• کد خبر: ۵۶۹۹۸
  • ۱۴۰۱-۰۹-۲۷ - : ۱۰:۴۶

چالش بنزین در تابستان جدی‌تر هم می‌شود

مدیرعامل اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: مشکل این است اکنون که تقاضای بنزین نسبت به فصل تابستان ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر است، ما با مشکل کمیت مواجه هستیم و در تابستان آینده که تقاضا بالا می‌رود قطعا چالش‌ها جدی‌تر می‌شود.

 به گزارش اقتصاد سالم؛عباس کاظمی درباره تولید و مصرف بنزین و کیفیت سوخت تولیدی کشور اظهار داشت: بنزین یک کارنامه دارد که باید حداقل‌های اکتان، آروماتیک، بنزن و فشار بخار را پاس کند، مثلا در استانداردهای یورو میزان آروماتیک زیر ۳۵ درصد است و در بنزین معمولی تا ۶۰ درصد هم می‌رسد اما مسئله اصلی این است که اکتان ۸۷ باید حفظ شود.

وی درباره تامین مواد افزودنی به بنزین گفت: در واحدهای کاتالیستی پالایشگاه باید نفتا که بنزین خام و با اکتان پایین است تبدیل به بنزین با اکتان بالا شود، MTBE هم که برای افزایش تولید و اکتان به بنزین اضافه می‌کنند، اکنون تمامی مواد در کشور تولید شده و مشکلی از این بابت نداریم.

مدیرعامل اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره دلیل کاهش کیفیت بنزین تولیدی گفت: تجهیزات طراحی شده در پالایشگاه‌ها برای تولید بنزین مشکل خاصی ندارند، اما مسئله این است که اگر قرار باشد افزایش تولید داده شود ممکن است کیفیت کاهش یابد. مثلا اکنون باتوجه به اینکه اکتان بنزین سوپر بالا است نمی‌توانند تولید کنند یعنی اگر بخواهند بنزین سوپر تولید کنند حجم تولید را باید کاهش دهند و ناچارا مدیریت می‌شود که به رشد تقاضا پاسخ داده شود، اما مشکل این است اکنون که تقاضا نسبت به فصل تابستان ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر است، ما به مشکل کمیت خورده‌ایم و در تابستان که تقاضا بالا می‌رود قطعا چالش‌ها جدی‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر بنا باشد کمیت و رشد تقاضا را پاسخ دهند باید بنزین سوپر حذف و کیفیت کاهش یابد، خاطرنشان کرد: اکتان بنزین سوپر باید ۹۵ و بنزین یورو ۹۱ است و اگر قرار است کیفیت را کاهش دهند از اکتان ۸۷ نباید پایین‌تر بیایند، اما در هر حال بنزین معمولی هم استاندارد لازم را دارد.

کاظمی در ادامه بیان داشت: آلایندگی هوا مجموعه کربنی است که متصاعد می‌شود و با توجه به اینکه در زمستان اینورژن اتفاق می‌افتد و لایه بالایی هوا که سردتر بوده سنگین‌تر است؛ تمام کربن در سطح زمین قفل می‌شود، اکنون حدود ۴ میلیون دودکش در منازل وجود دارد و ۴ میلیون خودرو نیز در خیابان‌ها تردد می‌کنند که حجم بالایی کربن در هوا منتشر می‌کنند، هوا هم که نه به صورت افقی و نه عمودی حرکت دارد، در نتیجه تجمیع کربن میزان اکسیژن را کم می‌کند و میزان گوگرد و فلزات افزایش می‌یابد و در تمامی زمستان‌ها هم درگیر این مسئله هستیم.

وی اظهار داشت: ما ۱۰ پالایشگاه داریم که همگی واحدهای بزرگ بنزین‌سازی دارند و باید استاندارد رعایت شود، در گذشته سازمان بازرسی و موسسه استاندارد به طور جدی روی تولید بنزین نظارت داشتند شاید اکنون به دلیل مصرف غیرمتعارف و بالا کیفیت کم شده است، ولی به هرحال  ۱۰ واحد پالایشگاهی طبق استاندرد جهانی تولید دارند.

مدیرعامل اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مقایسه کیفیت بنزین مصرفی در ایران و دیگر کشورها گفت: در حال حاضر بنزین در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله امارات، افریقای جنوبی و اروپا با اکتان ۹۸ هم توزیع می‌شود، اروپا بیشتر نفت‌گاز مصرف می‌کنند ولی عمده بنزین توزیعی با اکتان ۹۵ است، اما امریکا به دلیل مصرف بالا بنزین را با اکتان ۸۷ هم توزیع می‌کنند، کل مصرف دنیا ۳ میلیارد لیتر است و امریکا روزی ۱.۵ میلیارد لیتر مصرف دارد بنابراین رقم اکتان در این کشور پایین‌تر است.

وی ادامه داد: کشورهای دیگر سبد سوخت متنوعی دارند مثلا ۶۰ تا ۷۰ درصد سوخت مصرفی اتومبیل‌های سبک در اروپا نفت‌گاز خیلی مطلوب است، ما نیز می‌توانیم نفت‌گاز را با کیفیت یورو ۵ تولید کنیم اما نظام توزیع نداریم، در گذشته هرچه تلاش کردیم بهینه‌سازی نفت‌گاز را اجرایی کنیم، سازمان حفاظت از محیط زیست با ذهنیت نفت‌گاز قدیمی با آن مخالفت می‌کرد در حالی که نفت‌گاز یورو ۵ و ۶ از بنزین معمولی آلایندگی کمتری دارد، اکنون در اروپا هم موتور خودروها و هم کیفیت سوخت اصلاح شده است. در هر حال آلایندگی نفت‌گاز یورو ۵ کمتر از بنزین یورو ۵ است اما موتور هم باید یورو ۵ باشد که ایران توان تولید ندارد.

کاظمی در ادامه بیان داشت: یکی از راه‌حل‌ها برای حل مشکل سوخت در ایران توسعه ال‌پی‌جی در شهرها است زیرا آلایندگی کمتر و اکتان بالاتری دارد، حداقل می‌توان در یک برنامه یک ساله تاکسی‌های شهرهای بزرگ را اجبارا به ال‌پی‌جی متصل کرد. اما مشکل کشور ما این است که گرفتاری‌های ساختاری، فرهنگی و صنعتی داریم و کمتر به این قضایا توجه می‌شود.

منبع: ایلنا

برچسب‌ها:,

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=56998
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما