• کد خبر: ۶۲۱۲۶
  • ۱۴۰۱-۱۲-۰۳ - : ۱۶:۰۲

زلزله چقدر خسارت به ترکیه وارد کرد؟

حدود دو هفته پیش دو زلزله پی‌درپی و بزرگ بخش قابل توجهی از ۱۰ استان ترکیه را دچار ویرانی شدید کرد و حالا شاهد ارزیابی چند ده میلیارد دلاری درباره خسارات ناشی از این زلزله‌ها هستیم.

 به گزارش اقتصاد سالم؛بانک مورگان استنلی آمریکا، درحالی‌که مردم ترکیه عزادار بیش از ۴۱ هزار نفر از قربانیان از دست رفته در دو زلزله بزرگ و پیاپی دو هفته پیش در این کشور هستند، ارزیابی‌ها از وارد شدن خسارت چند ده میلیارد دلاری به خاطر این زلزله به ترکیه حکایت دارند.

کنفدراسیون شرکت‌ها و فعالیت‌های تجاری در ترکیه هزینه بازسازی خرابی‌ها را ۴ روز پس از زلزله ۸۰ میلیارد دلار ارزیابی کرده‌اند.

بانک مورگان استنلی آمریکا اما گفته فقط بازسازی خانه‌ها در ترکیه ۳۸ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. در عین حال بانک جی پی مورگان هزینه بازسازی زیرساخت‌ها و منازل مسکونی در این کشور را حدود ۲۵ میلیارد دلار ارزیابی کرده‌اند. البته در این ارزیابی‌ها خسارت‌های واردشده به فعالیت شرکت‌ها در فاجعه رخ‌داده مدنظر قرار نگرفته است.

مناطقی که به خاطر زلزله تخریب شده‌اند، ۱۳.۵ میلیون نفر از مردم ترکیه را در خود جای داده و ۱۰ درصد کل فعالیت‌های اقتصادی این کشور هم در آنها انجام می‌شده است.

نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که در سال ۱۹۹۹، یک زلزله قدرتمند شهر ازمیت ترکیه را که قلب صنعت این کشور بود، لرزاند و در آن زمان ۳۰ درصد تولید ناخالص ترکیه مربوط به این منطقه بود. در نتیجه زلزله در آن سال رشد تولید ناخالص داخلی این کشور ۳.۳ درصد کاهش یافت.

کارشناسان بانک جهانی اما می‌گویند: هنوز خیلی زود است که بخواهیم خسارت‌های ناشی از زلزله را برای ترکیه ارزیابی کنیم.

صندوق بین‌المللی پول قبلاً پیش‌بینی کرده بود که اقتصاد ترکیه برای سال جاری رشد ۳ درصدی را به ثبت خواهد رساند، اما حالا بسیاری از کارشناسان می‌گویند زلزله‌های رخ‌داده ممکن است یک‌سوم این رشد اقتصادی را از بین ببرند.

تیموتی آش، کارشناس مؤسسه بلوبی، می‌گوید: ممکن است تبعات اقتصادی زلزله‌های اخیر نسبت به زلزله ازمیت کمی کمتر باشد؛ چراکه در فاجعه اخیر، شاهد وقوع زلزله در مناطق روستایی و کشاورزی هستیم.

وی البته می‌گوید: زمانی که روند بازسازی خرابی‌ها آغاز شود، رشد اقتصادی ترکیه بهبود پیدا خواهد کرد.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=62126
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما