• کد خبر: ۵۷۳۴۴
  • ۱۴۰۱-۰۹-۳۰ - : ۹:۰۶

واردات لوازم خانگی فعلا آزاد نمی‌شود

سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه فعلاً قرار نیست واردات لوازم خانگی آزاد شود گفت: در حال حاضر واردات لوازم خانگی به داخل کشور ممنوع است اما در مقابل از نظر صادرات لوازم خانگی ایرانی وضعیت خوبی داریم.

 به گزارش اقتصاد سالم؛ امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت درمورد صنعت لوازم خانگی کشور گفت: در حال حاضر ۴۷۰ پروانه بهره برداری در لوازم خانگی صادر شده و چه بسا برای اجاق گاز بیشتر و برای تلویزیون کمتر باشد اما در حوزه لوازم خانگی به طور متوسط ۲۰۰ تولیدکننده داریم که البته حدود ۱۵ برند هستند که ۸۰ درصد بازار را در اختیار دارند.

وی با بیان اینکه ورود و خروج صنایع از بازار باید آزاد باشد افزود: اینکه ما به ادعای اشباع بازار، جلوی مجوزها را بگیریم به نوعی مغایر بحث بازار رقابتی است چون ممکن است یک نفر مجوز بگیرد اما با یک فرآیند مدیریتی و فناوری بهتر، محصولی باکیفیت و ارزان تر تولید کند.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: بخشی از لوازم خانگی شامل یخچال و فریزر و ماشین لباسشویی و تلویزیون که پر مصرف هستند مشمول قیمت گذاری پیشینی هستند و قیمت به آن‌ها داده می‌شود و باید طبق ضوابط ستاد تنظیم بازار به فروش برسند.

قالیباف ادامه داد: یک سری از کالاهای لوازم خانگی نیز مشمول قیمت گذاری پسینی هستند یعنی خود تولیدکنندگان و البته تحت نظر ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف کنندگان قیمت می‌دهند.

وی با بیان اینکه شاخص تورم تولیدکننده، هزینه و تغییرات قیمت مواد اولیه تولید را اندازه می‌گیرد عنوان کرد: شاخص تورم تولیدکننده در تابستان امسال برای لوازم خانگی ۲. ۷ دهم درصد و تورم مصرف کننده در هر ماه بالای ۴ درصد بود که این نشان می‌دهد وزارت صمت هزینه تولید را تا حدی کنترل کرده است.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اگرچه تورم در اقتصاد ما، قدرت رقابت را در تولید کننده داخلی به مرور ضعیف تر می‌کند اما نکته مهم و مزیتی که تولیدات داخلی دارند شبکه خدمات پس از فروش است که می‌تواند محصول داخلی را از قاچاق متمایز کند و دوم اینکه با افزایش نرخ ارز، قیمت لوازم خانگی قاچاق به همان نسبت بالا می‌رود اما در کالای داخلی اینطور نیست.

قالیباف با بیان اینکه فعلاً قرار نیست واردات لوازم خانگی آزاد شود گفت: در حال حاضر واردات لوازم خانگی به داخل کشور ممنوع است اما در مقابل از نظر صادرات لوازم خانگی ایران وضعیت خوبی داریم.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=57344
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما