• کد خبر: ۹۶۱۰۴
  • ۱۴۰۳-۰۳-۱۲ - : ۱۰:۲۰

صدور گواهی‌نامه ایزو ۵۰۰۰۱ برای ایران‌خودرو

با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام‌شده توسط شرکت ایران‌خودرو در حوزه مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی، گواهی‌نامه ایزو ۵۰۰۰۱ توسط شرکت «توف استریا» صادر شد.

 به گزارش اقتصاد سالم ؛ مراسم اختتامیه صدور گواهی‌نامه ایزو ۵۰۰۰۱  با حضور مدیر حوزه مدیرعامل ایران‌خودرو، معاونان، مدیران، اعضای کمیته‌های عالی و مرکزی و همچنین ممیزان شرکت توف استریا برگزار شد.
امیر چراغعلی، مدیر حوزه مدیر عامل در مراسم اختتامیه ممیزی برای صدور گواهی‌نامه ایزو ۵۰۰۰۱ ضمن تقدیر از عوامل اجرایی این فرایند گفت: گروه صنعتی ایران‌خودرو با ۱۱۲ هزار میلیارد تومان زیان انباشته ناشی از قیمت گذاری دستوری و در شرایط سخت، در حوزه تولید و توانمندسازی و همچنین سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌ها، انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش مصرف انرژی اقدامات مهمی انجام داده است.
وی ادامه داد: با وجود تمام مشکلات و زیان‌هایی که به ایران‌خودرو تحمیل شده، این شرکت هنوز به عنوان یک سازمان تاب‌آور و یادگیرنده در کشور مطرح است.
مدیر حوزه مدیرعامل به پیشرو بودن ایران‌خودرو اشاره کرد و گفت: از اوایل دهه ۷۰، ایران‌خودرو به‌عنوان یک شرکت پیشرو برای استقرار نظام‌های مدیریت کیفیت، EFQM، تعالی سازمانی و SAP با آن حجم از پیچیدگی، هزاران شماره فنی، صدها تامین‌کننده، تغییرات متناوب محصول و لجستیک اقدام کرد؛ این کار با این درجه از پیچیدگی و دشواری، از توان اغلب شرکت‌ها خارج است.
چراغعلی ادامه داد: گروه صنعتی ایران‌خودرو دارای بیش از شش میلیون مترمربع فضای صنعتی است. در این ارزیابی فقط یک سوم از فعالیت ایران‌خودرو را مشاهده کردید و برای بخش زیادی دیگر نیز در قالب شرکت‌های تابعه در حال انجام است.
وی در پایان گفت: لازم است نقاط مثبت این ارزیابی حفظ و موارد قابل بهبود آن پی‌گیری و برطرف شود؛ ممیزی فرصت یادگیری برای همکاران فراهم خواهد کرد و به همین جهت باید از توصیه‌ها و ارتباطات به نحو احسن استفاده شود.
یونس مهدوی، معاون خدمات فنی نیز در نشست پایانی صدور گواهی‌نامه ایزو ۵۰۰۰۱ گفت: از سال ۱۳۸۰ به این سو، مدیریت مصرف انرژی در ایران‌خودرو در حال انجام است و در سال ۱۳۹۳ در مرز مدیریت انرژی استقرار سیستم ایزو ۲۰۱۱-۵۰۰۰۱ انجام شد و تعمیم آن از سال ۱۳۹۷ در دستور کار قرار گرفت و زیرساخت‌های آن در قالب ممیزی فنی ایزو ۵۰۰۰۲ با توان داخلی همکاران معاونت‌های تولیدی انجام شد و درنهایت با به خدمت گرفتن مشاور سیستمی از اواخرسال ۱۴۰۱ نسبت به استقرار سیستم مدیریت انرژی مبتنی بر ایزو ۵۰۰۰۱ اقدام و با همکاری شرکت توف استریا، ارزیابی سیستم مدیریت انرژی (ایزو ۲۰۱۸-۵۰۰۰۱) در دو مرحله در سایت مرکزی شرکت آغاز شد.
وی ادامه داد: همکاری لازم از سوی واحدهای مختلف شرکت برای دریافت گواهی‌نامه صورت گرفت و گروه ارزیاب با حضور در بخش‌های مختلف کارخانه، انطباق وضع موجود با استاندارد را مورد بررسی قرار داد.
معاون خدمات فنی افزود: فرهنگ‌سازی، آموزش و ایجاد زیرساخت در بخش‌های مختلف شرکت صورت گرفته است؛ این روند از سال ۱۳۸۰ آغاز شد و دریافت این گواهی‌نامه، تاییدی بر عملکرد ما خواهد بود.
مهدوی به تاثیر صدور گواهی‌نامه یادشده اشاره کرد و افزود: این اتفاق قطعا موثر و مفید خواهد بود، چرا که مدیریت انرژی نه تنها دغدغه ایران‌خودرو، بلکه از موضوعات مهم کشور است، زیرا در سه‌گانه منابع انرژی؛ یعنی آب، برق و گاز در شرایط خوبی قرار نداریم و اگر این مدیریت سیستماتیک نباشد، امکان مدیریت انرژی در شرایط سخت فراهم نخواهد بود.
وی ادامه داد: در کنار شرکت ایران‌خودرو، تعدادی از شرکت‌های گروه از جمله ایران‌خودرو خراسان، ایران‌خودرو‌کرمانشاه، ساپکو، صنایع ریخته‌گری ایران‌خودرو (تاکستان) و ریخته‌گری آلومینیوم ایران‌خودرو (ابهر) نیز با ایجاد شرایط لازم، موفق به دریافت این گواهی‌نامه شده‌اند.
معاون خدمات فنی ایران‌خودرو تاکید کرد: استقرار این سیستم از حمایت بی‌دریغ مدیریت ارشد و معاونت‌های تولیدخودرو، تولید قطعات پرسی، تولید قوای محرکه و سایر مجموعه‌ها برخوردار بوده است.
وی افزود: اعتبار این گواهی‌نامه در گام اول و پس از استقرار، دو سال به صورت مراقبتی خواهد بود و در ادامه، گواهی‌نامه پنج‌ساله صادر خواهد شد که قابل تمدید است.
پیش از این، آیین گشایش صدور گواهی‌نامه ایزو ۵۰۰۰۱ نیز برگزار شد که در آن بابک سلاجقه، جانشین قائم مقام تامین، تولید و توسعه محصول در نشست افتتاحیه گفت: لازم است فرهنگ‌سازی در خصوص مصرف انرژی از سنین پایین در قالب آموزش ارایه شود تا مدیریت بهتری در مصرف انرژی داشته باشیم.
وی ادامه داد: با مصرف درست، شاهد کاهش هزینه‌ها خواهیم بود و این امر می‌تواند در بخش‌های دیگر مانند تولید، اشتغال و محیط زیست صرف شود.
سلاجقه با بیان این که مدیریت ارشد ایران‌خودرو حامی چنین طرح‌هایی است، افزود: مدیرعامل ایران‌خودرو در کنار توجه به حوزه‌های مختلف تولید و منابع انسانی، از این نهضت در سطح گروه حمایت خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=96104
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما