول مساعد برای اجرای ماده ۱۰

اوجی همچنین با اشاره به سختی کار کارکنان صنعت نفت به‌ویژه در مناطق عملیاتی، بیان کرد: نیروهای صنعت نفت در سال‌های اخیر به نوعی بی‌انگیزه شده بودند و ما اقدام‌های خوبی را در برنامه قرار دادیم و ماده ۱۰ را به طور جدی پیگیری می‌کنیم و من به همه همکاران به ویژه نیروهای تازه استخدام قول می‌دهم که ماده ۱۰ اجرایی شود.

وی تأکید کرد: من خودم از وزارت نفت حقوق نمی‌گیرم و حقوقم از دولت است و اختلاف زیادی هم با دریافتی از وزارت‌خانه دارد اما نسبت به همه کارکنان احساس مسئولیت می‌کنم و نماینده آنها در دولت هستم.

به گفته وزیر نفت، اختصاص نفت‌کارت به کارکنان هم پیگیری می‌شود و بی‌شک تغییر محسوسی در معیشت و وضع حقوق کارکنان رخ می‌دهد که این کار برای همه نیروها آغاز شده است.

جذب ۹۸ درصد از ممتازان دانشگاه نفت

وزیر نفت یادآور شد: نزدیک به ۳۵ هزار تبدیل وضعیت ایثارگران از پارسال تاکنون انجام شده است، از همه مهمتر هم فارغ التحصیلان دانشگاه نفت هستند که ۹۸ درصد ممتازان این دانشگاه در صنعت نفت جذب شدند که از فرار آنها به کشورهای دیگر جلوگیری شد.

اوجی در واکنش به استفاده از برخی کارکنان صنعت نفت در دولت کنونی که از آنها با عنوان بانیان وضع موجود نام برده می‌شود، توضیح داد: قرار نیست هرکس در دولت پیش کار کرده در این دولت کار نکند، بی‌شک از ظرفیت هرکس توان دارد، و به‌واقع خدمت می‌کند، به اصل ولایت فقیه، نظام و این دولت وفادار است، استفاده می‌شود و ما کاری نداریم پیش از این در چه سمتی بوده است درحالی که تغییرات هم زیاد داشتیم اما اصل بر شایسته‌سالاری بوده و هست.

اختصاص ۱۴ هزار میلیارد تومان به پروژه‌های مسئولیت اجتماعی

وی در پایان با اشاره و تأکید بر اقدام‌های وزارت نفت در زمینه مسئولیت اجتماعی، گفت: در این یک سال به‌ویژه در سفرهای استانی افزون بر بهره‌برداری از پروژه‌های صنعت نفت، پروژه‌های مسئولیت اجتماعی را هم پیش بردیم و تا امروز نزدیک به ۱۴ هزار میلیارد تومان از منابع وزارت نفت به پروژه‌های عام‌المنفعه اختصاص داده شده است.

برچسب‌ها:,

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=48159
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما