• کد خبر: ۵۷۲۳۰
  • ۱۴۰۱-۰۹-۲۹ - : ۱۰:۰۸

قیمت رسمی شیرینی شب یلدا اعلام شد

علی بهره‌مند؛ رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران گفت: امسال قیمت یک کیلوگرم شیرینی خشک در محدوده ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار تومان و شیرینی‌تر هم از کیلویی ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار تومان است.

 به گزارش اقتصاد سالم؛شیرینی یکی از اقلام اساسی در تنقلات شب یلدا و میهمانی های باستانی ایرانیان است. اخیرا به دلیل افزایش مواد اولیه قیمت شیرینی دستخوش تغییر شده است. سال گذشته طبق مصوبه اتحادیه قنادان تهران، برای قنادی‌های درجه یک قیمت هر کیلوگرم شیرینی‌تر و خامه‌ای ۷۸ هزار تومان، شیرینی دانمارکی، زبان و پاپیونی ۶۵ هزار تومان و کیک یزدی ۴۹ هزار تومان تعیین شده بود اما امسال قیمت یک کیلوگرم شیرینی خشک در محدوده ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار تومان و شیرینی تر هم از کیلویی ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار تومان است.

علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران درباره میزان تقاضا برای شب یلدا ۱۴۰۱ گفت: در مناسبت‌هایی شبیه به شب یلدا میزان تقاضا مربوط به آن روز تا پایان ساعت کار است. در حال حاضر نمی‌توان آمار درستی از آن اعلام کرد. این در حالی است که در سال جاری با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت‌ها میزان تقاضا احتمالا کاهش یابد.

وی با اشاره به حذف قیمت‌های دستوری اظهار داشت: از سال ۱۴۰۰ که اتحادیه قیمت‌های دستوری نمی‌دهد، عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت‌های بازار هستند. حذف قیمت دستوری به نفع مصرف‌کننده است و در بازار رقابت ایجاد می‌کند. از سوی دیگر قیمت‌ها بر اساس کیفیت و میزان عرضه تعیین می‌شود.

هزینه سرسام‌آور تولید

رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران با توجه به افزایش هزینه تولید و دستمزد کارگران گفت: با توجه به تغییر روزانه هزینه تولید نمی‌توان قیمت مصوبی برای شیرینی اعلام کرد. هر چند که در حال حاضر هیچ تغییر قیمتی در بازار رخ نداده است. بیش از ۱۸۰ قلم مواد اولیه که در تولید انواع شیرینی‌ها دخیل است اکثرا وارداتی بوده و با ارز آزاد خریداری، وارد و به مصرف می‌رسد که با توجه به نوسانات نرخ ارز می‌توان به افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها رسید. این در حالی است که اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروش و کافه قنادی با توجه به قدرت خرید مردم و شرایط اقتصادی سعی دارد با اجرای سیاست‌های صحیح قیمت شیرینی را متعادل نگه دارد.

قیمت شیرینی در یلدا ۱۴۰۱

بهره‌مند در ادامه نرخ انواع شیرینی را اعلام کرد و افزود: قیمت یک کیلوگرم شیرینی خشک در محدوده ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار تومان و شیرینی‌تر هم از کیلویی ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار تومان است که این قیمت‌ها در شب یلدا گران نخواهد شد.

کاهش سفارش کیک

رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران درباره وضعیت سفارش کیک در واحدهای صنفی بیان کرد: در ماه های اخیر شاهد کاهش سفارش تهیه کیک از سوی شهروندان بوده‌ایم. البته در برخی از مناسبت‌ها مانند شب یلدا شاهد خرید کیک هستیم. این در حالی است که در گذشته روزانه سفارشات فراوانی برای تهیه کیک تولد، نامزدی، عروسی و دورهمی‌ها دریافت می‌کردیم اما در حال حاضر میزان سفارش کیک کاهش بسیار چشمگیری یافته است. اکنون شهروندان کیک‌های در وزن های یک ، ۲ و حداکثر ۵ کیلو به همکاران ما سفارش می‌دهند.

شکایت از گران فروشی

در صورتی که مردم درباره قیمت یا کیفیت محصولات عرضه شده در قنادی ها و شیرینی فروشی های تهران شکایتی داشته باشند، می توانند با شماره تلفن ۶۶۹۴۴۴۱۱ و ۶۶۹۴۴۴۹۹ با اتحادیه قنادان مربوطه تماس بگیرند. پیشنهاد می شود شهروندان از قنادی ها و شیرینی فروشی هایی که معتبر و دارای پروانه کسب خرید خود را انجام دهند.

منبع: گسترش نیوز

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=57230
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما