• کد خبر: ۵۷۲۷۲
  • ۱۴۰۱-۰۹-۲۹ - : ۱۵:۱۱

تعدد افکار و پذیرش تفاوت‌ها نوآوری را ممکن می‌سازد

در اولین روز از گردهمایی نوآوری و فناوری «مسینو» شرکت ملی مس در مجتمع مس شهربابک، کارگاه توسعه زیست‌بوم نوآوری در صنایع بزرگ با حضور دکتر مصطفی کریمیان اقبال برگزار شد.

 به گزارش اقتصاد سالم؛دکتر کریمیان اقبال استاد پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس در این کارگاه آموزشی که روز دوشنبه ۲۸ آذر ماه در حاشیه گردهمایی نوآوری و فناوری «مسینو» برگزار شد، با اشاره به تجربیات بیش از سه دهه خود در ایجاد نوآوری در فناوری و صنایع گفت: نوآوری در جایی ممکن است که تعدد افراد و تنوع افکار و همچنین پذیرش این تفاوت‌ها وجود داشته باشد.

وی با معرفی مدلی به نام جنگل بارانی به آموزش اکوسیستم نوآوری در صنایع پرداخت و عوامل ایجاد این اکوسیستم را سرمایه، استعداد، ایده، پژوهشگران و سازمان‌های بازرگانی و دولتی بیان کرد و گفت: با تجمیع این عوامل یک اکوسیستم ایجاد شده سپس رشد کرده و تکامل می‌یابد.

 کریمیان اقبال، ایجاد اکوسیستم نوآوری در صنعت را نیازمند افراد کلیدی، موثر و چارچوب‌شکنی عنوان کرد که می‌توانند به نیروی انسانی جوان اعتماد کرده، کارها را با دیگران تجربه نمایند و به اشتباهات به عنوان تجربه‌ای برای آموزش بنگرند.

این استاد دانشگاه در ادامه با بررسی شرکت‌های صنعتی دولتی و خصوصی، ایجاد نوآوری در شرکت های خصوصی را به دلیل آزادی عمل در تصمیم گیری، عدم وجود قوانین بی‌شمار و اثر پذیری کم آنها از مسائل سیاسی، آسان‌تر از شرکت‌های دولتی عنوان کرد و برای ایجاد اکوسیستم نوآوری در شرکت‌های دولتی توجه به توسعه فرهنگ نوآوری، استفاده از مدیران بخش خصوصی، ایجاد مراکز نوآوری و رشد و تدوین برنامه‌های راهبردی برای توسعه را حائز اهمیت دانست.

دکتر کریمیان با بیان این نکته که کشور ایران اگرچه در زمینه برخورداری از منابع و نیروی انسانی در رتبه ی بالایی در سطح بین المللی قراردارد، اظهارکرد:  در رابطه با استفاده از بهره‌وری از شبکه بندی فعالیت‌ها و استفاده از پتانسیل کارهای گروهی در رتبه پایین‌تری قرار دارد؛ این امر ناشی از توجه پایین به فرهنگسازی و عوامل نرم‌افزاری اکوسیستم نوآوری می باشد.

وی این نقص را مانند دره‌ای در مسیر توسعه کشور توصیف کرد و گفت: توجه به این نکته در اولویت کار مدیران نوآور و صنایع در حال توسعه قرار گرفته است.

گفتنی است این کارگاه با هدف بررسی ایجاد زیست بوم نوآوری در صنایع به خصوص صنعت مس و در راستای توسعه با حضور مدیران و سرپرستان مجموعه مس شهربابک تشکیل شد.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=57272
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما