• کد خبر: ۹۷۸۱۰
  • ۱۴۰۳-۰۴-۰۵ - : ۱۶:۰۲

مهمترین توئیت انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ منتشر شد / خبرنگار ضدفساد این موضوع را تائید می کند

یکی از کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، توئیتی بسیار مهم درباره “فساد اقتصادی” منتشر کرده است

مجید معتمدی _ روزنامه نگار

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، مصطفی پورمحمدی امروز توئیتی درباره ی شرکت ها، بنگاه ها و هلدینگ های زیرمجموعه وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی، منتشر کرده است.

ابتدا این توئیت را در زیر ببینید:

در این رابطه، نکات بسیار مهمی حائز اهمیت است:

۱_ نگارنده حدود ۲۰ سال فعالیت خبری در حوزه اقتصادی و مبارزه با “فساد اقتصادی” را در کارنامه دارد.

۱/۱_ به پشتوانه ی همین تجربه و مشاهدات میدانی و اطلاعات، به اطلاع مخاطبان می رساند که توئیت منتشره از سوی آقای پورمحمدی؛ “واقعیتِ موجود” است.

۲_ متاسفانه مشاهدات نگارنده، تائید می کند که یکی از حیات خلوت های جریانات سیاسی و کاندیداهای ریاست جمهوری پس از پیروزی و کسب رای؛ شرکتهای زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی (شستا) است.

۱/۲_ نگارنده شخصا به یاد دارد که پس از پیروزی آقای “حسن روحانی” به ویژه در دور دوم، بسیاری از فعالانِ ستاد وی ازجمله خبرنگاران و حتی یک “خانمِ مجریِ” ستاد انتخاباتی وی؛ در وزارت کار و هلدینگ ها و شرکتهای زیرمجموعه همچون شستا، به سمتهای مدیریتی ارشد همچون مدیرعامل و عضو هیات مدیره! منصوب شدند…

۲/۲_ همچنین به یاد دارم که در دولت آقای محمود احمدی نژاد نیز همکارانِ خبرنگاری را می شناختم که به دلیل فعالیت در ستاد انتخاباتی آقای احمدی نژاد، در دولت وی به مقام های ارشد مدیریتی در وزارتخانه ها و شرکتهای دولتی؛ منصوب شدند.

۳/۲_ نگارنده البته نمونه های مشابهی را نیز در دولت آقای محمد خاتمی می شناسد. ازجمله خبرنگاری به نام “علی اصغر رمضان پور” که با همین رابطه ها و لابی های یاد شده؛ به مدیریت ارشد در وزارت ارشاد رسیده و “پروژه بازی” و کسب درآمد از مقام را نیز در کارنامه اش داشت و هم اکنون از مزدوران و مدیران ارشد شبکه تلویزیونی “ایران اینترنشنال” است…

۳_ نگارنده باید اضافه کند یکی دیگر از “حیات خلوت” های دولت ها، دو خودروساز بزرگ دولتی “ایران خودرو و سایپا” است و افرادی به مدیرعاملی این دو اَبَربنگاه و عضویت هیات مدیره ها رسیده اند که اگر این شرکتها خصوصی بود؛ مطمئنا در سطحِ “کارشناس” نیز در دو خودروساز بزرگ کشور، جذب نمی شدند!

۴_ در چُنین شرایطی نگارنده امیدوار است که اشاره مستقیم یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ به این واقعیت تلخ، باعث شود تا “سازوکاری” برای اصلاح این وضعیت اندیشیده شود.
که البته یکی از راهکارها، “خصوصی سازیِ واقعی” و استفاده از بخش خصوصی متخصص و توانمند است‌

۵_ این “سنتِ ناپسند” که فعالان ستادهای انتخاباتی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری بعد از پیروزی کاندیداها؛ در شرکت ها و بنگاه های بزرگِ دولتی، گماشته شده و مشغول به کار شوند، آسیب های فراوانی دارد ازجمله:

الف: برخلافِ سیستم شایسته سالاری، جذب و ارتقاء براساس تخصص و تجربه است.

ب: باعث دلسردی، خانه نشینی و خروج نخبگان و شایستگان می شود.

ج: با توجه به اینکه افراد یاد شده نه براساسِ شایستگی و تخصص و تجربه، بلکه براساس ارتباطات و رانت؛ به مدیریتِ این بنگاه ها منصوب شده اند، کاهش سودآوری و متضرر شدن سهامداران (کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی) را به دنبال دارد.

د: چُنین فرایندی در “انتصابِ” افراد به مدیریت شرکتها و بنگاه های بزرگ دولتی، احتمال رانت خواری و بروز فسادهای اقتصادی را افزایش می دهد.

ذ: این فرایند زمینه ساز پدیده ای به نامِ “رزومه سازی” در کشور شده است، به گونه ای که افرادی بدون هیچگونه شایستگی، تخصص و تجربه و تنها به واسطه ارتباط با ستادها؛ به مدیرعاملی و عضویت هیات مدیره ی شرکت ها و هلدینگ های مختلف دولتی منصوب شده و به این ترتیب پس از چند سال، دارای “رزومه” و سابقه ی کاریِ کاملی هستند بدون آنکه کمترین شایستگی و تخصصی در آن حوزه ها داشته باشند…

۶_ درپایان نگارنده از مردم درخواست می کند در انتخابات روز جمعه، به کاندیدایی رای دهند که یکی از اولویت هایش؛ اصلاح این وضعیت باشد.

 

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=97810
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

  1. حمیدرضا پازوکی گفت:

    سلام
    وقتی چند روز پیش از خبرنگار اتاق اصناف ایران سوال شد که شنیده شده یکنفر در بالای شهر تهران یک مکان دو هزارمتری را در اختیار ستاد انتخاباتی اتاق اصناف ایران قرار داده تا ریاست اتاق تبلیغات آقای قالیباف را عهده دار شود!! آنهم بدون نظرخواهی از اصناف بصورت فردی به نام اصناف کل کشور از یک نامزد حمایت میکند!!
    در مورد مکان فرمودند هبه شده و رایگان در اختیار قرار داده شده و سوال شد بدون توقع؟ طرف عاشق بوده؟ و خلاصه ما متوجه شدیم چقدر افراد عاشق در مملکت حضور دارند اما فقط برای ثروتمندان و مسئولان خدمات رایگان و بدون چشم داشت!! دارند و آنها که در مرکز و جنوب شهر و حتی شمال شهر تا کمر در سطلهای زباله خم شده و دنبال نان میگردند را نمیبینند!!؟؟ ریاست اتاق هم توقعی ندارد فقط آقای قالیباف اصلاحیه قانون نظام صنفی را به دولت ابلاغ کند تا صندلی ریاست اتاق فعلا از ایشان که مدتهاست بدون اعتبارنامه در اشغال ایشان است کماکان متعلق به خودشان بماند و از دست نرود…!!
    آیا واقعاً پیدا میشوند کسانی بدون چشم داشت و توقع از یکنفر همه جوره حمایت کنند؟؟ کاش یکی پیدا میشد این مسئله را در مناطق شلوغ از مردم میپرسید که آیا چنین افرادی یافت میشوند؟…

دیدگاه شما