• کد خبر: ۵۷۱۶۴
  • ۱۴۰۱-۰۹-۲۸ - : ۱۸:۴۴

وضعیت بازار آجیل و خشکبار در آستانه شب یلدا

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل تهران در خصوص وضعیت عرضه و قیمت آجیل و خشکبار در آستانه شب یلدا توضیحاتی داد.

به گزارش اقتصاد سالم ، خدامی رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار تهران در برنامه رادیویی به سوالات زیر پاسخ داد.

سوال: در آستانه شب یلدا چه خبر از بازار آجیل و خشکبار ؟ بفرمایید که وضعیت عرضه و قیمت‌ها چطور است؟

خدامی: قیمت آجیل شب یلدا نسبت به اجناس مورد نیاز مردم افزایش چشمگیری نداشته است. البته عرضه و تقاضا قیمت اصلی اجناس را مشخص می‌کند منتها بعضی از اقلام خشکبار افزایش ۲۰ درصدی را ما داشتیم. یکی از دلایل گرانی اش هم بخاطر این است که این اجناس اقلام وارداتی هستند مثل بادام هندی که تلاش کردیم واردات به صورت قانونی اتفاق بیفتد که متاسفانه هنوز نتیجه‌ای نگرفتیم.

سوال: قیمت بادام هندی الان چقدر است؟

خدامی: بادام هندی، چون که جنس وارداتی است و سایز‌های مختلفی دارد قیمت از ۴۵۰ هزار تومان است که بادام هندی خام که باید فرآوری شود دو و نیم درصد سود عمده فروش و ده درصد سود خرده فروش است که این‌ها را محاسبه کنید حدود ۵۰۰ هزار تومان می‌شود.

سوال: پسته که دیگر کار‌ داخلی  است و قیمت آن باید خیلی کمتر باشد درست است؟ ولی نیست.

خدامی: پسته دلایل مختلفی دارد بحث خشکسالی، سرمازدگی، این مسائل را داشته که متاسفانه آن هم قیمتش از سال‌های قبل بالا رفته و امسال هم یک درصدی قیمتش افزایش پیداکرده است.

سوال:قیمت پسته پرمصرف ایرانی چقدر است؟

خدامی: قیمت پسته متفاوت است شما حتی ۳۰۰ هزار تومان هم پسته خوب در بازار دارید تا  ۶۰۰ هزار تومان.

سوال: برای عرضه کاری شده در این روز‌ها که عرضه مستقیم شود مردم مشکلات کمتری برای دریافت این محصولات داشته باشند برای شب یلدایشان؟

خدامی: طرح یلدای قرمز را اصناف برنامه ریزی کردند که فروشندگان با مردم شریف ایران نهایت همکاری را داشته باشند و اجناس خوب و با کیفیت را در اختیارشان قرار بدهند. البته این داوطلبانه است کسبه‌ای که مایل باشند می‌توانند از این طرح استفاده کنند و مردم هم کسبه‌ای که این برگه را دارند تخفیفاتی برایشان قائل می‌شویم.

سوال: در همه جای کشور انجام می‌شود؟

خدامی: بله کشوری است.

سوال: نظارت‌ها چطور است؟

خدامی: بحث بازرسی را بازرسی اتاق اصناف انجام می‌دهد، ولی بحث نظارت را اتحادیه انجام می‌دهد ما نظارت موردی داشتیم قبل از شب یلدا، ولی این چند روز که انتهای ایام پاییز است نظارت بیشتری را انجام می‌دهیم.

خشکبار مثل آجیل قیمت مصوب خاصی ندارد و ما آن حداکثر قیمتی که در آجیل شب یلدا می‌توانند کسبه بفروشند را  ملاک قرار دادیم، ولی باز این قیمت پایین‌تر است، چون که آجیل مخلوطی از اقلام مختلف آجیل است. ما آجیل شب یلدای درجه ممتاز از بهترین کیفیت را حداکثر ۳۵۰ هزار تومان گذاشتیم. بالاتر از این قیمت تخلف است.

سوال:  شماره ۱۲۴ برای تخلفات است؟

خدامی: بله تلفن‌های اتحادیه جوابگوی مردم هستند هر موردی باشد کارشناسان ما رجوع می‌کنند اگر اتفاقی افتاده باشد که آن را  به بازرسی اتاق اصناف ارجاع می‌دهند. فروشندگان با انصاف ما همیشه یک شعاری دارند می‌گویند سود کمتری بگیریم بیشتر بفروشیم انشاالله در این ایام هم این اتفاق بیفتد و ما شاهد خرید بیشتر مردم باشیم.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=57164
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما