• کد خبر: ۱۱۴۰۴
  • ۱۳۹۹-۱۰-۲۵ - : ۱۳:۳۲

فروپاشی اقتصاد مبتنی بر بازار پول در ایران

این روزها از بانک مرکزی تا همه سازمانهای ذی ربط در اقتصاد از بحرانی بودن اوضاع آن خبر می‌دهند؛ ولی آیا این موضوع جای نگرانی دارد یا خوشحالی؟

یادداشت/ مهدی نادعلی

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، چه کسانی نگران میشوند و آینده و اوضاع اقتصادی ایران به کدام سمت پیش خواهد رفت؟

آری! فروپاشی اقتصاد مبتنی بر پول و سرمایه های معمول و شناخته شده در اقتصاد ایران قطعی خواهد بود زیرا با این فاصله زیادی که نوع سرمایه های ما با هم نوعان خودشان در جهان گرفته اند، قطعا با هیچ اهرمی قابل هم پوشانی نخواهد بود.

بازار پولی و مالی در ایران که بیشتر آن هم بنگاهی و بانکی است و متشکل از بورس طلا، ارز، مسکن و ملک میباشد به دلیل ایجاد گپ زیادش در این روزها بین عناصر شکل دهنده آن و حبابی بودن ارزشها در آن قطعا خواهد ترکید.

اما آیا این خوب است و یا بد؟
مسئول تدوین سیاستهای اقتصادی در ایران که به نوعی بانک مرکزی است چه برنامه ایی برای بعد از این وضعیت خواهد داشت و اساسا چه نوع اقتصادی را جایگزین آن خواهد کرد؟

جواب متاسفانه خیلی خوب نیست زیرا مدیریت کلان این بانک مرکزی فعلا درگیر رفو کردن مشکلات و رفع بحران های موجود آن است و انرژی دیگری را برای آینده نگری و آینده پژوهی ندارد.

اما راه چاره آن بانک مرکزی نیست و راه چاره مثل همیشه ملت ایران است که تکلیف خود را با این اقتصاد متورم و حبابی شکل یکسره کند.

تقریبا از یک دهه قبل و براساس پیش بینی درست و مدبرانه رهبر فرزانه انقلاب و برخی از اقتصاددانان مثل استاد فرشاد مومنی، این جواب داده شد که بایستی اقتصاد را به سمت تقویت اقتصاد ملی و غیر متاثر از ظرفیت‌های بین المللی و منطقه ایی سوق داد.

اقتصادی همخوان با ویژه گی های ملی، بومی و قومی داخل کشور.

نهاد و ذات سرزمین بزرگ ایران به دلیل وسعت قلمرو و نفوذ آن در منطقه که شامل تمام اقوام ساکن در منطقه را در خود دارد میتواند بزرگترین ظرفیت این اقتصاد باشد.

*اقتصاد مبتنی بر سرمایه اجتماعی*

آری این اقتصاد جنسش و اساسا نوعش با اقتصاد مبتنی بر بازار پولی متفاوت است.

در این اقتصاد دیگر بانکها و بنگاهها و بانک مرکزی خیلی جایگاهی برای عرض اندام ندارند و رفته رفته بساط دلالی و واسطه گری نیز از بانکها و بنگاهها برچیده خواهد شد و به سمت مردمی و ملی شدن سوق پیدا خواهد کرد.

توزیع عادلانه فرصت‌ها و ثروتهای منطقه ای شکل خواهد گرفت و نقش مزیتهای علمی، طبیعی و فرهنگی و تاریخی مناطق مختلف به وضوح دیده خواهد شد.

اقتصادی که در آن به صورت واقعی قدرت برتری در دست مردم مبتنی بر پایه های علمی و انقلاب دانایی شکل میگیرد و کیفیت و استانداردی به مراتب بزرگتر از اقتصاد مبتنی بر پول خواهد داشت در ایران به ثمر خواهد نشست.

این اقتصاد را سرمایه اجتماعی رقم خواهد زد و در آن محوری ترین عنصر خود انسان است و نه میزان دارایی های آن.

انسانی با داشته های فرهنگی، هنری، تاریخی، علمی و تمام ریشه های تمدنی اش.

در این نوع اقتصاد صنایع خلاق، صنایع دستی و تولیدات و صنایع هنری بیشترین میزان درآمد را خواهند داشت و لذا رفته رفته خلق ثروت در آن توسط خود مردم شکل میگیرد و نظام بانکی جایگاهی نخواهد داشت.

حتی مبادلات مالی در این نوع اقتصاد غیر متمرکز و در ساختارهای بلاکچین انجام خواهد شد و تولید توکن های گوناگون حرف اول را در این اقتصاد خواهند زد.

این روشی برای ساختن آینده اقتصاد ایران خواهد بود که ما را متاثر از بازارهای مالی جهان نخواهد کرد و سطح نفوذ آن نیز در دست ملت است و به واقع این نوع اقتصاد ملی نام خواهد گرفت.

اقتصادی که مدنظر مقام معظم رهبری و اساتید روشن نگر مذکور بیان میدارند نیز هست از همین جنس است.

توزیع عادلانه فرصتها و ثروتها بین اقوام مستقر در سرزمین مادر یعنی ایران عزیز اسلامی.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=11404
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما