• کد خبر: ۹۸۱
  • ۱۳۹۹-۰۴-۰۴ - : ۸:۱۳

پر زلزله‌ترین کشور‌های جهان کدامند؟

به گفته عضو پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی، کشور‌های حاشیه اقیانوس آرام زلزله خیزترین کشور‌های دنیا هستند.

به گزارشدنیای خبر، محمد زارع  گفت:زلزله خیز‌ترین نقاط، مناطقی هستند که در آن‌ها بیشترین زلزله‌ها رخ می‌دهند، اما‌ این مسئله به این معنا نیست که در این مناطق، زلزله‌های بزرگ رخ می‌دهد.

وی درباره لرزه خیزترین نقطه در ایران افزود: در کشور ما، شمال تنگه هرمز و شهر بندرعباس لرزه خیز‌ترین نقطه هستند.

این فعال حوزه زلزله شناسی با اشاره به لرزه خیزترین نقطه در جهان اظهار کرد: نوار دور اقیانوس آرام، لرزه خیز‌ترین نقطه در دنیا است که زلزله‌های آن بر اساس وسعت، در کشور‌های اندونزی، ژاپن، شیلی، پرو، آمریکا و فیلیپین احساس می‌شود.

امن‌ترین نقاط زلزله‌ای

زارع ادامه داد: در مرکز کویر لوت، کمترین زمین لرزه‌ها ثبت می‌شود و این نقطه در کشور ما بسیار امن است، اما با توجه به شرایط جغرافیایی این منطقه، هیچکس در آن سکونت ندارد؛ بنابراین تاثیری در میزان خسارات زلزله ندارد.

 

وی گفت: همچنین بخش‌هایی از نوار سنندج-سیرجان و شهر‌های حدفاصل آن مانند اصفهان کم لرزه هستند. دشت خوزستان نیز زمین لرزه کمی دارد.

کدام مناطق پتانسیل زلزله دارند؟

عضو پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی گفت: در حال حاضر مشغول بررسی خوشه‌های لرزه‌ای و قفل شدگی گسل‌ها در منطقه جنوب البرز هستیم تا این نقاط را از لحاظ احتمالات لرزه خیزی بررسی می‌کنیم.

وی افزود: در دو ماه گذشته، در شهر مشاء یک خوشه لرزه‌ای شکل گرفته و زلزله‌های بسیاری رخ داده است که پس لرزه‌های همان زلزله ۵ ریشتر نوزدهم اردیبهشت هستند.

زارع اظهار کرد: تاکنون سه منطقه که پتانسیل لرزه خیزی دارند، شناسایی شده اند. این نقاط شامل جنوب استان البرز، استان مازندران در دره هراز و شمال کجور و نوشهر هستند.

 

منبع: میزان

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=981
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما