• کد خبر: ۲۰۰۸۱
  • ۱۴۰۰-۰۳-۲۶ - : ۷:۰۵

در هم تنیدگی اقتصاد و روانشناسی

در اولین نگاه، شاید، هیچ رابطه منطقی بین دو واژه اقتصاد و روانشناسی، نتوان یافت. با مروری بر لغتنامه دهخدا در می یابیم که اقتصاد به معنی “میانه روی درهر کاری” و ” علم به مجموعه وسایلی است که برای رفع نیازمندی های مادی بشر، از آن استفاده می شود.”

آزاده پارسافر، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، مدرس و مشاور

به گزارش اقتصاد سالم؛بگذارید ببینیم آیا می توان تناسبی بین “میانه روی در هر کاری” و واژه “روانشناسی” بیابیم؟

اگر علم روانشناسی را علمی مبتنی بر خودشناسی بیشتر در جهتِ بهبود عملکردهای انسانی و پُرمحتوا کردنِ عمقِ ارتباطات( درون فردی و بینِ فردی) بدانیم، درخواهیم یافت که این مهم، محقق نمی شود مگر با رعایتِ میانه روی و اعتدال.

از جهتی دیگر، در ساحتِ روان هر انسانی، میزانِ ثابتی از انرژیِ روانی موجود است که جهتِ اختصاص دادن به فعالیت های نامبرده تعبیه شده است و شاید تلفیقی از علمِ روانشناسی و علم اقتصاد به این مفهوم تاکید داشته باشد که حتی در تغییر، بنا و تبادلِ سازه های روانشناختی نیز باید “میانه رو” بود.

می توان اینگونه نیز برداشت کرد که هرگونه به هَدَر دادن انرژی روانی، بیش از اندازه اختصاص دادنِ آن به موردی خاص نیز، عقلانی نیست.

میانه روی یعنی نه زیاده روی و نه اسراف، یعنی پیمودنِ راه با آگاهی و آرامش، یعنی دستخوشِ هیجانات زودگذر نبودن، یعنی در کلِ مسیربا وجودِ تنگناها و در مضیقه بودن ها، با خود مهربان بودن و شفقت ورزیدن، یعنی حتی در ساحتِ روان و در لابلایِ تعارضات، پدیده ها و سازه های روانشناختی هم، باید اقتصادی بود.

از طرفی دیگر، “اقتصاد” را به مجموعه تمهیداتی که برای رفعِ نیازمندی های بشر است، تعبیر کرده اند. مگر علم روانشناسی نیز، غیر از این است؟ علمِ روانشناسی در صدد ارتقایِ کیفیتِ ارتباطاتِ درون فردی و برون فردی است. یافتنِ راه حل هایی که انسان ها را در مواجهه با دشواری هایِ مسیرِ انسان شدن، با تمامِ نواقصِ شان، توانمند می سازد. این علم، سعی دارد ما را در سرمایه گذاری بهترِ انرژی روانی یاری نماید. در بکار بردنِ استراتژی هایِ اقتصادی که هم باعثِ رونق گرفتن کارکردِ بدن می شود و هم سعی در بهینه هزینه کردنِ انرژی های نهفته درونی دارد. دستاوردی است که ما را در فتحِ قله های ناممکنِ وجود، همراهی می نماید و آیا همه اینها چیزی غیر از رفعِ نیازمندی هایِ بشر است؟

قصدم از نوشتنِ این گفتاراین است که توجه خود را بیشتر معطوفِ این قضیه نماییم که اقتصاد به عنوانِ مادی ترین علمی که می شناسیم، از منظرِ دستاوردها، هم همنشینی عمیقی با علمِ روانشناسی دارد که غالبا، دستاوردهایش معنوی محاسبه می گردد.

با این تفاسیر عاقلانه به نظر میرسد که برای رسیدن به مقاصد اقتصادی چه کوتاه مدت و چه بلند مدت، بهتر ان است که از منافعی که علمِ روانشنلسی می تواند داشته باشد، غافل نباشیم.

 

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=20081
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما