• کد خبر: ۵۷۴۹۵
  • ۱۴۰۱-۱۰-۰۲ - : ۱۵:۳۲

آیا زمان مناسب برای خرید سکه و طلا است؟

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن تاکید بر اینکه روند قیمت‌ها در بازار سکه و طلای داخلی همچنان صعودی است، بر تخلیه حباب قطعات کوچکتر سکه همچون ربع سکه و سکه‌های یک گرمی به سبب کاهش تقاضا که دارای حباب‌های بیش از حد شده بودند اشاره و همچنین توصیه کرد که مردم فعلا از ورود به بازار سکه و طلا خودداری و معاملات خود را به زمان ثبات یکماهه (یکماه پس از ثبات قیمت‌ها) موکول کنند.

 به گزارش اقتصاد سالم؛نادر بذرافشان در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت در بازارهای جهانی کاهش هفت دلاری اونس طلا را شاهد بودیم اما بازار داخلی سکه و طلا همچنان روند صعودی خود را ادامه داد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن تاکید براینکه رشد قیمت‌ها در بازار سکه و طلا تحت تاثیر نوسان نرخ ارز در داخل است، در رابطه با میزان تقاضا تصریح کرد: این افزایش قیمت‌ها تنها تحت تاثیر افزایش نرخ ارز شکل گرفته و عامل تقاضا تاثیر چندانی نداشته است؛ چراکه این هفته‌، روزهای پایانی ماه را پشت سر گذاشتیم و طبق روال روزهای پایانی هر ماه، از میزان تقاضا کاسته می‌شود، این هفته هم تقاضایی که بتوان از آن به‌عنوان تقاضای کاذب که تاثیرگذار بر قیمت‌ها باشد، ایجاد نشد.

کاهش تقاضا برای قطعات کوچکتر سکه، حباب آن‌ها را کاهش داد

وی تصریح کرد: سکه و همچنین طلا (مثقال طلای ۱۷ عیار و گرم طلای ۱۸ عیار) افزایش قیمت را در این هفته تجربه کرده‌اند اما ربع سکه و سکه های گرمی نسبت به ابتدای هفته، کاهشی شده اند؛ البته که حباب این دو قطعه حباب بیش از حد بوده است که کمی از آن تخلیه شد. علت کاهش قیمت و کاهش حباب این دو قطعه سکه علیرغم افزایش قیمت سایر قطعات سکه و مصنوعات طلا، کاهش تقاضا بوده است. هفته‌های گذشته دو تا پنج درصد نوسان افزایشی دیده شد که تحت تاثیر نوسان اونس جهانی، نوسان نرخ ارز، خبرهای سیاسی- اقتصادی در جهان و… طبیعی بود اما در یک هفته اخیر تقاضای کاذب که دیده نشد و حتی می‌توان گفت در روزهای پایانی هفته، دو تا سه درصد کاهش تقاضا شکل گرفت.

این مقام صنفی،  خاطرنشان کرد: در رابطه با موضوع مدیریت بانک مرکزی که صحبت‌هایی شده بود تا بازار ارز و قیمت اوراق سکه تا حدودی مدیریت شوند، متاسفانه هنوز اتفاق نیفتاده و وعده‌ها محقق نشده است و بر همین اساس نوسان افزایش نرخ ارز سبب شد که بازار سکه و طلا نیز دچار التهاب افزایشی باشد. نقش اصلی بر عهده دولت و سیاست‌هایی است که برای کنترل بازار و کاهش قیمت‌هاست اتخاذ می‌شود؛ اما امیدوار هستیم که طی هفته‌های پیش‌رو شاهد مدیریت بانک مرکزی پیرو سیاست‌هایی که اعلام شده ، باشیم و به سمت‌وسویی حرکت کنیم که نگرانی مردم از وضعیت بازار برطرف شود.

قیمت‌ها در اوج است؛ کاهش دور از انتظار نیست

وی افزود: مردم در حال حاضر نگران از نوسان‌های فعلی و ادامه‌دار شدن یا نشدن افزایش قیمت‌ها هستند. به‌اعتقاد بنده، افزایش‌ قیمت‌ها به اوج خود رسیده است و توصیه ما همانطور که پیش‌تر نیز تاکید شد، این است که فعلا مردم سعی کنند به این بازارها ورود نکنند و منتظر اجرای سیاست‌ها و مدیریت بانک مرکزی در رابطه با نرخ ارز و تاثیر آن بر بازارهای داخلی  و همچنین کاهش و ثبات نرخ ارز باشند. افزایش‌های فعلی کاذب هستند که بایستی کاهش پیدا کنند و احتمال این کاهش وجود دارد.

بذرافشان تاکید کرد: همانطور که اشاره شد، نقش اصلی در کاهش قیمت‌ها را بانک مرکزی ایفا می‌کند تا در هفته‌های آینده شاهد کاهش و ثبات قیمت‌ها باشیم که به اعتقاد بنده، این اتفاق خواهد افتاد؛ فلذا توصیه می‌کنیم مردم در  اوج قیمت‌ها (که اکنون است) به بازار ورود نکنند تا متحمل زیان و آسیب‌های مالی آن هم در شرایط کنونی اقتصاد مردم و تورم‌ها نشوند؛ چراکه تجربه گذشته ثابت کرده زمانیکه قیمت‌ها به اوج می‌رسد، مجدد کاهشی صورت خواهد گرفت و افرادی که ورود کرده بودند، دچار آسیب می‌شوند. بهترین زمان برای انجام معاملات زمانی است که قیمت‌ها به ثبات نسبی آن هم پس از گذشت یکماه که بازار تعادل خود را کسب کرده ، است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین قیمت‌ سکه و طلا در بازار و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، اعلام کرد: سکه تمام طرح جدید در روزهای پایانی هفته، نوسان خاصی نداشت اما در طول هفته در مجموع ۱۰۰ هزار تومان افزایش را تجربه کرد و در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز با ۱۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته ۱۸ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان در پایان هفته قیمت داشت.

وی ادامه داد: نیم سکه با ۲۰۰ هزار تومان افزایش در آخرین معاملات به ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید. همانطور که اشاره شد حباب ربع سکه و سکه‌های یک گرمی در این هفته کمی تخلیه شده و برهمین اساس قیمت‌ این دو قطعه از سکه‌ها کاهشی شده است. در این هفته ربع سکه ۳۰۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده و به ترتیب هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان (ربع سکه) و چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان (سکه‌های یک گرمی) در آخرین معاملات هفته تعیین قیمت شدند.

بذرافشان گفت: هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۱۵۰ هزار تومان افزایش قیمت به هفت میلیون و ۷۹۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۳۵ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته یک میلیون و ۷۹۸ هزار تومان دادوستد شد. آخرین قیمت ثبت شده برای هر اونس طلای جهانی ۱۸۱۹ دلار است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پابان در رابطه با وضعیت فعلی حباب سکه باتوجه به این قیمت‌ها، گفت: حباب سکه که در ابتدای هفته یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود و تا یک میلون و ۵۰۰ هزار تومان هم کاهش یافت در حال حاضر در محدوده یک میلون و ۶۰۰ هزار تومان قرار دارد و نسبت‌ به هفته‌های گذشته، کمی کمتر شده اما همچنان بزرگ است. این در حالیست که اگر سکه حباب نداشت، قیمت هر قطعه سکه در حدود ۱۷ میلیون و ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومان بود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها:,

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=57495
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما