• کد خبر: ۴۸۶۳۴
  • ۱۴۰۱-۰۶-۰۶ - : ۱۵:۲۷

صادرات ایران تا ۱۴۰۴ دو برابر می‌شود

رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید که از ابتدای دولت برنامه ریزی شد ظرف چهار سال، صادرات غیرنفتی ایران دو برابر شود و تاکنون نیز اقدامات قابل توجهی برای رسیدن به این هدف نهایی شده است.

 به گزارش اقتصاد سالم؛علی رضا پیمان پاک درباره اقدامات و دستاوردهای سازمان توسعه تجارت در یک سال گذشته گفت: وزیر صمت از قبل از شروع کار به‌عنوان وزیر، برنامه‌ای را جهت توسعه تجارت غیرنفتی آماده کرده بودند که ما ذیل این برنامه، نقشه راهی را تعریف کردیم و بر اساس آن حرکت کردیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه برنامه اصلی دو برابر کردن صادرات غیر نفتی تا ۱۴۰۴ است، ادامه داد: برنامه این است که صادرات غیرنفتی از ۳۵ میلیارد دلار به بیش از ۷۰ میلیارد دلار برسد که در سال ۱۴۰۰ یک رشد ۳۹ درصدی داشتیم و در ۴ ماه ابتدایی امسال نیز ۲۱ درصد رشد صادرات غیر نفتی داشتیم و در خدمات فنی و مهندسی نیز شاهد رشد ۴ برابری (۴۰۰ درصدی) بودیم.

وی با اشاره به اینکه اعداد و ارقام به تنهایی نمی‌تواند گویای اقدامات انجام شده باشد، افزود: دنبال برنامه تحولی در توسعه تجارت خارجی بودیم که اولین و کوتاه‌ترین گام مانع‌زدایی بود. به این ترتیب که در تعامل با صادرکنندگان این موانع احصا شد که مهمترین آن متوازن نبودن سیاست های تجاری با سیاست های ارزی کشور بود.

پیمان‌پاک با بیان اینکه شاید هدف خیری در این مدل سیاست‌گذاری‌ها داشتند اما این سیاست‌ها مانع توسعه تجارت و مشخصا صادرات شده بود، افزود: مشکلاتی که در قوانین، دستورالعمل‌ها، گمرک و … بود همگی احصا و سعی کردیم تا جایی که می‌شود همه آنها را برطرف کنیم. در نهایت در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با عنوان تسهیل تجارت خارجی داشتیم.

وی با اشاره به این مصوبه خاطرنشان کرد: در این مصوبه انواع روش‌های بازگشت ارز صادراتی را تسهیل کردیم و به بدهکاران برای رفع تعهد ارزی مهلت مناسب دادیم. ضمن اینکه فضای تهاتر و واردات برابر صادرات را هم فراهم کردیم.

معاون وزیر صمت در ادامه گام دوم را تغییر نگرش و اقدامات سازمان توسعه تجارت عنوان کرد و گفت: بر اساس نقشه راهی که داریم تغییر رویکرد دادیم و جای اینکه همکارانمان در سازمان پشت میز بنشینند و گزارش بگیرند، همگی متمرکز شدند تا موانع تجارت با کشورهای هدف از قبیل مشکلات پولی و بانکی و قوانین و مقررات و … بررسی شد و برای هرکدام راهکار مشخص کردیم.

وی اضافه کرد: در این مسیر مشکلاتی که به سازمان توسعه تجارت مرتبط نبود را رها نکردیم بلکه خود را محور و نماینده تجار دیدیم و حل تک تک مشکلات را از بخش‌های مرتبط پیگیری کردیم و تعدادی را به نتیجه رساندیم.

پیمان‌پاک به اقدامات انجام شده در خصوص توسعه بازار نیز اینگونه اشاره کرد: امروز نمایشگاه‌ها هدفمند برگزار می‌شود، در یکسری نمایشگاه‌ها مانند همین نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه حاضر شدیم. این نمایشگاه بزرگترین حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی بود که با حضور فعال ۶۰ شرکت ایرانی به انعقاد تفاهمنامه‌هایی به ارزش ۷۰۰ میلیون یورو انجامید که امیدواریم با پیگیری‌های مناسب، به قرارداد تبدیل شود.

وی ادامه داد: در خصوص اعزام هیات‌های تجاری تنها به صدور مجوز اکتفا نکردیم بلکه با مجموعه‌های متناظر خود در کشورهای دیگر مکاتبه کردیم تا هیات‌های تخصصی اعزام و این اعزام‌ها هدفمند باشند.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به فعال شدن موافقتنامه‌های تجارت آزاد و تعرفه ترجیحی با کشورهای دیگر تصریح کرد: تنها در خصوص پیوستن‌مان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۹ ماه گذشته به اندازه ۳ سال پیش از آن نشست برگزار شده و کار در حال نهایی شدن است.

وی همچنین به ورود سازمان توسعه تجارت به رفع مشکلات پولی و بانکی و تبادلات مالی تجار به علت تحریم ها نیز اشاره کرد و افزود: قبلا این خدمات تنها به بخش دولتی اختصاص می‌یافت اما برای بخش خصوصی نیز سعی کردیم با یکسری اقدامات مشکلات آنها را حل کنیم.

پیمان‌پاک که در یک برنامه تلوزیونی صحبت می‌کرد در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه با پیوستن ایران به پیمان همکاری‌های شانگهای، چه زمانی شاهد تاثیر آن در بازار داخلی خواهیم بود؟ یادآور شد: ما هنوز عضو این پیمان نشدیم. بلکه عضو فعال شدیم و در حال طی مسیر عضویت هستیم. اما نکته مهم این است که شانگهای یک پیمان سیاسی-امنیتی است و باید بتوانید از فضا و فرصت پیش آمده، استفاده اقتصادی ببریم.

وی به رویکرد دولت سیزدهم در فعال شدن دیپلماسی اقتصادی اشاره کرد و افزود: این دیپلماسی خودش را در افزایش ۱۲۹ درصدی صادرات به روسیه، افزایش ۳۰ درصدی صادرات به چین، افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات به آفریقا در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ و افزایش ۴۰ درصدی این صادرات در ۴ ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

معاون وزیر صمت در ادامه به اقدامات سازمان توسعه تجارت در بازار کشورهای هدف اشاره کرد و گفت: با ایجاد پلتفرم‌های B۲B، برقراری ارتباط تجار بزرگ دو کشور، افزایش اعزام رایزن بازرگان، تاسیس مراکز تجاری در کشورهای هدف بازار برای کالایمان پیدا کردیم که منجر به ایجاد تقاضا شده است اما این تقاضا پاسخ می‌خواهد.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=48634
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما