• کد خبر: ۲۲۹۱۱
  • ۱۴۰۰-۰۵-۱۱ - : ۱۲:۳۹
قیمت مرغ به 40 هزار تومان رسید!

روحانی مملکت را به امان خدا رها کرده است

قیمت واقعی و مصوب مرغ، یعنی قیمتی که باید بدست مصرف کننده برسد ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است اما در حال حاضر در مغازه های جنوب شهر تهران مرغ کیلویی حدود ۴۰ هزار تومان بدست مردم می رسد.

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، این در حالی ست که برخلاف آنچه گفته می شود، دلیل اصلی افزایش فزاینده قیمت مرغ، نه تحریم و کمیابی کنجاله، بلکه فقدان نظارت بر شبکه توزیع و فساد ریشه دار در این حوزه است و معلوم نیست دولت به رغم آگاهی از این مساله چرا کاری نمی کند.

روایت خبرنگار “اقتصاد سالم” از حال و هوای این روزهای بازار مرغ را در زیر بخوانید:
نزدیک به دو هفته بود که برای خرید مرغ به مرغ فروشی نرفته بودم و در جریان قیمتهای جدید نبودم، بنر قیمت گوشت و مرغ را نیز آویزان از هیچ مغازه ای در محل ندیدم. امروز اما از فروشنده که قیمت جدید را پرسیدم، حس اصحاب کهف پس از مراجعه به بازار را داشتم.

فروشنده گفت: «مرغ کیلویی ۴۰ هزار تومان.»
از تعجب خشکم زد و گفتم: «چه خبر است ۴۰ هزار تومان! از کی اینقد گرون شده کاش حداقل منوی قیمت بزنید جلوی مغازه که آدم دیگر داخل نیاید!».

فروشنده گفت: «نمی تونیم بنر قیمت بزنیم چون قیمت مرغ و گوشت حتی به صورت روزانه بالا می رود نمیشه هر روز یه منوی قیمت نصب کنیم که!”

فروشنده خود از افزایش قیمتها مبرا می کند و می گوید: قصیر ما هم نیست، گران می خریم و مجبوریم گران بفروشیم. ما دقیقا نمی دانیم چه اتفاقی می افتد و چطور از در کشتارگاه به بعد، تعداد زیادی از مرغ ها گم و گور میشوند! یا تا برسند به عمده فروش و خرده فروش چه اتفاقی برایشان می افتد که قیمتشان افزایش می یابد مخصوصا اینکه تعدای از این مرغ هایی که کیلویی ۴۰ هزار تومان به فروش می رسند تنظیم بازاری هستند!

مردی که در مغازه کنارم ایستاده و شاهد مکالمه من با فروشنده بود، با دلخوری رو به شاگرد مغازه کرد و گفت: «یکی از اون مرغ ها رو بذار سرجاش همین یه دونه رو هم اگر مهمون نداشتم نمی خریدم، من چند هفته پیش مرغ خریدم فکر نمی کردم اینقدر گرون شده باشه.»

در چنین شرایطی حسن روحانی اما در حالی دولت را فردا به رئیس جمهور جدید تحویل می دهد که قیمت مرغ بیش از دو برابر قیمت مصوب و واقعی آن است.

در این رابطه مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفته است:« قیمت واقعی مرغ باید بین ۲۷ هزار و ۵۰۰ تا ۲۸ هزار تومان باشد زیرا در حال حاضر قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ زنده ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان و گوشت مرغ گرم ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است.»

کمالی اضافه کرده:« ما مشکل تولید نداریم، ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی هم به واردات نهاده ها از جمله کنجاله و ذرت تعلق گرفته، هزینه تولید هم برای هر کیلوگرم گوشت مرغ ۱۹ هزار و ۹۰۰ تومان است و این محصول درب کشتارگاه ۲۶ هزار تومان به فروش می‌رسد. اینکه مصرف کننده همین مرغ را بین ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان دریافت می کند، به مدیریت ضعیف و ناکارامد شبکه توزیع و حمل و نقل مرغ برمی گردد و در مسئولیت ما نیست.»

در چنین شرایطی سوال اینجاست که نظارت بر شبکه توزیع و حمل و نقل بر عهده چه نهاد و ارگانی است که شاهد این حجم از فساد و نابسامانی در بازار مرغ هستیم؟

چرا دولتی که در چند سال اخیر شاهد افزایش قیمت مرغ از کیلویی ۱۴ هزار تومان به ۴۲ هزار تومان بوده، برای تنظیم بازار مرغ به این حوزه ورود نمی کند؟

اگر چند ساعت در یک مرغ فروشی توقف کنید، خواهید دید که برخی از مردم چطور برای خرید اسکلت مرغ تقاضا می دهند تا محصولی که پیشتر برای مصرف حیوانات به قیمت کیلویی ۵۰۰ تومان خریداری می شد را برای استفاده خانواده هایشان به کیلویی ۱۰۰۰۰ تومان می خرند.

به نظر می رسد رئیس جمهور روحانی در آستانه پایان دولتش مملکت را به امان خدا رها کرده است…

عکس: پایگاه خبری جهان نیوز

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=22911
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما