• کد خبر: ۴۴۳۸۶
  • ۱۴۰۱-۰۴-۱۴ - : ۱۰:۵۲
ایران خودرو به مردم و مسئولانِ کشور دروغ گفت:

« ری را » خودرویِ ملی نیست / کراس اووِر ایرانی وجود ندارد

درحالی شرکت ایران خودرو چند روز پیش با سر و صدا و تبلیغاتِ فراوان از خودرویی به نامِ “ری را” با حضور وزیر صمت رونمایی کرده و آنرا اولین کراس اوور ایرانی و خودرویی “ملی” نامید؛ که بررسی ها نشان می دهد این خودرو به هیچ وجه ملی نبوده و بر روی پلت فرمِ وارداتیِ خودروی “پژو ۲۰۰۸” ساخته شده است.

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، هفته ی گذشته مسئولان گروه صنعتی ایران خودرو سیدرضا فاطمی امین _ وزیر صنعت، معدن و تجارت_ را به این شرکت کشاندند تا در حضورِ او خودرویی به نامِ “ری را” را رونمایی کنند.

در این رونمایی شرکت ایران خودرو رسما اعلام کرد که “ری را خودرویی ملی و اولین خودروی کراس اوور ملیِ گروه صنعتی ایران خودرو” است…

اما واقعیتِ “ری را” و کراس اوورِ ایرانی چیست؟

با این حال بررسی ها نشان می دهد که خودروی “ری را” بر روی پلت فرمِ وارداتیِ خودروی “پژو ۲۰۰۸” ساخته شده است و درواقع همان نسخه ی فیس لیفت شده ی پژو ۲۰۰۸ است نه آنگونه که ایران خودرو مدعی شده خودرویی ملی!

طبق تعاریف و استانداردهای علمی، دانشگاهی، فنی و صنعتی؛ خودروی “ملی” به خودرویی می گویند که تمام مراحل طراحی و تولیدِ تمام اجزا و قطعاتِ آن خودرو به ویژه “پلت فرم” خودرو، در داخل کشور صورت بگیرد… درحالیکه خودروی “ری را” فاقدِ این ویژگی است.

تغییراتی درحدِّ جلوداشبورد و صندلی های پژو ۲۰۰۸ در خودرویِ “ری را”

درواقع تفاوت های خودروی “ری را” نسبت به خودروی “پژو ۲۰۰۸” فعلی؛ محدود به بخش هایی از اتاق و بدنه خودرو بوده و بخش هایی همچون اتاق خودرو و جلوداشبورد و صندلی ها و… در این خودرو نسبت به پژو ۲۰۰۸ فعلی، تغییر کرده است.

حال در این شرایط مسئولین شرکت ایران خودرو باید پاسخ دهند که آیا به خودرویی با مشخصاتِ “ری را” که بر روی پلت فرم خودروی پژو ۲۰۰۸ ساخته شده و تنها تغییراتی در حدِّ بدنه ی خودرو داشته است، “خودروی ملی” می گویند!؟

در روزهای شلوغ و پردردسر وزیر صمت که وظیفه ی تنظیم بازار را برعهده دارد؛ شرکت ایران خودرو سیدرضا فاطمی امین را به این شرکت کشاند تا به وی “دروغ” بگوید!
آقای وزیر چه برخوردی با مدیر دروغ گو می کند؟

“ری را” خودرویی که در سال ۹۸ تولید شد!

نکته ی مهم دیگر درباره ی تبلیغات گسترده ی اخیر شرکت ایران خودرو و مدیرعاملِ فعلیِ آن با خودروی “ری را” و رونمایی آن این است که بررسی ها نشان می دهد که پروژه ی تولید این خودرو چند سالِ پیش و در دوره مدیریتِ “هاشم یکه زارع” آغاز شده و نمونه ی اولیه این خودرو نیز در سال ۱۳۹۸ و در زمان دو مدیرعاملِ قبلیِ ایران خودرو (هاشم یکه زارع) تولید شده است و نه در دوره ی مدیرعاملی “مهدی خطیبی” مدیرعاملِ فعلیِ این شرکت، که تنها ۵ ماه است که در گروه صنعتی ایران خودرو به صندلیِ مدیرعاملی تکیه زده است!

فریبِ افکار عمومی و مسئولانِ کشور در ایران خودرو، با چه هدفی صورت می گیرد؟

در چنین شرایطی پرسش اساسی این است که اقدامِ اخیرِ گروه صنعتی ایران خودرو در فریبِ افکار عمومی و مسئولانِ ارشد کشور همچون وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در ماجرایِ رونماییِ “خودروی ری را” با چه اهدافی صورت گرفته است؟

در این رابطه در انتظارِ پاسخ دهی و شفاف سازیِ مسئولان شرکت ایران خودرو هستیم.

آقای وزیر با دروغ گویان برخورد کنید

در این شرایط از وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت آقای سیدرضا فاطمی امین خواهشمندیم که با مسئولان شرکت ایران خودرو که ایشان را برای رونمایی خودروی “ری را” به این شرکت کشاندند و اطلاعات غلط درباره ی این خودرو به ایشان به عنوانِ عالی ترین مسئول و متولیِ بخشِ صنعت کشور دادند، برخورد کنند تا دیگر هیچ مدیری در کشور جرات نکند به هر دلیلی به مردم و مسئولان اطلاعاتِ غلط و غیرواقعی بدهد…

حاشیه ای دیگر به حاشیه های “مهدی خطیبی” اضافه شد

این ماجرا در حالی ست که در ۵ ماهه ی مدیریتِ “مهدی خطیبی” بر گروه صنعتی ایران خودرو (بهمن ماه ۱۴۰۰ تا کنون) حاشیه های متعددی گریبانگیرِ بزرگترین خودروساز خاورمیانه شده است که برخی از آنها به شرح زیر است:

۱_ بازداشت دستِ راستِ مدیرعامل ایران خودرو توسط یک نهادِ مهم امنیتی و نظارتی در هفته ی گذشته

۲_ استخدام و جذبِ یک “دیپلمه” بدونِ حتی ۱ روز سابقه ی خدمت در دولت و به کارگیری وی در یک پستِ مدیریتیِ حساس و ارشد در ایران خودرو با در اختیار داشتنِ ۱۰ ها میلیارد تومان بودجه

۳_ استخدام غیرقانونیِ بازنشسته ها در ایران خودرو و انتصابِ آنها به پست های مدیریتی

اینگونه می خواهید به مطالباتِ مردم و رهبری از ایران خودرو پاسخ دهید؟

در این شرایط پرسش اساسی از “مهدی خطیبی” مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو این است که آیا اینگونه و با اقداماتی که وصف آنها رفت، می خواهید به مطالباتِ مردم و مقام معظم رهبری از صنعت خودرو پاسخ دهید!؟

آیا پاسخِ رئیس جمهورِ محترم و فرمان ۸ ماده ای وی برای اصلاح و ارتقای صنعت خودرو این است!؟

به دادِ ایران خودرو برسید

در این شرایط از سازمان بازرسی کل کشور، نهادهای نظارتی، وزارت صمت و مجلس شورای اسلامی تقاضامندیم به دادِ ایران خودرو به عنوانِ بیت المال و اموال عمومی رسیده و بررسی کنند که اصولا در این شرکت چه می گذرد!؟

دادستان محترم ورود کند

همچنین در فقره ی رونمایی از خودروی “ری را” و فریبِ مردم و افکار عمومی از سوی شرکت ایران خودرو، شایسته است که دادستان محترم به موضوع ورود کرده و با عاملان آن طبق قانون برخورد کنند.

جناب آقای دکتر خطیبی! مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو
آیا این است اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری به مدیران، مبنی بر خدمت به مردم و عمل به “مکتبِ سلیمانی”؟
مردم از شما که عکسِ فرمانده ی شهید را بر روی میز کارتان گذاشته اید؛ انتظارِ عمل به مکتب و سیره ی سلیمانی را دارند…
مگر نشنیده اید که مقام معظم رهبری فرموده اند عکسِ حاج قاسم را در اتاق کارشان روبروی دیدِ خودشان نصب کرده اند تا دائما چشم شان به ایشان و خدمات شان باشد…
اجازه بدهید ما هم از شما بخواهیم به جای اینکه عکسِ فرمانده ی شهید را به گونه ای روی میزِ کارتان بگذارید که در عکس بیافتد و همه بفهمند که شما عکسِ “قاسم سلیمانی” را در اتاق کارتان گذاشته اید؛ عکسِ فرمانده ی شهید را رو به خودتان بچرخوانید تا به جای آنکه رو به دوربین باشد، رو به خودتان باشد و به جای بینندگانِ عکسِ شما، خودتان همواره تصویرِ روحانیِ حاج قاسم را ببینید و از او درسِ خدمت به مردم و وطن و ج.ا.ا را بیاموزید…
ضمن آنکه یادآوری می کنیم ما سربازانِ فرمانده ی شهید، اجازه نخواهیم داد شما تصویرِ سربازِ در خاک خفته ی مردمِ ایران را روی میزتان بگذارید و با آن عکس بگیرید؛ اما همزمان اقداماتی به عنوانِ امانتدارِ و متولیِ شرکت ایران خودرو (بیت المال و امانتِ مردمِ ایران) انجام دهید که وصفِ بخشی از آن رفت و با مکتب و سیره ی “سلیمانی” در تضاد است…
 

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=44386
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

  1. پیمان گفت:

    داشتن پلتفرم مشترک با یک خودروی دیگه دلیل بر ملی نبودن خودرو نیست!
    این خودرو چه با کیفیت چه بی کیفیت، چه ایمن چه نا ایمن، چه خوب چه بد!
    تا وقتی با برند ملی توسط کارگر ایرانی و در خاک ایران به تولید میرسه، یک خودروی ملیست.
    الان شما گمان نکن که خودروی ملی ترکیه یا کراس اور ملی امارات از پلتفرم ملی برخوردارند! که اتفاقا برعکس.
    این یه امر طبیعی در صنایع خودروسازی جهانه، در این حد که خودروساز ژاپنی از پلتفرم خودروساز فرانسوی استفاده می کنه و بلعکس!

  2. یگانه گفت:

    نا شایسته سالاری، حاصلش تبانی شبه انقلابی ها و نفوذی ها و… است در نشر اکاذیب و فریب مردم و تاراج سرمایه های ملی
    توصیه میکنم مدیران ناکارامد و ریا کار رو به همین شکل به مردم بشناسونید که اینقد مردم رو از شعائر انقلاب بیزار نکنن
    آرزوی توفیق
    آتش به اختیار

  3. امیرحسین گفت:

    کی چنین تعریفی ارایه کرده!!!!!؟ کی گفته باید پلتفرم خودرو حتما داخلی باشه؟ خیلی اوقات طراحی پلتفرم جدید اصلا منطقی نیست، مگر این که دنبال شومن بازی باشیم که ما فلان کردیم، وگرنه به لحاظ فنی ممکنه یه پلتفرم موجود اهداف ما رو کاملا برآورده کنه و ما زیر سیستم ها و قطعات رو از داخل تامین کنیم

  4. پراید گفت:

    سلام
    باید دروغ بگن تا جلوی واردات رو بگیرن تا اشغالها رو مردم پیش خرید کنن

  5. بهزاد گفت:

    این ها رو خودشون که قبلا گفته بودند! پلتفرم این خودرو پلتفرم Ikp1 هستش خودروی تارا هم رو همین پلتفرم ساخته شده، پلتفرم بومی شده از پژو سیتروئن Psa و چیز مرسوم هست طراحی پلتفرم اختصاصی از صفر تا صد، هزاران میلیارد تومان هزینه داره ، الان بی ام و z4 و تویوتا سوپرا پلتفرمشون یکی هست الان یعنی بی ام و بلد نیست خودرو بزنه یا تویوتا؟ همه خودرو سازهای دنیا روی پلتفرم های مشترک یا توسعه داده شده خودرو میسازند که پلتفرم ری را توسعه داده شده و ایرانی هست با موتور بومی و ساخت داخل و طراحی ایرانی

  6. م ط م گفت:

    این حجم از بی انصافی واقعا عجیبه!
    اولا کی گفته این خزعبلاتی که شما بافتین دلیل بر ملی نبودنه؟!؟!
    دوما کی گفته این خودرو بر اساس پلتفرم پژو ۲۰۰۸ هست؟!؟!

  7. غلام گفت:

    این اراجیف چیه که تیتر میزنید
    حیف وقت که برای خوندن این مطلب تلف شد؛ خود ایران خودرو هم اعلام کرده بود که از پلت فرم ۲۰۰۸ استفاده کرده و شما کشف کردید دروغگو اند؛ چیه داستان!؟
    ماشین ثبت نام کردید تحویلتون عقب افتاده، می خواهید با شانتاژ ایرانخودرو را زیر فشار بذارید؛
    اگر اینجوری حساب کنی هیچ ماشینی ملی ای ما نداریم، تیبا روی پلت فرم کیا ریو هست با موتور پراید؛ سمند روی ۴۰۵ و الی آخر….
    حالا یکجا که اومدن پیشرفت کنند و یک ماشین بهتر تولید کنند دارید یقه چاک می دید
    پا تو کفش بازار ماشین های بی کیفت چینی کردند و چقدر گرفتید از مافیای ماشین های چینی تا سنگ اندازی کنید تو تولید خودرو.

  8. علیرضا گفت:

    شخصی که متن رو نوشته متاسفانه دانش حداقلی در زمینه خورو ندارد!
    برای ساخت خودروی ملی نیاز نیست “چند میلیارد دلار” خرج ساخت پلتفرم اختصاصی برای یک خودرو از ابتدا کنید چون در اینصورت هزینه تمام شده هر دستگاه “ری را” حداقل به ۶۰ میلیارد تومن میرسد…
    کار هوشمندانه ای کردند پلتفرمی سالها قبل خریدند و سال ها روش کار کردند تونستند پلتفرم رو توسعه بدهند و بومی سازی کنند
    نیازی به اختراع دوباره چرخ نیست، این پلتفرم بومی شده و تحت مالکیت ایران و شرکت ایرانی هست.
    تمام اجزای خودرو در داخل و توسط مهندسین و کارگران داخلی ساخته میشه لذا یک خودروی کاملا ملی هست.

  9. مهدی رسولی گفت:

    هر کدام از کشورهای شرق اروپا و غرب آسیا و خاورمیانه مثلا کویت، عراق، تاجیکستان، امارات عربی، قطر، اردن، عربستان، افغانستان، پاکستان، ازبکستان، سوریه، عمان، ارمنستان، ترکیه، یونان، مجارستان، کرواسی، رومانی و… همچین خودرویی بومی با قیمت زیر بیست هزار دلار ساخته بودند؛ ادعاشون گوش فلک رو کر میکرد و مردمش چه شعرها و کتابها و مقالات که در وصفش نمی نوشتند، اما ما مردم خودتحقیر!

  10. علی حسن زاده گفت:

    بازم خودروسازان سر مردم کلاه میذارند
    اینا هر قدمشون حیله و فریبه

  11. Kmp گفت:

    اقتصاد سالم ! بزرگترین دروغ ؛ دروغ خود شماست! چون نه تنها این خودرو از روی پلتفرم پژو درست نشده است، بلکه کاملاً چینی است
    شما به بهانه رو کردن دست مدیران سوء استفاده گر ایران خودرو و اصحاب مخالف واردات خودرو، در حقیقت حمایت شیطنت آمیزی از مدیران فرصت طلب ایران خودرو و مخالفان واردات کردید و بهانه دست ایرانخودرو می دهید که با فریب افکار عمومی توسط خود شما انجام میگیرد خودروی آشغال چینی را به اسم بدل پژو ۲۰۰۸ بفروشد…
    بزرگترین خیانت خیانت خود شماست این خودرو کاملا چینی است هرکس که ذره‌ای سررشته در مطالعه طراحی خودرو داشته باشد کاملا واقف و آگاه است که این خودرو کاملا چینی بوده و جهت فراری دادن وزیر از استیضاح و تامین اصحابی مثل افراد میرسلیم و مدیران فعلی ایران خودرو که بعد از گلایه رهبری از کیفیت غیرقابل تعریف محصولات و همچنین جهت فرار از پاسخگویی به افکار عمومی با معرفی این خودروی جعلی قصد فرار از پاسخگویی به مسئولان را داشتند…

  12. مرتضی گفت:

    خوبه تو این به اصطلاح نظرسنجی هم آدم دارن که با سفسطه کردن توجیه کنن!
    چندین ساله بوی گندکاری آدمایی امثال این به اصطلاح مدیران لگن سازی و امثالهم رو باچشم دیدیم…
    سال به سال آشغالتر و بی کیفیت تر اونم با منت تحویل مردم بیچاره میدن!

    هروقت استاندارهای بین المللی رو تونستین صادقانه ن با دروغ و کلک همیشگی پاس کنید و تولید کنید بعدا حرف بزنید!
    رانت،نفوذ،مافیا!

  13. رضا گفت:

    چقدر جالبه که این لگن سازای داخلی اینقدر کامنت نویسِ آماده به کار دارن زیر این مطلب…
    اگه عقل ندارید حداقل شرف داشته باشید

  14. حسین گفت:

    لطفا شفاف سازی‌کنید‌ کی دیپلمه هست ک بدونیم اگر سمیعی رو میگید که ایشان فوق لیسانس دارند

  15. م.ف گفت:

    …در جایی که نیروهای نون به نرخ روز خورتون پر هستند و به راحتی از آشغالهای تولیدی شما دفاع میکنند، میشه راحت فهمید که این مرض و این ویروس تا کجای مغز و روح جامعه رخنه کرده

  16. Amin گفت:

    قصد طرفداری از ایرانخودرو و یا جای دیگه ای رو ندارم چون ارزش حمایت ندارند ولی واقعا نوشتن چنین متنی بی سوادی رسانه‌ی شما رو میرسونه

  17. سهیل گفت:

    اونایی که به این خودرو ایراد گرفتن اگه که دوچرخه سوار هستند که هیچ دستشون به گوشت نمیرسه، ولی اگه دستشون به دهنشون میرسه و به این ایراد میگیرن خواهشا وقتی ثبت نام شروع شد نخرند مهلت بدن من ثبت نام کنم 🙂 خداییش خیلی خوشگله یعنی بین خودروهای اون چینی و کره ای و ژاپنی این خودرو ملی واقعا خوشگله دمشون گرم انصافا ، دمت گرم ایران خودرو یه چیز خوب زدی

  18. شيوا گفت:

    اونی که متن رو نوشته فکر کنم جزو وارد کننده های خودرو هستش که میخواد با دلالی یه پولی بزنه به جیب…
    آرههههه

  19. حسن گفت:

    از نظر بین المللی شاید چنین باشه، ولی با امکانات کشورمون و این تحریمها نباید سخت بگیریم به پلت فرم، همین کار هم کار بزرگی است
    انشالله خودرویی شایسته ایران و ایرانی باشد نه مانند پژو ۴۰۵ و …

  20. خسرو گفت:

    اگر دولت روحانی سر کار بود آیا جرات میکردید به این مسایل اعتراض کنید ؟ یادتان میاد آقای میعاد صالحی داشت لیست حقوقهای نجومی را رو میکرد که توسط شخص اقای روحانی حکم اخراجش داده شد که باید در دادگاه محاکمه شوند

  21. سام گفت:

    آقای کامنت اول تویوتا هیچوقت از پلتفرم شرکت دیگه استفاده نکرده درضمن اکثر قطعات خودروهای داخلی وارداتیه.
    از پلوس گرفته تا فشنگی و غیره …….

دیدگاه شما