• کد خبر: ۲۹۳۰
  • ۱۳۹۹-۰۵-۲۲ - : ۹:۱۹
رئیس پلیس فتا:

نگران کسب‌وکارها در فضای مجازی هستیم

رئیس پلیس فتا گفت: نگران کسب و کارهایی هستیم که در شبکه های اجتماعی خارجی فعالیت دارند چراکه این بستر به دلیل نبود نظارت و نداشتن قوانین فضای امنی برای مجرمان است.

به گزارش اقتصاد سالم؛سردار وحید مجید با اشاره به اقدامات پلیس فتا برای ارائه بستری امن برای فعالیت کسب و کارهایی که بستر آنها اینترنت است، اظهار کرد: حمایت‌های ما از کسب و کارها این است که زیرساخت‌های امنی برای این کسب و کارها فراهم کنیم. هر چقدر زیرساخت‌های کسب و کارهای اینترنتی امن باشد و مؤلفه‌های امنیتی و پارامترها را رعایت کنند برای پلیس از دو جهت مهم است. هم اینها (کسب و کارهای اینترنتی) می‌توانند کسب و کارهای خود را بر اساس موازین قانونی انجام دهند و هم اینکه حفاظت داده مردم انجام می‌شود.

وی افزود: بالاخره مردم به این کسب و کارهای اینترنتی مراجعه می‌کنند و داده‌های آنها در آن محل نگهداری می‌شود. حال این داده می‌تواند در حوزه حمل و نقل باشد، در حوزه ارائه سرویس باشد، یا دیگر مسائل؛ که در این رابطه یعنی حفاظت داده‌های مردم اقدامات زیادی انجام دادیم و جلسات بسیار متعددی با کسب و کارهای اینترنتی برگزار کردیم.

بازبینی ۲۲۰ پارامتر امنیتی کسب و کارهای اینترنتی

رئیس پلیس فتا ناجا بیان کرد: بازبینی‌های امنیتی –مراقبتی را بر مبنای استانداردهای جهانی که در حوزه کسب و کارهای اینترنتی در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد بر روی کسب و کارهای اینترنتی مجوز دار در کشور انجام داده‌ایم و می‌توان گفت که بالغ بر ۲۲۰ پارامتر امنیتی را در بازبینی کرده‌ایم و به کسب و کارها اعلام کردیم که اگر این موارد را رعایت کنید، هم دچار آسیب پذیری نمی‌شوید و هم در زمان حادثه اینترنتی خود را امن سازی می‌کنند.

به گفته سردار مجید این بازبینی‌ها و هشدار یکی از وظایف پلیس فتا در حوزه کسب و کارهای اینترنتی است و در همین راستا هم پلیس فتا دستورالعمل‌هایی را به کسب و کارها اعلام کرده است و کسب و کارها دسته بندی شدند و بر مبنای هر حوزه شغلی که دارند جلسات تخصصی با پلیس فتا برگزار کرده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام از کسب و کارهای اینترنتی شناخته شده بین مردم از امنیت بالاتری برخوردار هستند، گفت: هیچگاه صد در صد نمی‌توانیم بگویم در فضای سایبر امنیت تضمین شده است. مخاطبان طبیعتاً باید به کسب و کاری مراجعه کنید که اولاً در حوزه سرزمینی ما باشد و در ثانی مجوزهای لازم را از مراکز صدور مجوز دریافت کرده باشد. وقتی این موارد را رعایت می‌کنند نظارت بر حوزه زیرساخت‌های این کسب و کارها وجود دارد و شاید بتوان گفت چنین کسب و کاری از امنیت خوبی برخوردار است. البته این کسب و کارها امنیت هم باید رعایت کنند یعنی مسئولیت حفاظت از امنیت داده مردم را بر عهده بگیرند.

رئیس پلیس فتا گفت: الحمدالله تاکنون مشکل جدی در این حوزه‌ها نداشتیم. ضمن اینکه ما نظارت لازم را در این مورد انجام می‌دهیم. چند مورد که در حوزه کسب و کارهای اینترنتی مشکل ایجاد شد رسیدگی‌های قضائی را انجام دادیم. اگر مربوط به خود کسب و کار بود بررسی کردیم، اگر مربوط به حوزه بیرونی بود، پرقدرت پیگیری کردیم.

نگران تحلیل داده‌های کاربران در کسب و کارهایی هستیم که بسترشان فضای مجازی است

سردار مجید در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا باید نگرانی از بابت تحلیل داده‌های مردم در خریدهای اینترنتی داشته باشیم یا اصلاً چنین چیزی مطرح نیست، گفت: افراد تا حدودی می‌توانند از این داده‌ها بهره برداری کنند ولی سطح دسترسی به اینها باید از طریق کسب و کار تعریف شده باشد. باید نگران کسب و کارهایی باشیم که در شبکه‌های اجتماعی خارجی وجود دارد. آنجا عنان گسیخته است. کسی که در بستر اینستاگرام پوشاک می‌فروشد مجوزی ندارد. نگاه‌ها متفاوت است ولی از نظر پلیس این صفحات امن نیست. مواردی که به داده‌های افراد ارتباط دارد می‌تواند مورد تحلیل قرار گیرد.

وی ادامه داد: در سایت‌های رسمی ما نظارت‌هایی وجود دارد و کنترل‌های لازم انجام می‌شود. خواه ناخواه حوزه کسب و کارهای تجاری در حوزه دیجیتال تعریف می‌شود. یک زمانی سرقت فلان فروشگاه متصور بود و الان سرقت داده‌های افراد است. روی اینها باید ملاحظات و مراقبت‌ها انجام شود و برای هر فعالیتی پیش بینی‌های مراقبتی انجام شود و مسئولیت هم برای اینها تعریف شود.

 

منبع: مهر

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=2930
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما