• کد خبر: ۵۷۶۵۵
  • ۱۴۰۱-۱۰-۰۴ - : ۱۲:۱۹

گاز شرکت گاز یزد چرا قطع شد؟

روز گذشته قطع گاز شرکت گاز یزد سوژه رسانه‌های فارسی زبان شد تا اینگونه ماجرا را روایت کنند که زمستان سخت برای ایران است نه اروپا، اما ماجرا از چه قرار است؟

 به گزارش اقتصاد سالم؛با وقوع جنگ اوکراین و تحریم گازی روسیه علیه اتحادیه اروپا، پژوهشکده‌ها و رسانه‌های خارجی از وقوع یک زمستان سخت برای کشورهای اروپایی پرده برداشتند.

چندی پیش اندیشکده bruegel‌ در گزارشی میزان خسارت کشورهای اروپایی برای کنترل قیمت انرژی در اروپا را بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار برآورد کرد که این رقم غیر از هزینه واردات انرژی با قیمت بالا و ورشکستگی گسترده صنایع اروپایی است.

اما در چند روز گذشته، رسانه‌های فارسی زبان با همراهی بخشی از خبرنگاران داخلی یک خط خبری جدید را برای القای این گزاره پیش برده‌اند که “زمستان سخت برای ایران رخ داده است نه اروپا”. تاکتیک رسانه‌ای این خط خبری نیز بزرگنمایی مشکلات موردی در پیک سرما در ایران با ملغمه‌ای از دروغ و ادعاهای واهی است.

به عنوان مثال یکی از اتفاقاتی که سوژه این رسانه‌ها شده، خبر قطعی گاز شرکت گاز یزد است که ایران اینترنشنال به آن اینگونه پرداخته است: «ادامه بحران گاز در ایران، گاز شرکت گاز یزد قطع شد» (تصویر ۱).

تصویر ۱

از تیتر این رسانه سعودی اینگونه به نظر می‌رسد که بحران گاز در ایران موجب قطعی گاز شرکت گاز یزد شده است، درحالی که ماجرا چیز دیگری است.

*ماجرای قطع گاز شرکت گاز یزد چه بود؟

اما ماجرا از چه قرار است؟ هر ساله معاون رئیس‌جمهور بخش‌نامه‌ای با عنوان «ضوابط مصرف انرژی در ادارات دولتی» را ابلاغ می‌کند که طبق آن، ادارات و سازمان‌های دولتی موظف به کاهش ۱۰ درصدی مصرف گاز خود نسبت به سال گذشته هستند و در صورت عدم رعایت این پروتکل‌ها، گاز آنها قطع خواهد شد، این بخش‌نامه از دولت قبل اجرایی شده است.

در واقع وجود منابع عظیم گازی در ایران نباید بهانه‌ای برای هدررفت انرژی و مصرف غیربهینه گاز در کشور باشد و دولت برای تشویق مردم به رعایت الگوی مصرف، پایش مصرف بهینه را ابتدا از خود شروع کرده است.

تصویر ۲ و ۳ نمونه‌ای از گزارشات شرکت ملی گاز در دولت قبل و فعلی را در حوزه پایش مصرف در ادارات دولتی نشان می‌دهد.

تصویر ۲

تصویر ۳

در نتیجه پس از تاکید استاندار یزد مبنی بر برخورد بدون اغماض با ادارات پرمصرف در بخش گاز، کارشناسان شرکت گاز اقدام به قطع گاز شرکت گاز، استانداری و فرمانداری یزد کردند که اتفاقا این سختگیری در اجرای قانون برای صیانت از منابع انرژی کشور جای تقدیر دارد؛ اتفاقی که اگر در کشورهای اروپایی رقم بخورد، نشانه مدیریت هوشمندانه آنها در کنترل مصرف روایت می‌شود ولی اگر توسط مسئولین ایرانی انجام شود بهانه‌ای برای خودتحقیری.

مدیرعامل شرکت گاز استان یزد که در جریان اجرای طرح پایش دمای اداره‌های دولتی، جریان گاز شرکت تحت مدیریت خود را به‌دلیل تخطی یکی از بخش‌های این شرکت در رعایت دمای رفاه قطع کرده بود، در این باره گفت: از آنجا که مسئولیت پایش شرکت گاز استان یزد  را شخصاً به‌عهده داشتم، در جریان یکی از بازدیدهای روزانه از این مجموعه، متوجه شدم در یکی از اتاق‌های شرکت از حداکثر دمای رفاه به اندازه ۲ دهم درجه تخطی شده و دمای اتاق ۱۸.۲ درجه بود، از این رو  ضمن اخذ تعهد کتبی از مدیر بخش نسبت به قطع گاز شرکت، به مدت چهار ساعت اقدام شد.

*مصادیقی از پایش گاز ادارات دولتی در کشورهای اروپایی

اما مشابه این اقدام دولت ایران هم‌اکنون در کشورهای اروپایی در حال اجراست. به طور مثال دولت فرانسه طرح “هوشمندی انرژی” را ارائه کرده است که هدف آن کاهش ۱۰ درصدی مصرف انرژی در ادارات در دو سال آینده نسبت به سال ۲۰۱۹ است. طبق این طرح مدیران اجازه دارند در ادارات استفاده از آب گرم به جز موارد ضروری را ممنوع کنند و دمای ۱۹ درجه برای ادارات نیز باید اعمال شود که در صورت تخطی با آنها برخورد می‌شود.

یا مثلا دولت جمهوری چک دستورالعملی منتشر کرده است که در آن به صرفه‌جویی در انرژی در زمستان آینده توصیه شده و برای تشویق خانوارها به صرفه‌جویی، آنها را تشویق می‌کند که برای مدیریت انرژی درخواست یارانه بدهند، سپس در ساختمان‌های خصوصی و عمومی محدودیت‌های دما را تعیین کرده است، به عنوان مثال دولت دمای ادارات دولتی را ۱.۵ درجه کاهش داده است و تصمیم گرفته است حداقل دمای محیط‌های کاری را دو درجه کاهش دهد.

مشابه این دست طرح‌ها برای کنترل مصرف گاز در ادارات دولتی نه فقط در ایران بلکه در تمامی کشورهایی که اندک دغدغه‌ای بر روی مدیریت مصرف منابع گازی خود دارند اجرایی می‌شود و در ایران از سال گذشته با دقت و عزم جدی‌تری این برنامه توسط دولت سیزدهم اجرایی شده است.

طبق آمار شرکت ملی گاز تاکنون ۸۴۰ اداره دولتی به دلیل مصرف غیربهینه، گازشان قطع شده است که امیدواریم این طرح خوب به دور از جوسازی رسانه‌های خارجی فارسی زبان پیگیری شود.

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=57655
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما