• کد خبر: ۴۵۵۷۸
  • ۱۴۰۱-۰۴-۳۰ - : ۱۱:۱۷
رازِ شکستِ کودتای ترکیه پس از ۶ سال فاش شد:

چه کسی اردوغان را از مرگ نجات داد؟

آیت‌ الله علی خامنه ای رهبر ایران در دیدار اخیر خود با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با بیان یک جمله؛ پیامی کلیدی به منطقه و جهان فرستاد.

آیت الله خامنه ای خطاب به آقای اردوغان گفت:”ما دوستِ روزهای سخت شما بودیم”.

مجید معتمدی _ روزنامه نگار

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، در تاریخ ۱۵_۱۶ ژوئیه سال ۲۰۱۶ بخش قابل توجهی از ارتش ترکیه در نیروهای زمینی، دریایی و هوایی با کودتا علیه رجب طیب اردوغان؛ تلاش کردند دولت وی را سرنگون و حکومت را در دست بگیرند (پی نوشت ۱).

با این حال با وجود برنامه ریزی دقیق کودتاچیان و برخلاف انتظارِ ناظران داخلی و خارجی، کودتاچیان شکست خورده و اردوغان نجات یافت، اما رازِ شکست کودتا چه بود؟

اَفَندی، بجنبید، کودتا!

_ ساعاتی از نیمه شب نگذشته، که تلفنِ یک مقامِ بسیار عالی رتبه در ترکیه زنگ می خورد…

_ پشتِ خط فرمانده ی جبهه ی مقاومت خاورمیانه و غرب آسیاست که بدونِ اجازه ی او، سنگی در خاورمیانه جا به جا نمی شود (پی نوشت ۲).

_ ژنرال قاسم سلیمانی به مقام عالی رتبه ی ترک می گوید:” اَفَندی، کودتایی درحال وقوع است، بِجُنبید…” و راهنمایی ها و کمکهای لازم را ارائه می کند…

و به این ترتیب “رجب طیب اردوغان” از کودتایی که یک سرش در سرویس های امنیتی برخی از کشورهای عربِ منطقه و یک سرش در سازمان سیا بود؛ جانِ سالم به در برد.

پیام آیت الله خامنه ای به منطقه و جهان

در دیدار ۲ روز پیشِ رجب طیب اردوغان با آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران، رهبری پیامی با همین مضمون به منطقه و جهان ارسال کرد.

آیت الله علی خامنه ای خطاب به اردوغان یادآوری کرد:”ما دوست روزهای سخت شما بودیم”.

این پیام در ۳ محور قابل تحلیل است:

۱_ پیامی مستقیم، خلاصه و مفید به “رجب طیب اردوغان” مبنی بر اینکه، نمی شود وی حکومت و حتی جانش را مدیونِ فرمانده ی شهیدِ “جبهه ی مقاومت خاورمیانه و غرب آسیا” باشد اما در عین حال با اسرائیل و اعراب منطقه در نقاطی همچون سوریه، برعلیه جبهه ی مقاومت فعالیت کند.

۲_ پیام به تمام کشورهای منطقه اعم از دوست و دشمن که قدرت ایران و جبهه ی مقاومت را فراموش نکنند؛ هرچند فرمانده “شهید” شده و در خاکِ وطن “آرام” گرفته، اما جبهه ی مقاومت زنده و قدرتمندتر از قبل است.

۳_ پیام به جهان به ویژه آمریکا مبنی بر اینکه قدرت و تصمیم گیرِ اصلی در منطقه ی خاورمیانه و غرب آسیا؛ ایران است و خواستِ آنها برای دست کشیدنِ ایران از منابعِ قدرتش در منطقه چه به بهانه ی برجام چه به هر بهانه ی دیگری، باطل و غیرقابل تحقق است.

پی نوشت:

۱_ کودتای سال ۲۰۱۶ ترکیه تلاشی بود توسط گروهی از نظامیانِ ترک که در آن بخش قابل توجهی از ارتش ترکیه در تاریخ ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ – ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۶ تلاش کردند تا حکومت را در دست بگیرند.

در راستای انجامِ کودتا جت‌های جنگی در آسمان استانبول و آنکارا پرواز کردند و ارتش پل‌های بسفر و سلطان محمد فاتح در استانبول را به وسیلهٔ تانک و سربازها مسدود کرد.

طی عملیات کودتا، بسیاری از خطوط تلفن و اینترنت قطع بودند و درمقابل حکومت ترکیه برای مبارزه با کودتاگران از پلیس درخواست کمک کرد.

بیانیه‌ای نیز با عنوان نیروهای مسلح ترکیه از تلویزیون دولتی ترکیه پخش شد با این مضمون که ارتش برای حفظ دموکراسی و حقوق بشر در ترکیه، اداره امور را در دست گرفته‌ است.

در این اطلاعیه ارتش تأکید کرد که روابط خارجی آنکارا با کشورهای دیگر به قوت خود باقی است و حاکمیت قانون در کشور در اولویت قرار دارد.

ژنرال هلوسی آکار رئیس ستاد کل ارتش ترکیه نیز توسط کودتاچیان دستگیر شد.

رسانه‌های ترکیه گفتند اردوغان در مکانی امن تحت محافظت است و به زودی یک نطق تلویزیونی خواهد داشت. دفتر رجب طیب اردوغان از ذکر محل نگهداری او خودداری کرد.

در روز کودتا گزارش‌ها حاکی از قطع خطوط تلفن در سه کلانشهر استانبول، آنکارا و ازمیر بود. ضمن این که هلیکوپترهای کبری بر فراز ستاد فرماندهی ارتش در آنکارا در حال پرواز بود.

با این حال اردوغان از مخفیگاهش و حزب عدالت و توسعه از هواداران خود خواستند برای حمایت از دولت رجب طیب اردوغان به خیابان‌ها بریزند.

۲_ شهریور ماه سال گذشته (۱۴۰۰) رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مراسم رونمایی از پهپاد “بیرقدار آکینجی” گفت که کوچکترین تحرکی در منطقه باید با اجازه ترکیه باشد.

اردوغان با بیان اینکه این پهپاد یک حادثه غیرمترقبه در سطح جهانی است و تیتر اول همه نشریات جهان خواهد شد، مدعی شده بود:”هرکس در منطقه می‌خواهد سنگی جابه‌جا کند باید از ترکیه اجازه بگیرد”.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=45578
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

  1. Abtin گفت:

    اردوغان نکبت و خائن و منافقیه، ولی بااینحال سگش شرف داره به لاییکها و کردها، ولی خوب یه گوشمالی سفت و سخت نیاز داره، تا بفهمه با کیا درافتاده

  2. امید اسلامی گفت:

    یه نفر دیگم بود که میگفت من رییس استانبول هستم…!
    الان تو زندان ایرانه و حکم اعدامش صادر شده…!
    اردوغان هم سرنوشتی بهتر نخواهد داشت
    از این رییس ها زیاد داشتیم که فکر میکردن خاورمیانه تحت تسلطشون هست!
    مثل صدام…!!!

  3. مهدی گفت:

    هروقت چنین خبری رو می شنوم یاد ضرب المثل معروفی می افتم که میگه تو اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی. همه جای کشور رو فساد گرفته و باندهای مافیا هر روز با تمام قدرت خون ما رو در شیشه میکنند ولی دستگاه های اطلاعاتی امنیتی حتی یک کمک کوچک به قوه قضائیه نمیکنند.

  4. فرشید گفت:

    با عرض سلام
    اردوغان آدمدخائنی است چون سردار سلیمانی جان او وجکومتش را نجات داده بود ولی در روز و ساعاتی که قرار بود سردار سلیمانی با برنامه از پیش تعین شده توسط موساد و سیا در عراق ترور شود اردوغان مدعی است که از اینموضوع اطلاع داشته و چهار بار با کاخ سفید تماس برقرار کرده است تا شاید بتواند نظر ترامپ را راجب ترور سردار سلیمانی تغیر دهد ولی این آدم می‌توانست به سردار سلیمانی اطلاع داده و در نهایت اورا از این مهلکه نجات دهد ولی اینکار را نکرده لذا به هیچوجه نمی‌توان به او و حرفها و قول قرارش اعتماد کرد

  5. یعقوب مهدیزاده گفت:

    اردوغان نمک نشناس یادش رفته که چند شبانه روز در آشیانه عقاب ها در فرودگاه تبریز ساندویچ سیب‌زمینی تخم مرغ که از غذاهای سنتی تبریز هست را نوش جان میکرد تا کودتا توسط اطلاعات سپاه خنثی شود و بعد الان لگد به اسلام و ایران میزند

  6. محمد گفت:

    درود بر رهبر عزیزم
    آقای آبتین در مورد کردها درست حرف بزن دهان کثیفتو ببند.

  7. محمد گفت:

    من کرد نیستم ولی مردم کرد کردستان کشور خودمرا خیلی دوست دارم و یک سفر هم به بانه و سنندج رفتم وواقعا خیلی خوش گذشت و مردم باصفایی داشت مثل همه مردم با صفای ایران عزیز

دیدگاه شما