• کد خبر: ۷۸۲۱۸
  • ۱۴۰۲-۰۷-۲۶ - : ۷:۰۳

مدیرعامل گروه توسعه ملی تاکید کرد: “ایران قوی” را می سازیم

مدیرعامل گروه توسعه ملی با تاکید بر اینکه کارشناسان به مدیریت یک مجموعه اعتبار می دهند، تاکید کرد: برای ساختن ایرانی قوی نیازمند این هستیم تا تمامی گروههای مختلف، با کار، تلاش و نوآوری خود حرکت کنند.

 به گزارش ۱۴۰۰خبری(اقتصاد سالم)؛ حسین مدرس خیابانی در جلسه با کارشناسان گروه توسعه ملی، به تبیین سیاست های گروه در دوره جدید مدیریتی پرداخت.

وی در این جلسه که به منظور تبادل نظر در جهت ارتقاء هماهنگی و هم افزایی درون گروهی برگزار شده بود، با اشاره به اهمیت نقش بدنه کارشناسی در سازمان ها، شأن حضور و وجه اشتراک کارکنان یک مجموعه را که با سلایق و افکار و رویکردهای گوناگون مشغول خدمت هستند، تقویت هم افزایی دانست و گفت: بها دادن به نظرات کارشناسی در یک مجموعه یک ضرورت به شمار می رود و باید بر این نکته تاکید کرد که کارشناسان به مدیریت مجموعه ها اعتبار می بخشند؛ در حالیکه مفهومی که عموما از یک کارشناس در ذهن مدیران ارشد شکل گرفته، افرادی غیر از مدیران هستند که نقش آنها در سازمانها کمرنگ تر از مدیران ارشد است؛ اما این برداشت صحیحی نیست.

به گفته مدرس خیابانی، اهمیت نقش کارشناسان در بدنه سازمانها آنجایی مشخص می شود که متون تفاهم نامه و قراردادهای بسیار مهمی که میان وزارتخانه ها و دستگاههای مختلف تبادل می شود، پس از بررسی های کارشناسی ابتدا از کانال کارشناسان تهیه شده و سپس به امضای دو طرف می رسد؛ چراکه کارشناسان به جزئیات امور واقف بوده و می توانند نقش آفرینی جدی در راستای تامین منافع سازمانی داشته باشند. اینجا است که نقش کارشناسان در یک سازمان بسیار پررنگ خواهد بود.

وی اظهار داشت: ارتباط سازمان و کارکنان به طور قطع یک ارتباط دوسویه و تعاملی است؛ به نحوی که کارشناسان به عنوان هسته های فکری، علمی و تخصصی یک سازمان نقش به سزایی در رشد، توسعه و موفقیت یک مجموعه ایفا می کنند و سازمان ها نیز در قبال تلاش ها و فعالیت های انجام شده از سوی کارکنان، مکلف به جبران خدمات از طریق گوناگون هستند.

مدیرعامل گروه توسعه ملی در ادامه افزود: برای ساختن ایرانی قوی، نیازمند آن هستیم که گروهها و افراد مختلف با کار، تلاش و نوآوری خود، موانع توسعه را از پیش روی کشور بردارند؛ این در حالی است که عموم افراد جامعه در موفقیت ها و یا عقب ماندگی های کشور سهیم هستند؛ به این معنا که حتی در یک سازمان نیز، چه مدیران و چه کارشناسان، همه در پیروزی و شکست یک مجموعه سهیم هستند.

مدرس خیابانی گفت: قدرت زنجیر، در ضعیف ترین حلقه آن و قدرت یک سازمان به توان ضعیف ترین نیروی انسانی آن است؛ حال اگر به دنبال داشتن یک سازمان بالنده هستیم، به طور قطع باید تلاش کنیم تا آن حلقه ضعیف را تقویت نماییم؛ چراکه سازمانها به اندازه نیروهای خود رشد می کنند.

مدیرعامل گروه توسعه ملی خاطرنشان کرد: سازمان پویا و بالنده، سازمانی است که پرسنل و کارکنان آن، نوآور، پویا و روحیه یادگیرنده داشته باشد؛ این در حالی است که امروز در سازمان های نوآور و ایده پرداز، سهم اندیشه یک درصد و کار و تلاش ۹۹ درصد است؛ به نحوی که بدون کار و تنها با تکیه بر ایده و فکر، نمی‌توان به اهداف مورد نظر سازمان دست یافت؛ لذا در گروه توسعه ملی نیز همین هدف دنبال می شود.

وی در ادامه به پژوهش های انجام شده در شرکت خودروسازی تویوتا پرداخت و به تاثیر ۹۲ درصدی ایده های ارائه شده از سوی بدنه کارشناسی و کارگری این شرکت و سهم ناچیز ۸ درصدی تاثیر ایده های مطرح شده از سوی مدیران اشاره و تصریح کرد: این موضوع نشان دهنده اهمیت نقش بدنه های کارشناسی در یک مجموعه است.

مدیرعامل گروه توسعه ملی افزود: در بحث های تحولی، نقش کارشناسان نقش بسیار بارزی در نظر گرفته می شود و اعتقاد بر این است که بسیاری از تغییرات و ایده ها باید از بدنه کارشناسی به بدنه مدیریتی منتقل شود و به همین دلیل، رشد کارشناسان و همراهی آنها با تغییرات از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی تعداد گزارشات کارشناسی استاندارد و بااهمیت بالا از سوی بدنه کارشناسی گروه توسعه ملی را با توجه به ظرفیت نیروی انسانی این شرکت ناچیز دانست و ابراز امیدواری کرد تا با پشتکار و افزایش سطح دانش بدنه کارشناسی و حضور چرخشی کارشناسان هر حوزه در جلسات تخصصی که منجر به کسب تجربیات بیشتر آنان می شود، تقویت بیش از پیش این بخش در گروه توسعه ملی صورت گیرد.

مدرس خیابانی با بیان اینکه گروه توسعه ملی جهت رسیدن به اهداف و حرکت رو به جلوی خود، نیازمند بهره مندی از بدنه کارشناسی با انگیزه است، خاطرنشان کرد: در عین حال نباید به دنبال تغییر و یکسان کردن انگیزه ها باشیم؛ مهم این است همه افراد با انگیزه های گوناگون، به دنبال رسیدن به یک هدف مشترک که اعتلای سازمان است، باشند.

مدیرعامل گروه توسعه ملی «نگرش رشد دهنده در سازمان» به همراه «تلاش و کوشش» را دو عامل اصلی یاری رسان به تحقق اهداف سازمان دانست و تصریح کرد: هیچ فردی و مجموعه ای نمی‌تواند بدون تلاش به موفقیت دست یابد؛ زیرا تلاش لازمه موفقیت است؛ همانطور که اگر به زندگینامه افراد موفق رجوع شود، مشاهده می گردد که تمامی آنان در کمال سختی و صرفا با تلاش و کوشش خود به جایگاههای والا دست یافته اند.

وی تغییر را لازمه پیشبرد اهداف دانست و با اشاره به مقاومت هایی که افراد در مقابل تغییرات دارند، گفت: در آغاز شکل گیری فرآیند تغییرات، پذیرش تغییر بسیار حائز اهمیت است؛ به نحوی که در ابتدا روبرو شدن با تغییرات بسیار دشوار است و حتی ممکن است در اواسط مسیر بهم ریختگی هایی به وجود آید و مقاومت هایی شکل گیرد؛ اما پایان، همواره باشکوه است.

مدیرعامل گروه توسعه ملی خاطرنشان کرد: هدف تمامی مدیران موفق، تعالی و پیشرفت سازمان است؛ اما سبک و روش رسیدن به اهداف متفاوت است؛ به این معنا که اگر کارکنان نتوانند خودشان را با سیاست های تحولی سازمان تطبیق دهند، آسیب می بینند؛ این در حالی است که برای این رویکرد تحولی، مخالفت گروهها و افراد، قابل پیش بینی است و مدیران ارشد باید تمام تلاش خود را در راستای ایجاد همدلی و هماهنگی به کار بندند.

مدرس خیابانی با اشاره به ورود گروه توسعه ملی به بحث واگذاری ها اشاره کرد و با تاکید بر اینکه اتمام موفقیت آمیز پرونده واگذاری ها در گروه توسعه ملی، موضوعی کاملا دشوار و پیچیده است؛ اما اگر به صورت صحیحی ساماندهی و هدایت شود، حتما پایانی باشکوه برای آ« می توان متصور بود.

وی هنر مدیریت را جانمایی صحیح کارکنان در جایگاه و نقش متناسب منطبق بر استعدادها، دانش و تخصص آنان دانست و افزود: اگر فردی در یک جایگاهی نتوانست موفق عمل کند، لزوما به این مفهوم نیست که مطلقا فرد موفقی نیست؛ بلکه این احتمال و خطا وجود دارد که مدیر مربوطه او را در جایگاه مناسبی قرار نداده و نتوانسته است از مهارت های آن فرد استفاده کند؛ لذا در بسیاری از موارد، شاهد آن هستیم که یک فرد اگرچه ممکن است در یک جایگاه موفق نباشد؛ اما زمانی که در پست سازمانی دیگری قرار می گیرد، شاهد موفقیت و بروز شایستگی های او هستیم؛ پس این وظیفه مهمی است که مدیران، هر فرد را در چه جایگاهی قرار دهند.

وی در ادامه به بخش هایی از اصول ۲۰ گانه «استراتژی کایزن» اشاره و ابراز امیدواری کرد تا کارشناسان گروه در فعالیت بخش های مختلف مشارکت کرده و برای حل چالش ها و مشکلات گروه، به میدان بیایند.

مدیرعامل گروه توسعه ملی سه ویژگی صداقت، توان و انگیزه را برای جذب نیرو بسیار مهم دانست و وفاداری کارکنان به سازمان را یکی از مهم ترین ویژگی های یک نیروی انسانی مفید برای سازمان عنوان کرد.

وی اظهار داشت: مدرک گرایی صرف در فرآیند جذب نیرو در کشورهای توسعه یافته متوقف شده و تمرکز بیشتر بر روی ایده ها و اندیشه ها قرار گرفته است.

همچنین در ادامه این نشست، فرهاد زرگری، عضو هیات مدیره گروه توسعه ملی، گسترش ارتباطات را یکی از مهمترین وظایف رهبران و مدیران ارزیابی کرد و افزود: برگزاری جلسات درون سازمانی، موجب افزایش انگیزه کارکنان و آشنایی با افکار، نیات و اهداف مدیریت ارشد سازمان خواهد شد.

وی افزود: از سوی دیگر، این جلسات مدیریت مجموعه را با مشکلات و چالش های پیش روی کارشناسان آشنا می کند.

زرگری، کارشناسان را مغز متفکر سازمان دانست و ابراز امیدواری کرد تا با همفکری، هم افزایی و بهره گیری از دانش، تخصص و آگاهی های روز بتوان به اهداف مورد نظر و هدایت صحیح گروه توسعه ملی به عنوان یک مجموعه بزرگ اقتصادی کشور دست یافت.

در پایان جلسه کارشناسان گروه توسعه ملی به ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات خود در موضوعات مختلف اشاره کردند.

 

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=78218
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما