• کد خبر: ۵۷۶۵۷
  • ۱۴۰۱-۱۰-۰۴ - : ۱۲:۳۱

خودروهای وارداتی رسیدند؛منتظر ریزش قیمت باشیم؟

یک کارشناس بازار خودرو درباره تاثیر واردات خودروهای خارجی بر بازار خودرو در ایران گفت: اگر واردات خودرو البته به تعداد ۲۰۰ هزار دستگاهی که وعده داده شده انجام شود، عرضه زیاد می‌شود و این موضوع می‌تواند روی بازار خودرو در ایران تاثیر بگذارد.

 به گزارش اقتصاد سالم؛قیمت خودروهای داخلی در پاییز ۱۴۰۱ روند صعودی به خود گرفت و با آغاز زمستان هم قیمت‌ها همچنان افزایشی است. این در حالی است که وزارت صمت همچنان معتقد است خودرو ارزان می‌شود. وزیر صمت دیروز با اشاره به تاثیر دلار آمریکا بر افزایش قیمت خودرو بار دیگر تاکید کرد که بازار خودرو به زودی به تعادل می‌رسد. «رضا فاطمی امین» عنوان کرد که به زودی با افزایش تولیدات داخلی و واردات، قیمت خودرو کاهش پیدا خواهد کرد.

واردات خودرو از تیرماه ۱۳۹۷ در ایران ممنوع شد و بیشتر از ۴ سال است که این ممنوعیت ادامه دارد. امسال پس از کش و قوس‌های بسیار بالاخره در آبان‌ماه ۱۴۰۱ با واردات خودرو موافقت شد و روز پیش هم اعلام شد که نخستین محموله خودروهای خارجی از طریق بندر لنگه وارد کشور شده و با طی مراحل گمرکی، ترانزیت این خودروها به گمرک تهران آغاز خواهد شد. با وجود این صحبت‌ها و خبرها، برخی کارشناسان معتقدند واردات خودرو به شکلی که تعیین شده است تاثیری در کاهش قیمت خودرو در ایران آنچنان که باید نخواهد داشت،‌ مگر آنکه  به تعداد ۲۰۰ هزار خودرویی که وعده داده شده، واردات انجام شود تا عرضه زیاد شود.

تاثیر واردات خودروهای خارجی بر بازار خودروی ایران

یک کارشناس بازار خودرو درباره تاثیر واردات خودروهای خارجی بر بازار خودرو در ایران گفت: اگر واقعا واردات خودرو البته به تعداد ۲۰۰ هزار خودرویی که وعده داده شده انجام شود، عرضه زیاد می‌شود و این موضوع روی بازار داخل تاثیر خواهد گذاشت.

«فیروز نادری» با انتقاد از طولانی شدن فرایند واردات خودرو افزود: حدود ۱۰ ماه است که حرف واردات خودرو شده است و همین عدم تحقق این وعده روی بازار داخل تاثیر منفی گذاشت. چرا که مردم ماه‌ها منتظر ماندند و چون دیدند خبری نیست به این نتیجه رسیدند که دولت برنامه‌ و علاجی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها ندارد و از آنجا که می‌ترسند که اگر خودرو نخرند گران‌تر شود و عقب بمانند و عرضه ماشین کمتر از این بشود، به بازار خودرو هجوم بردند و این افزایش تقاضا باعث صعود چشمگیر قیمت‌ها شد.

کارشناس بازار خودرو از قیمت خودروهای وارداتی هم انتقاد کرد و گفت: گفته‌اند که خودروهای وارداتی در محدوده قیمتی ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار خواهند بود اما در شرایط کنونی که ایران تحت تحریم است و با جهش قیمت ارز مواجه شدیم غیرممکن است که خودروهای اقتصادی به دست مردم برسد. چرا که تا این خودروها به دست مردم برسد گران‌تر از این حرف‌ها خواهند بود و به این ترتیب باز به درد مردم عادی نمی‌خورند و گران‌تر از خودروهای داخلی درمی‌آیند.

واردات باید کاملا آزاد شد

نادری با بیان اینکه در شرایط کنونی به نظر می‌رسد علاج واقعی بازار خودرو، خصوصی‌سازی شرکت های خودروساز است، عنوان کرد: اگر خصوصی‌سازی خودروسازی ها اتفاق بیفتد دولت دیگر نگران ضرر خودروساز نخواهد بود که بخواهد بهانه‌ای برای کنترل واردات داشته باشد. واردات باید کاملا آزاد و موانع پیش روی آن برداشته شود.

کارشناس بازار خودرو در مورد اینکه کدام خودروهای اقتصادی از کیفیت لازم برای واردات به ایران برخوردارند هم بیان کرد: خودروهای باکیفیت خارجی و مقرون به صرفه در ایران بیشتر برای شرکت رنو فرانسه بود که در ایران جا افتاده بودند و مردم هم از این محصولات استقبال می‌کردند. خودروهایی مانند ساندرو و ال ۹۰ خودروهای باکیفیتی بودند که استهلاک کمی داشتند و از نظر قیمتی هم همتراز با خودروهای داخلی بودند اما کیفیت بالاتری داشتند.

نادری با بیان اینکه الان هیچ کدام از این خودروها در ایران تولید و مونتاژ نمی‌شوند و واردات آنها هم ممنوع است، بیان کرد: در جریان واردات اسم خودروهای فرانسوی تحت عنوان بدعهدی خودروسازان فرانسوی حذف شد و هنوز صحبت قطعی از واردات برندهای فرانسوی نیست در حالی که اینها به ضرر مردم است.

تولید خودرو بسیار پایین است

این کارشناس بازار خودرو درباره آینده بازار خودرو هم گفت: همانطور که گفتم، واردات خودرو به شکل محدود و آنهم با قیمت‌های میلیاردی تاثیری در بازار ایران نخواهد داشت. از آنطرف با وجود صحبت‌هایی که مسئولین می‌کنند، همچنان تولید خودرو در ایران بسیار پایین است. چون از یک طرف خودروسازان در شرایط فعلی خودروهای خود را پیش‌فروش می‌کنند و نمی‌توانند به بازار برسند. درواقع، چیزی که نساخته‌اند را قبلا فروخته‌اند و بر این اساس عملا از عرضه عقب هستند. از طرف دیگر چون ما تحت تحریم هستیم قطعات یا وارد نمی‌شود یا قطره‌چکانی وارد می‌شودکه خود مشکل ساز است. بر این اساس در شرایط فعلی چندان نمی‌شود به آینده بازار خودرو امیدوار بود مگر آنکه مسئولین مربوطه رسیدگی خاصی کنند.

منبع: همشهری آنلاین
لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=57657
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما