• کد خبر: ۲۰۱۸
  • ۱۳۹۹-۰۴-۲۸ - : ۹:۲۴

نکاتی برای استفاده از بانکداری الکترونیک

هنگام استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک رعایت کردن برخی ملاحظات امنیتی برای جلوگیری از سوءاستفاده سارقان و کلاهبرداران ضروری است.

به گزارشدنیای خبر،  گزارش‌های منتشره از سوی پلیس فتا در سال‌های اخیر نشان از رشد سریع و بسیار زیاد کلاهبرداری‌های مالی و سوءاستفاده کلاهبرداران از کمبود آگاهی مردم در استفاده ایمن و صحیح از خدمات بانکداری الکترونیک دارد؛ بر همین اساس ضروری است تا نکات امنیتی ساده اما مهمی از سوی شهروندان برای افزایش امنیت کارت بانکی رعایت شود تا از رشد فزآینده کلاهبرداری‌های مرتبط با بانکداری الکترونیک از جمله برداشت غیرمجاز وجه جلوگیری شود که در ادامه به چند نکته مهم اشاره شده است:

نکات امنیتی برای پیشگیری از وقوع جرم در ارایه خدمات بانکداری الکترونیکی

برای آنکه دیگران وجهی را به حساب شما واریز کنند، نیازی به مراجعه شما به دستگاه خودپرداز نیست. برای انتقال وجه به کارت شما، ارائه شماره کارت بانکی کافی است. هیچ یک از داده های دیگر کارت بانکی خود مانند تاریخ انقضاء، کد اعتبارسنجی کارت(CVV۲) و رمزهای کارت را در اختیار سایرین قرار ندهید.

مراقب افراد ناشناسی که با شما تماس گرفته و شما را به بهانه ای مجبور به استفاده از ابزارهای پرداخت و بانکی کرده یا خواستار اطلاعات شخصی یا اطلاعات مرتبط با کارت یا حساب بانکیتان هستند، باشید. این اتفاق می‌تواند شروع یک تراژدی تلخ برای شما و خانواده محترمتان باشد.

در صورت مواجه شدن با تماس‌های مشکوک با نهایت هشیاری و دقت عمل کنید و مراتب را سریعاً به مرکز تماس کاشف با شماره تلفن ۹۱۰۰۹۹۶۰ منعکس نمایید. لازم است سرشماره‌هایی که بانک برای ارسال پیامک استفاده می‌کند را در تلفن همراه خود ذخیره کنید و در صورت دریافت پیامک‌های مشکوک از سایر سرشماره‌ها یا شماره‌ها از طریق تماس با مرکز تماس (۶۱۰۸۸-۰۲۱) موضوع را پیگیری نمایید.

به محتوای پیامک‌های دریافتی دقت کنید. برخی از پیامک‌ها حاوی اطلاعات محرمانه‌ای هستند که نباید در اختیار دیگران قرار داده شوند مانند رمزهای پویا و یا کدهای فعال‌سازی خدمات بانکی.  در صورت بروز اشکال در عملیات بانکی، از مراجعه به افراد غریبه به شدت خودداری کنید.

ملاحظات امنیتی در خصوص رمز کارت بانک و cvv۲

هنگام دریافت پاکت رمز کارت بانک خود از شعبه به سلامت و پاره نبودن پاکت دقت کنید.

به محض وصول رمز کارت صادره، به دستگاه خودپرداز شعبه مراجعه و رمز خود را تغییر دهید.

رمز اول کارت شما محرمانه است. از ارائه اطلاعات محرمانه کارت خود به دیگران خودداری کنید.

شماره چهار رقمی که به عنوان رمز اول کارت اختصاص می­‌دهید، به سادگی برای دیگران قابل حدس زدن نباشد. برای نمونه از سال تولد، سال ازدواج یا شماره تلفن خود استفاده نکنید.

یک شماره ۴ رقمی (غیراز رمز اصلی) در دو طرف کارت برای به اشتباه انداختن سارق درج کنید.

شماره کارت و رمزهای اول را به خاطر بسپارید و از یادداشت کردن رمزها کنار کارت و قرار دادن برگه رمز در کیف کارت به شدت خودداری کنید.

رمزهای خود را هر سه یا چهار ماه تغییر دهید.

کد CVV۲ کارت شما محرمانه است. از ارائه اطلاعات محرمانه کارت خود به دیگران خودداری کنید.

هیچ بانکی به اطلاعات محرمانه کارت شما (نظیر رمز اول یا رمز یکبارمصرف(OTP)، کد CVV۲ و تاریخ انقضای کارت) نیاز ندارد. به ایمیل‌ها، تماس ها و پیامک‌هایی که به عنوان بانک و یا سازمان های دیگر همچون صدا و سیما با عنوان برنده شدن در مسابقه و … این اطلاعات را از شما می‌خواهند، هرگز پاسخ ندهید.

ملاحظات امنیتی در باره نحوه نگهداری و استفاده از کارت بانک

هنگام دریافت کارت خود از شعبه بانک، شماره ۱۶ رقمی کارت و شماره تماس خدمات مشتریان بانک را از پشت کارت برای موارد ضروری یادداشت کنید.

برای بستن حساب هنگام سرقت یا مفقود شدن کارت به این شماره نیاز دارید.

از سپردن کارت خود به دیگران خودداری و در صورت لزوم، فوری درباره تغییر رمز خود اقدام کنید.

به منظور جلوگیری از سوء‌ استفاده افراد کلاهبردار، به محض اتمام موجودی کارت هدیه برای نابودسازی آن (شکستن، خدشه‌دارنمودن نوارمغناطیسی، …) اقدام شود.

در حساب‌های متصل به کارت بانک، موجودی بیش از نیاز روزانه نگهداری نکنید.

تعداد زیاد کارت بانک غیرضروری به همراه نداشته باشید.

اقدامات لازم در زمان مفقود شدن کارت

به محض اطلاع از مفقود شدن یا به سرقت رفتن کارت خود، به بستن آن اقدام کنید.

برای بستن کارت بانک داشتن رمز دوم کارت الزامی است.

روش‌های متعدد بستن کارت به این شرح است : مراجعه به پایگاه اینترنتی بانک صادر کننده کارت، تلفنبانک، همراه بانک، خودپرداز، مراجعه به شعب بانک صادرکننده کارت، تماس با میز امداد بانک صادرکننده کارت. به چگونگی بستن کارت در بانک صادرکننده کارت خود را در ساعات کاری و ایام تعطیل توجه کنید.

توصیه‌های امنیتی استفاده از خودپرداز

شب ها از مراجعه به خودپردازهایی که در محل‌های کم رفت و آمد و تاریک قرار دارد ، خودداری کنید.

از نبود دوربین سارقان در محیط اطراف خودپرداز اطمینان حاصل کنید. دوربین‌های کوچکی که کمتر قابل مشاهده است و برای مشاهده رمز کارت‌بانک مشتریان در اطراف خودپرداز و با حداقل فاصله ممکن با صفحه‌کلید خودپرداز نصب می‌شود.

در صورت ضبط کارت در خودپرداز، برای اطمینان از سرقت نشدن کارت، باید حداقل یکی از موارد ذیل رخ دهد: نمایش پیام خارج از سرویس شدن خودپرداز – چشمک زدن چراغ LED کارت‌خوان.

هنگام وارد کردن رمز در دستگاه خودپرداز، طوری جلوی دستگاه بایستید که کسی امکان دیدن صفحه کلید را نداشته باشد. (می توان دست دیگر را به عنوان محافظ انگشتان واردکننده رمز قرار داد)

برای انتقال وجه با خودپرداز نیازی به استفاده از منوی انگلیسی نیست. منوی انگلیسی برای بهره‌برداری مسافران خارجی ایجاد شده است. مراقب باشید که فقط کلاهبرداران شما را به استفاده از منوی انگلیسی خودپرداز ترغیب و وانمود می‌کنند که برای انتقال وجه، باید از کارت ارزی خود استفاده کنند و شما را ترغیب به استفاده از منوی انگلیسی می‌کنند.

رسید دریافتی از دستگاه خودپرداز و کارت خوان را در محل رها نکنید.

هنگام انتقال وجه، فرد دریافت‌ کنند وجه فقط کافی است شماره ۱۶ رقمی کارت خود را اعلام کند و به ارائه سایر اطلاعات کارت یا مراجعه به دستگاه خودپرداز نیازی ندارد.

توصیه‌های امنیتی استفاده از پایانه فروش

قبل از خرید از طریق پایانه فروش موجود در فروشگاه‌ها، برای مانده‌گیری کارت خود از طریق همان‌ کارت‌خوان فروشگاه اقدام کنید تا درصورت تراکنش خرید ناموفق در فروشگاه امکان اثبات مانده به فروشنده باشد.

در فروشگاه‌ها و هنگام خرید از پایانه فروش، خودتان رمز کارت را وارد دستگاه کنید و از اعلام آن به فروشنده خودداری کنید. (می‌توان دست دیگر را به عنوان محافظ انگشتان واردکننده رمز قرار داد.)

هنگام وارد کردن رمز در پایانه فروش، می‌توان دست دیگر را به عنوان محافظ انگشتان واردکننده رمز قرار داد تا امکان مشاهده رمز عبور برای دیگران وجود نداشته باشد.

در صورتی که در فروشگاهی مجبور به اعلام رمز کارت خود شدید، به سرعت درباره تغییر رمز خود اقدام کنید.

درصورت اجبار ارائه رمز به مسئول فروشگاه‌، رمز را از طریق صفحه نمایشگر موبایل خود به فروشنده نشان دهید و بلافاصله آن را پاک کنید.

از وارد کردن صحیح رمز توسط مسئول فروشگاه در پایانه فروش اطمینان حاصل کنید.

از پایانه فروش فقط برای خرید، مانده‌ گیری و پرداخت قبض استفاده کنید.

هرگز برای پرکردن حساب جاری از پایانه فروش استفاده نکنید.

برای انتقال وجه به سایر حساب‌های خود یا دیگران به هیچ وجه از پایانه فروش استفاده نکنید.

رسید تراکنش‌های ناموفق خود را تا اطمینان از کسر نشدن وجه از حسابتان نگهداری کنید.

قابل توجه فروشگاه­‌های دارای پایانه فروش: ماموران تعمیر پایانه فروش شرکت شما دارای کارت شناسایی از شرکت مربوطه هستند. از سپردن دستگاه خود به افراد ناشناس خودداری کنید.

توصیه های امنیـتی استفاده از خدمات اینترنت بانک و پرداخت اینترنتی

برای عملیات بانکی خود، ورود به سیستم اینترنت بانک یا پرداخت اینترنتی هرگز از مکان‌های عمومی مانند کافی‌نت‌ها و رایانه افراد ناشناس استفاده نکنید.

هرگز به تقاضاهایی که با ایمیل یا پنجره‌های pop-up اطلاعات شخصی شما را می‌خواهند ؛ پاسخ ندهید.

توجه داشته باشید نشانی سایت سامانه اینترنت بانک یا پرداخت اینترنتی در مرورگر باید با https آغاز شود.

حتی‌الامکان در محیط اینترنت، از ورود اطلاعات کارت بانک، خودداری شود (در محیط اینترنت بیشتر از طریق خرید کارت‌های هدیه استفاده شود).

حتی ‌الامکان برای عملیاتی همچون انتقال وجه از یک از حساب به به حساب های دیگر شبکه بانکی – تخصیص/ تغییر رمز دوم کارت – مسدود کردن کارت بانک مفقودی – پرداخت قبوض خدمات شهری – تعیین مبلغ چک – دریافت صورتحساب از سیستم اینترنت بانک استفاده کنید.

از انجام پرداخت‌های اینترنتی از طریق سایت‌های متعلق به موسسات غیرمعتبر و ناشناس در اینترنت خودداری کنید.

استفاده از صفحه کلید مجازی سایت راهی مطمئن برای وارد کردن رمز است.

هنگام خرید یا پرداخت قبض در اینترنت، حتما از صفحه کلید مجازی برای وارد کردن رمز خود استفاده کنید.

در انتخاب نام کاربری و کلمه عبور خود دقت کنید تا دیگران نتوانند آن را حدس بزنند.

به هیچ وجه ابزار و توکن هایی را که بانک جهت ورود به سیستم اینترنت بانک و به منظور بالا بردن سطح امنیت به شما تحویل میدهد، در اختیار سایر افراد قرار ندهید و در نگهداری آن کوشا باشید.

پس از دریافت توکن‌های امنیتی، در اسرع وقت نسبت به تغییر رمز عبور آن اقدام کنید.

انتقال وجه با اینترنت بانک، فقط با داشتن رمز مخصوص اینترنت بانک امکان‌پذیر است.

شماره پیگیری صادر شده در سیستم اینترنت بانک، رسید تأیید عملیات است و باید برای حفظ و نگهداری آن اقدام کرد.

درخواست ارسال پیامک در انجام تراکنش‌ها و ورود به خدمات غیرحضوری مانند اینترنت بانک، و غیره سبب آگاهی مشتری از سوء استفاده احتمالی و جلوگیری از سوء استفاده بیشتر است. به محض دریافت چنین پیامکی در صورتی که خودتان تراکنشی انجام نداده‌اید برای تعویض رمز خود اقدام کنید.

بدون خروج قطعی از اینترنت بانک، رایانه را ترک نکنید.

توصیه‌های امنیتی استفاده از همراه بانک

برای انتقال وجه شتابی از همراه بانک استفاده نکنید.

نرم افزار همراه بانک را مستقیم از روی سایت اختصاصی بانک مربوطه دریافت کنید و هرگز از سایت‌های غیر معتبر و پست الکترونیک دریافت نکنید.

به هیچ وجه رمزهای مربوطه شامل: رمز حساب، رمز اول کارت و رمز ورود به نرم افزار همراه بانک را در اختیار دیگران قرار ندهید و آنها را در فواصل زمانی تغییر دهید.

در صورت مفقود شدن یا سرقت گوشی و یا سیم کارت تلفن همراه، بلافاصله رمز حساب و رمز دوم کارت خود را تغییر دهید.

برای افزایش ضریب امنیت و کارایی سیستم، به صورت دوره‌ای از طریق گزینه بازگشت به تنظیم اولیه، تنظیم برنامه را به حالت اولیه بازگردانید. توجه داشته باشید این عمل موجب از بین رفتن پیام‌های دریافت شده موجود در صندوق پیام‌ها و نیز اطلاعات ثبت نام حساب‌ها و سرویس‌های یک طرفه می شود.

متعاقب انجام این عملیات، لازم است حساب‌ها و سرویس‌ها مورد نظر بروز رسانی شوند.

پیام‌های دریافتی از این سیستم که در منوی صندوق پیام‌های برنامه قرار می گیرند را پس از خواندن، حذف کنید.

پیش از واگذاری گوشی تلفن همراه خود ابتدا گزینه بازگشت به تنظیم های اولیه را انتخاب و برنامه را از روی گوشی حذف کنید.

با این اقدام همه اطلاعات حساب‌های ثبت شده و نیز پیام‌های دریافتی شما بر روی گوشی از بین می رود.

پیش از واگذاری سیم کارت، چنانچه سیم کارت دیگری را جایگزین نمی‌ کنید لازم است حساب‌ها و سرویس‌های یکطرفه درخواستی خود را حذف کنید و در صورتی که از سیم کارت جایگزین استفاده می نمایید مطابق بند بعدی عمل کنید.

در صورتی که مایل باشید از سیم کارت دیگری در گوشی تلفن همراه خود استفاده کنید پس از تعویض سیم کارت ابتدا گزینه بازگشت به تنظیمات اولیه را انتخاب کنید و با استفاده از گزینه های انتقال حساب‌ها به سیم کارت فعلی و انتقال سرویس‌ها به سیم کارت فعلی ثبت نام حسابها و سرویس های یکطرفه خود را به سیم کارت جدید انتقال دهید.

در زمان نصب نسخه جدید ابتدا نسخه قبلی را از گوشی خود حذف نمائید.

ملاحظات امنیـتی مربوط به شماره شبا

هرگز برای دریافت شماره شبای بانک الف به سایت بانک ب مراجعه نکنید.

بانک مسئولیتی برای جبران خسارت مشتریانی که شماره شبای مقصد را اشتباه ثبت کرده‌اند، نخواهد داشت.

منابع اطلاعاتی مهم برای دریافت آخرین اخبار و نکات امنیتی بانکداری الکترونیکی

برای بهره‌­برداری موثر از خدمات بانکداری الکترونیکی و ایمن ماندن از ریسک‌های احتمالی، هنگام باز کردن حساب و درخواست کارت بانک بروشورهای مربوطه را به دقت مطالعه کنید.

پایگاه اینترنتی بانک‌ها منبع مفیدی برای دریافت نکات ایمنی هنگام بهره‌ برداری از خدمات بانکداری الکترونیکی است.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=2018
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما