• کد خبر: ۲۳۷۳۷
  • ۱۴۰۰-۰۵-۲۳ - : ۷:۱۶

روز ملی دریای خزر از منظری دیگر

روز ملی دریای خزر از منظری دیگر ،‌ ۲۱ مرداد ماه روز ملی دریای خزر است.این دریا از نظر ژئو پولو تیکی، اقتصادی و منابع غذایی دریایی بسیار حائز اهمیت است.

علیرضا کیهان‌پور

 

به گزارش اقتصاد سالم؛وجود تاس ماهیان دریای خزر که به فسیل زنده معروف هستند و استحصال گوشت و خاویار این گونه از ماهیان تحت پوشش کنوانسیون سایتس از دیرباز در سطح ایران، منطقه و جهان همواره مورد توجه دولت‌ها و ساحل نشینان بوده است.

صید پره در دریای خزر+اکوپرشین

صید پره در دریای خزر

صید پره در ساعت اولیه بامداد+اکوپرشین

صید پره در ساعت اولیه بامداد

سواحل دریای خزر در ایران در پهنه ساحلی استان‌های گیلان، گلستان و مازندران گسترده است و یکی از مشاغل مهم و منبع درآمد صیادان این مناطق از راه صید ماهیان استخوانی مانند ماهی‌های سفید، آزاد، کپور دریایی، سیم، سوف، کولمه، کفال، کیلکا و…بوده و هست و بازسازی ذخائر ارزشمند آبزیان و رهاسازی سالیانه میلیون‌ها بچه ماهی غضروفی و استخوانی از وظایف حاکمیتی این عرصه بوده و حفاظت و توجه به مسائل زیست محیطی، پژوهشی، کشتیرانی و…نیاز به فرهنگ سازی مطلوب در این راستا دارد.

تاس ماهیان دریای خزر موسوم به فسیل زنده دریای خزر+اکوپرشین

تاس ماهیان دریای خزر موسوم به فسیل زنده دریای خزر

پرورش ماهی خاویاری+اکوپرشین

پرورش ماهی خاویاری

استحضار خاویار+اکوپرشین

استحصال خاویار

خاویار ایران+اکوپرشین

خاویار ایران

از طرفی همکاری و هماهنگی با کشورهای همسایه در این دریا از الویت‌های فرا ملی بوده که باید در قالب سازمان‌ها، کمیسیون‌ها، پروتکل‌های تخصصی مرتبط پیگیری و در سطح بین‌المللی مورد توجه ودر عرصه علوم روز آبزیان مورد بحث، بررسی، اجراء ودر نهایت عملیاتی شود که هدف نهایی آن حفظ و بازسازی این ذخایر ارزشمند آبزیان در این دریا می باشد.

بازار ماهی فروشان، بازار معروف به شنبه بازار در انزلی+اکوپرشین

بازار ماهی فروشان، بازار معروف به شنبه بازار در انزلی

آمار‌ها و گزارش عملکرد دولتی و بخش تعاون در این راستا ارائه خواهد شد که ربطی به‌این یادداشت نداشته و تحلیل و تجلیل از فعالیت‌های این دوبخش وظیفه بخش دولتی و اتحادیه‌ها و تعاونی‌های صیادی است که همسو وهمگام با عملکرد‌هایاجرایی، اعتباری، هزینه‌ای و درآمدی، علمی، پژوهشی وزیست محیطی است که در این یادداشت باید به سیگنال‌های خبری آن در آینده پرداخت.

ماهی سفید+اکوپرشین

ماهی سفید

ماهی کپور دریایی+اکوپرشین

ماهی کپور دریایی

ماهی کولی دریای خزر+اکوپرشین

ماهی کولی دریای خزر

ماهی کفال دریای خزر+اکوپرشین

ماهی کفال دریای خزر

ماهی کیلکا+اکوپرشین

ماهی کیلکا

در این نوشتار سعی شده که در ادامه به فعالیت‌های فرا ملی به ویژه در بحث آبزیان این دریا در قالب رخدادهای بین‌المللی پرداخته وبه منظور آگاهی بیشتر گزارش عملکرد این بخش مورد درخواست است.

سازمان FAO،برنامه زیست محیطی دریای خزر( CEP)، کمیسیون منابع زنده دریای خزر، کنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه‌های جانوری وگیاهی در حال انقراض(CITES) موسوم به سایتس، کدکس، CCFFP، اینفوفیش، برنامه تبادل کارشناسی، دانش فنی واطلاعات علمی موسوم به TCDC، مرکز بین‌المللی مدیریت ذخایر زنده، آبزیان(ICLARM)، برنامه عمران ملل متحد(UNDP)، سازمان توسعه صنعتی ملل متحد(UNIDO)، برنامه محیط زیست ملل متحد(UNEP)،سازمان تامین بودجه حیات وحش جهان(WWF) و …که‌ایران در بسیاری از آن‌ها در گستره اکوسیستم آبی عضویت داشته که آقایان مسئول باید در این موارد یعنی ارتباطات بین‌المللی گزارش دهند که چه دستاوردهایی در ابعاد فرا ملی به ویژه در مورد منابع آبزیان زنده به خصوص ماهیان خاویاری و کشورهای عضو باشگاه‌این ماهی‌های ارزشمند و گونه منحصر به فرد آزاد ماهی این دریا نصیب کشورمان شده است.

این گوی و این میدان و نه صرفا گزارش عملکرد و آمار داخلی که اتوماتیک وار خودش به اخبار ، تقدیر و تشکر در عرصه داخلی منجر خواهد شد.

 

منبع: اکوپرشین

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=23737
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما