• کد خبر: ۲۳۵۴
  • ۱۳۹۹-۰۵-۰۵ - : ۸:۲۷

روش های استعلام غیرحضوری دفترچه های بیمه

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: بیش از ۹۷ میلیون مراجعه به شعب بیمه ای طی سال داریم که از این بین یکی از پرمراجعه ترین سرویس های ما مربوط به دفترچه بیمه درمان است؛ تامین اعتبار، چاپ، تعویض و صدور دفترچه ۵۵ درصد مراجعات را شکل می داد.

به گزارش اقتصاد سالم؛ رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی ضمن تشریح روش های استعلام غیرحضوری اعتبار دفترچه های بیمه درمان گفت: سیستم را به گونه ای طراحی کردیم که در هرثانیه به ۷۰۰ درخواست پاسخ دهیم. از ابتدای خرداد تا هفته آخر تیرماه بیش از پنج میلیون استحقاق از طریق کددستوری و بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار استعلام از طریق اینترنت انجام و بیش از هشت میلیون سفر درون شهری در وضعیت کرونا کمتر شده است.
علی اکبر ربیع زاده درباره استعلام غیرحضوری دفترچه های بیمه درمان توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: بیش از ۹۷ میلیون مراجعه به شعب بیمه ای طی سال داریم که از این بین یکی از پرمراجعه ترین سرویس های ما مربوط به دفترچه بیمه درمان است؛ تامین اعتبار، چاپ، تعویض و صدور دفترچه ۵۵ درصد مراجعات را شکل می داد.
وی افزود: از ۹۷ میلیون مراجعه، ۳۸ میلیون مربوط به تمدید اعتبار دفترچه ها بود.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه امسال تصمیم گرفتیم تمدید اعتبار دفترچه ها را به عنوان پرتکرارترین خدمت به شکل غیر حضوری عملیاتی کنیم اظهار کرد: از ابتدایی خرداد سامانه های مختلفی راه اندازی شد که بیمه شدگان، مراکز درمانی و پزشکان می توانند اعتبار دفترچه بیمه شدگان را استعلام کنند.
ربیع زاده افزود: قبلا باید پای دفترچه مُهر تاریخ می خورد، در واقع بیمه شدگان به کارگزاری مراجعه و همکاران ما استحقاق و اعتبار را کنترل می کردند و مهری را درج می کردند. اکنون دیگر نیازی به این کار نیست و اگر فرد به مراکز درمانی مراجعه کند آنجا از طریق روشهای اعلام شده استحقاق درمانش را می سنجند. ضمن اینکه خود بیمه شده هم می تواند این کار را برای خودش انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه برای سرویس دهی مطلوب به ۴۵ میلیون بیمه شده، شش روش مختلف را تعریف و اعلام کردیم گفت: سه روش بدون نیاز به اینترنت و با استفاده از کدهای دستوری است که با گوشی های ساده قابل انجام است و سه روش از طریق سامانه های اینترنتی انجام می شود.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی این نکته را متذکر شد که اگر بیمه شدگان مراکز طرف قرارداد قصد استعلام اعتبار دارند زبان گوشی شان نباید فارسی باشد.
ربیع زاده در ادامه به معرفی روش های اعلام شده پرداخت و گفت: روش اول شماره گیری کد دستوری ستاره ۴ ستاره ۱۴۲۰ مربع (#١۴٢٠*۴*) است. با شماره گیری این کد دستوری منویی نمایش داده می شود که باید در آن کدملی را وارد کرد. به محض ورود کد ملی سیستم پاسخ می دهد و پیامی با این مضمون که «شما از حمایت درمانی برخوردار می باشید.» نمایش داده می شود.
وی افزود: روش دوم شماره گیری کد دستوری ستاره ۴ ستاره ۱۴۲۰ ستاره یک مربع (#١*١۴٢٠*۴*) است که در اینجا هم کدملی را وارد می کنیم. روش سوم کددستوری ستاره ۱۶۶۶ مربع (#١۶۶۶*) است که با بیمه سلامت مشترک است. بیمه شده گزینه یک را انتخاب وبا  ورود کدملی، اعتبار دفترچه را دریافت می کند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه سه روش هم داریم که با استفاده از اینترنت است گفت:  به اینترنت وصل می شویم و در مرورگر pwa.tamin.ir را نوشته و در منو هم کدملی از طریق صفحه کلید قابل ورود است و اگر از موبایل استفاده می کنید می توانید بارکد دفترچه را جلوی موبایل بگیرید که اسکن می کند و اعتبار دفترچه را نمایش می دهد.
ربیع زاده افزود: روش آخر از طریق آدرس medical.tamin.ir  اعتبار دفترچه را استعلام می کنند. اگر هرکدام از بیمه شدگان دچار مشکل شده و با خطایی برخورد کردند می توانند با ۱۴۲۰ تماس بگیرند، آنجا استحقاق درمان را کنترل می کنند.
وی با بیان اینکه سیستم را به گونه ای طراحی کردیم که در هرثانیه به ۷۰۰ درخواست پاسخ دهیم گفت: به این ترتیب در هرساعت به ۲.۵ میلیون درخواست پاسخ داده و پشت نوبتی و معطلی نداریم. از ابتدای خرداد تا هفته آخر تیرماه بیش از پنج میلیون استحقاق از طریق کددستوری و بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار استعلام از طریق اینترنت انجام و بیش از هشت میلیون سفر درون شهری در وضعیت کرونا کمتر شده است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=2354
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما