• کد خبر: ۶۰۸۳۹
  • ۱۴۰۱-۱۱-۱۶ - : ۱۸:۳۵

سپاه پاسداران هم اظهارنامه مالیاتی می‌دهد

رییس سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اینکه کار ما شناسایی فرارهای مالیاتی دانه درشت است و عقاب‌هایی که فرار مالیاتی دارند را شکار می‌کنیم، گنجشک‌ها که جای خود را دارند گفت: اخیرا شرکتی را شناسایی کردیم که هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی دارد و با ۲۴ شرکت زیر مجموعه ۵ هزار روز است که یک ریال مالیات هم پرداخت نکرده است.

 به گزارش اقتصاد سالم؛ داود منظور در نشست خبری امروز با اشاره به میزان مالیات در نظر گرفته شده در بودجه سال آینده اظهار داشت: در بودجه سال آینده برای درآمدهای مالیاتی ۲۷ درصد رشد در نظر گرفتیم که میزان افزایش حقوق کارمندان دولت هم حدود ۲۰ درصد در نظر گرفته شده و بخشی از تحقق درآمدهای مالیاتی هم از محل شناسایی فرارهای مالیاتی است.

وی با بیان اینکه امسال سه میلیون و ۳۰۰ هزار مودی مالیاتی در بخش مشاغل مالیات مقطوع را پذیرفته‌اند گفت: این میزان مالیات نه با رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی سالانه بلکه با محاسبه میزان فروش این اصناف در سالهای قبل بوده است.

معاون وزیر اقتصاد درباره معافیت سپرده‌های بانکی از مالیات گفت: براساس قانون سود سپرده‌های بانکی از مالیات معاف هستند و مشمول مالیات نمی‌‍‌شوند البته شرایط تورمی کشور هم به گونه‌ای است که سپرده‌های بانکی در مقابل رقم تورم عددی نیستند و این اقدام منجر به خروج پول از بانک می‌شود.

رییس سازمان مالیاتی گفت: برای سال آینده پیش بینی رشد ۵۴ درصدی در مالیات داریم و میزان درآمدهای مالیاتی از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه امسال به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که یکی از مهمترین محل‌های قطعی سازی پرونده‌های مالیاتی مانده از سال قبل است. برآورد ما ۲۱۳ هزار میلیارد تومان از همین محل است و امسال ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از پرونده مالیاتی سال‌های قبل قطعی سازی شده است.

وی ادامه داد: یکی از عوامل موثر در تحقق درآمدهای مالیاتی، مالیات بر ارزش افزوده است که سهم ۴۵ درصدی در درآمدهای مالیاتی دولت دارد با توجه به افزایش نرخ تورم به طور قطع درآمدهای مالیات از محل ارزش افزوده هم بالا می‌رود و وقتی قیمت کالایی در سال آینده تا ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند طبیعی است که مالیات بر ارزش افزوده آن کالا هم افزایش پیدا کند.

منظور افزود: عامل موثر دیگر در تحقق مالیات ۷۰۰ هزار میلیارد تومانی در سال آینده اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی است که با اجرای آن ارسال صورت‌های مالیاتی به طور قابل توجهی افزایش یافته به طوری که با ارسال ۱۱ میلیون صورتحساب رقم ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی برای این تعداد صورتحساب تعیین شده است. همچنین میزان ارزش افزوده شرکت‌های در این سامانه ثبت شده ۳۳ هزار میلیارد تومان بوده و از ۴۰۰ شرکت بورسی که ثبت شده‌اند ۳۳ هزار میلیارد تومان مالیات ارزش افزوده ارسال شده که البته تعداد مودیان به طور مرتب در حال افزایش است.

منظور با تاکید بر اینکه قرار بر این نیست برای سال آینده نه پایه‌های مالیاتی افزایش پیدا کند و نه نرخ‌ها بالا رود تاکید کرد: تحقق مالیات ۷۰۰ هزار میلیارد تومانی بدون افزایش پایه‌های مالیاتی و بدون افزایش نرخ‌های مالیاتی است و تنها با کوشش همکاران مالیاتی، مالیات ۷۰۰ هزار میلیارد تومانی محقق می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد گفت: سال گذشته میزان رشد درآمدهای مالیاتی ۵۸ درصد و امسال ۵۵ درصد و در سال آینده ۵۵ درصد خواهد بود و هدف ما این است که کمک کنیم سهم مالیات در تامین مالی دولت افزایش پیدا کند. به طوری که در سال گذشته سهم مالیات با احتساب مالیات گمرک در بودجه جاری دولت ۴۸ درصد و امسال این رقم به ۵۸ درصد رسید.

وی با بیان اینکه توانستیم ۲.۲ میلیون مودی جدید شناسایی کنیم گفت: البته عده‌ای از مودیان از مودیان کوچک هستند اما در عدالت مالیاتی می‌گوییم اگر فردی با حقوق ۶ تا ۷ میلیون تومان مالیات می‌پردازد مودیان کوچک هم باید بابت درآمدی که دارند مالیات بپردازند و به همین نسبت مشمول مالیات شوند و در سال جاری حدود یک میلیون مودی جدید هم شناسایی کردیم .

وی گفت: همچنین ۳۰۰ شرکت و ۳ میلیون واحد صنفی را شناسایی کردیم که هر چند مودی بودند اما اظهارنامه ارسال نکردند و برای این شرکت‌ها و اصناف هم سازمان امور مالیاتی براساس اطلاعاتی که در اختیار دارد اظهارنامه برآوردی در نظر گرفته که این اظهارنامه‌ها البته قطعی نیستند و اما بر اساس همین برآوردها حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان شناسایی کردیم.

وی با اشاره به مالیات بر معاملات رمزارزها گفت: به مردم توسعه می‌کنیم وارد معاملات رمزارز نشوند چراکه این معاملات ریسک بسیار بالایی دارند و همچنین غیرقانونی هستند اما معاملات رمز ارز معادل حسابرسی است و براساس معاملاتی که در درگاه‌ها انجام می‌شود میزان خرید و فروش از حساب‌های بانکی قابل شناسایی است و امکان این وجود دارد که درآمد افراد از معاملات رمز ارز شناسایی شود البته هنوز بانک مرکزی چنین گزارشی را به سازمان امور مالیاتی نداده است اما بانک مرکزی امکان حسابرسی را دارد چراکه معاملات رمز ارز قابل پنهان سازی نیستند.

منظور همچنین درباره شناسایی شرکت های کد فروش و فاکتور فروش اظهار داشت: این شرکتها صدمات قابل توجهی به سازمان امور مالیاتی زدند و مقابله با این شرکتها از وظایف اصلی ما محسوب می‌شود از این رو همه همکاران را توجیه کردیم و در مقابله با شرکت‌های کد فروشی چه اقداماتی انجام دهند. اخیرا در استان یزد یک شرکت کد فروش با درآمد ۳ هزار میلیارد تومانی شناسایی کردیم که نفر اصلی آن هم دستگیر شده همچنین در آذربایجان شرقی هم یک شرکت کد فروش دیگری هم شناسایی شده و در همدان هم شرکت دیگری را شناسایی کردیم.

وی افزود: این شرکت‌ها بابت فعالیت‌هایی که انجام دادند جرم کیفری دارند و علاوه بر اصل مالیات باید مالیات مشمول جرم کیفری هم می شوند تاکنون ۱۵۰ شرکت مشهود به سوری بودن را شناسایی کردیم که طبق قانون هر شرکتی که با این کد فروش ها همکاری کنند باید مالیات را هم بپردازند و از آنها مالیات وصول می‌کنیم.

رییس سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اینکه کار ما شناسایی فرارهای مالیاتی دانه درشت است و عقاب‌هایی که فرار مالیاتی دارند را شکار می‌کنیم و گنجشک‌ها که جای خود را دارند گفت: اخیرا شرکتی را شناسایی کردیم که هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی دارد و با ۲۴ شرکت زیر مجموعه ۵ هزار روز است که یک ریال مالیات هم پرداخت نکرده است. قطعا وارد اخذ مالیات از این شرکت خواهیم شد البته کاری با واحدهای تولیدی و کارخانه آن نداریم تا تولید صدمه‌ای نبیند اما از محل عوامل آن مالیات را وجوه خواهیم کرد.

وی درباره پزشکانی که فرار مالیاتی دارند و نسبت به اخذ وجه نقد برای ویزیت اقدام می‌کنند گفت: یک بخشی از درآمد پزشکان مربوط به فعالیت آنها در بیمارستان‌ها است که از حقوق آنها در بیمارستان مالیات کسر می‌شود اما در بخش دوم پزشکان مربوط به فعالیت آنها و ویزیت آنها در مطب‌هاست که در قانون بودجه هم تاکید شده پزشکان مکلف به پرداخت مالیات این درآمدهای خود هستند و باید از مسیر پایانه‌های فروشگاه و دستگاه‌های پذیرنده نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند. و دریافت وجه نقدی یا کارت به کارت کردن و هر روشی دیگری از محل برای اخذ ویزیت غیر قانونی است  و برای این اقدام ضمانت اجرایی هم در نظر گرفتیم.

وی افزود: از تمام مردم خواهش داریم هر پزشکی که نسبت به اخذ ویزیت به صورت وجه نقد یا کارت به کارت اقدام کرد اطلاعات آن پزشک و شماره کارت آن را به شماره های اعلام شده پیامک کنند. البته ما از سازمان نظام پزشکی درخواست کرده‌ایم به این موضوع ورود کنند تا سازمان امور مالیاتی مجبور نشود به شکل جریمه ورود پیدا کند.

وی درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر مبنا عدالت مالیاتی است چطور در بودجه سال آینده افزایش ۲۰ درصد حقوق را در نظر گرفته اید اما درآمدهای مالیاتی بر ارزش افزوده با نرخ تورم آن سال که قطعا بالای ۳۰ درصد است محاسبه می‌شود گفت: افزایش مالیات در دستمزد و حقوق و سهم حقوق و دستمزد در پرداخت مالیات عدد معناداری نیست و در مجموع کل حقوق و دستمزد مالیات سهم ۱۱ درصدی دارد و ما بر روی حقوق و دستمزد درآمد مالیاتی خاصی نداریم.

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال دیگری  مبنی بر اینکه اگر شما به دنبال شکار عقاب‌های فرار مالیاتی هستید چطور قرارگاه خاتم الانبیاء با چنین حجم درآمدی و سرمایه‌ای از سال ۹۶ اقدام به پرداخت مالیات نکرده است (طبق اعلام فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء  ) گفت: خبرنگار ایلنا دراین باره باید مستندات خود را اعلام کند وگرنه در پایان این نشست خبری باید به نماینده دادستانی مستقر در سازمان امور مالیاتی پاسخ دهد.

وی به توضیحاتی مبنی بر اینکه عدم پرداخت مالیات قرارگاه خاتم الانبیا از سال ۹۶ تاکنون گفته خود سردار هوشی سادات بوده که به دلیل احتمال تهاتر این مالیات پرداخت نشده توجهی نکرد.

وی ادامه داد: همه فعالان اقتصادی باید مالیات بپردازند و ستاد اجرایی فرمان امام که یک نهاد حاکمیتی است هم مالیات پرداخت کرده به طوری که مالیات مجموع شرکت‌های وابسته به ستاد اجرایی امام حدود ۲ هزار میلیارد تومان بوده است و بنیاد مستضعفان هم مالیات را پرداخت می‌کند. از نظر ما سپاه پاسداران هم که مودی مالیاتی است و آنها هم اظهارنامه مالیاتی می‌دهند ما برای کسی معافیت مالیاتی پیش بینی نکردیم.

وی تاکید کرد: قبول داریم که معافیت مالیاتی در کشور ما گسترده است به طوری که در سال گذشته میزان معافیت مالیاتی در کشور ما ۳۴۰ هزار میلیارد تومان بوده اما در مقابل آن کل وصول مالیات ۳۰۶ هزار ملیارد تومان بوده، از این رو یکی از پیشنهادات ما بازنگری در قوانین مالیاتی بوده است.

منبع: ایلنا

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=60839
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما