• کد خبر: ۳۰۵۵
  • ۱۳۹۹-۰۵-۲۶ - : ۹:۳۱

احتمال سقوط قیمت‌های سهام

عضو هیئت مدیره خانه صمت ایران سقوط قیمت‌های سهام را محتمل خواند و گفت: حدود ۵ میلیون نفر افراد غیر حرفه‌ای وارد بورس و فرابورس شده‌اند.

به گزارش اقتصاد سالم؛محمد رسول سماکچی با بیان اینکه در چند ماه اخیر حدود ۵ میلیون نفر افراد عادی و غیر حرفه‌ای وارد بورس و فرابورس شدند اظهار داشت: سقوط قیمت‌های سهام محتمل است از طرفی فعل و انفعالات و افزایش قیمت‌ها نشان می‌دهد بورس دچار یک وضعیت حباب‌گونه و کاملاً غیرواقعی شده است.

عضو هیئت مدیره خانه صمت ایران کسری بودجه و اعتبارات دولت در سال ۹۹ را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه دولت برای جبران این کمبود برنامه‌ها و اقدامات متنوعی را در دستور کار خود قرار داده است عنوان کرد: خانه ملت جایگاه وکلای ملت و نمایندگان آنان است بنابراین انتظار داریم جلوی اقدامات عجولانه و غیرمنطقی گرفته شود.

سماکچی با انتقاد شدید از برنامه‌هایی که اخیراً در دستور کار مدیران تراز اول اجرایی کشور و دولت در بحث گشایش اقتصادی و فروش سلف نفتی قرار گرفته است تصریح کرد: به اعتقاد بنده به عنوان یک کارشناس مسائل اقتصادی چنین رویکردهایی به ویژه در سال پایانی دولت مقطعی بوده و تنها به حجم مشکلات آینده کشور اضافه می‌کند.

 

وی با بیان اینکه دولت در سال آخر کار خود یکسری اقدامات اقتصادی انجام می‌دهد که دولت بعدی در همان سال نخست تشکیل دولت با ورشکستگی کامل روبه‌رو می‌شود افزود: فروش املاک دولت، فروش سهام دولت در بانک‌ها، فروش سهام دولت در پتروشیمی‌ها از جمله برخی اقداماتی است که برای کسری بودجه در دستور کار قرار دارد.

عضو هیئت مدیره خانه صمت ایران از فروش سهام دولت در خودروسازی‌ها و نشر اوراق قرضه یک ساله و دو ساله سخن گفت و با انتقاد از رویه فعلی دولت گفت: پرداخت بدهی به پیمانکاران توسط اوراق ۱۸ درصد که سررسید آن‌ها به دولت بعدی می‌افتد و در آخرین پرده پیش فروش نفت به مردم مواردی است که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت.

سماکچی با اشاره به اینکه در چند ماه اخیر حدود ۵ میلیون نفر افراد عادی و غیر حرفه‌ای وارد بورس و فرابورس شدند و با بازار گردانی دولتی‌ها و شبه دولتی‌ها قیمت‌ها را بالا می‌برند بیان داشت: با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری امکان دارد بازار گردانی‌ها شل شود و مردمی که سهام خریدند با سقوط قیمت‌های سهام مواجه شوند.

وی شکستن حباب‌ها، سقوط قیمت‌ها در بورس و ایجاد نارصایتی شدید در مردم را اتفاقی که رخ دادن آن بسیار محتمل است خواند و اظهار داشت: با توجه به اینکه دست‌اندرکاران و مسئولان دولت باور کردند که در دولت آینده جایی برای آنان وجود ندارد به نظر می‌رسد پیشاپیش سنگ‌های بزرگی را در مسیر آغاز به کار دولت آینده قرار می‌دهند.

عضو هیئت مدیره خانه صمت ایران با تأکید بر اینکه به فرموده امام راحل مجلس در رأس امور است و مقام معظم رهبری به این مجلس بسیار امیدوار هستند و قضایا باید به شکل شفاف توسط نمایندگان دنبال شود افزود: مرکز پژوش‌های مجلس باید سریعاً وارد عمل شود تا جلوی بدهی‌هایی که برای دولت آینده در حال ایجاد است گرفته شود.

سماکچی ضمن ابراز نگرانی شدید خود از اقدامات در دست انجام دولت و آینده فروشی ضمن درخواست از مدیران اقتصادی دولت برای پاسخگویی به شبهات ایجاد شده خاطرنشان کرد: امیدوارم این نگرانی‌‌ها بی‌جا باشند و مجلس یازدهم نیز طبق شعارهای داده شده ضمن انجام رسالت نظارتی خود به شکل دقیق، از حقوق ملت نیز دفاع کنند.

 

منبع: تسنیم

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=3055
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما