• کد خبر: ۹۷۲۱۴
  • ۱۴۰۳-۰۳-۲۸ - : ۱۴:۲۷

وقتی نماز هم، قربانی می شود!

امروز روزِ عید قربان، تعطیل رسمی است؛ ولی برخی شرکت‎ ها برای اینکه از برنامه تولید عقب نمانند در روز عید، تدبیرِ کاری کرده اند.

یادداشت وارده / محمد نصیری کلیان _ کارشناس امور فرهنگی

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، ساعت ۷ صبح آماده می شوم که به محل کار بروم، صدایی از مسجد بلند می شود گویی قرار است نماز عید بخوانند؛ من که همچون خیلی از مردم توفیق قربانی در این چنین روز مبارکی را نداشته ام و دلخوش به وعدۀ تحویل گوشت در درب منزل توسط برخی از کاندیدهای ریاست جمهوری هم نیستم، با تاخیر به محل کار می روم و وارد مسجد می شوم…

نماز شروع می شود و بعد از نماز در خطبه‎ ها، انتظار داشتم روحانی جوان در بین قاطبه افراد مسن و تعدادی جوان حاضر، تکراری صحبت نکند و این فرمایش بلیغ و رسای مولای متقیان علی (ع) را تبیین کند که فرمود: الصَّلاهُ قُربانُ کُلِّ تَقِیٍّ.[حکمت ۱۳۶ نهج البلاغه]

علامه جوادی در تبیینِ مفهوم “قربانی” می فرماید: «هر عملی که انسان را به خدای او نزدیک بکند، قربانی اوست. و اینکه در روز دهم عده ای در سرزمین منا یا غیر منا، گوسفند قربانی می کنند، برای آن است که عامل تقرّب به (الله) است؛ و گرنه نماز قربانی ست، روزه قربانی ست، حج قربانی ست، درس‌های صحیح قربانی ست، تعلیم و تعلّم صحیح قربانی ست، خدمت به مردم قربانی ست اگر صحیح باشد و برای رضای خدا باشد. هر عملی که انسان را به خدای خود نزدیک می کند، باعث تقرب اوست را ( قربانی ) می گویند.

درباره «نماز» وارد شده است که: «الصّلاه قربان کلّ تقی»، نماز قربانی هر انسان باتقوا است.

درباره زکات هم همین طور است که «الزکاه قربان کلّ تقی».

انسان با اعمال واجب و مستحب، با این قربانی ها به خدا نزدیک می شود. وقتی به خدا نزدیک شد، محبوب خدا می شود..»

 

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=97214
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما