• کد خبر: ۴۷۱۵۹
  • ۱۴۰۱-۰۵-۲۱ - : ۱۱:۱۳

امتیاز چشمگیر اروپا برای احیای برجام

روزنامه وال استریت ژورنال با اشاره به اینکه غرب در مذاکرات احیای برجام «امتیازات قابل توجهی» به ایران ارائه کرده گفت طبق متن پیشنهادی اتحادیه اروپا اگر ایران بپذیرد با شفافیت با تحقیقات آژانس همکاری کند، می‌توان با درخواست جمهوری اسلامی برای بسته شدن اختلافات پادمانی موافقت کرد.

 به گزارش اقتصاد سالم؛ روزنامه وال استریت ژورنال، همچنین به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که اتحادیه اروپا به ایران و سایر طرف‌های احیای برجام گفته است که تا ۲۴ مردادماه باید پاسخ مثبت یا منفی خود را درباره متن پیشنهادی مسئول سیاست خارجی این اتحادیه اعلام کنند.

از سوی دیگر، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پنج‌شنبه در نشستی خبری گفت ایالات متحده و کشورهای اروپایی آماده احیای برجام هستند و این ایران است که باید خواسته‌های فرابرجامی خود را کنار گذاشته و تصمیم نهایی را بگیرد.

او تاکید کرد که آمریکا و متحدانش فارغ از اینکه برجام احیا شود یا نه، خود را برای سناریوهای مختلف آماده می‌کنند.

در همین حال، معاون سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: پیشرفت در مذاکرات احیای برجام کاملا محتمل است و هیچ موضوع لاینحلی بین طرف‌ها وجود ندارد.

معاون سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: «سخنگوی اتحادیه اروپا گفته بود که طرف‌ها در مذاکرات وین با یک انتخاب روبرو هستند؛ یا متن فعلی را بپذیرند یا به شکست مذاکرات اعتراف کنند. اما کمیسیون مشترک برجام همچنین تصمیمی نگرفت.»

از سوی دیگر، تام نایدز، سفیر آمریکا در اسرائیل، در مصاحبه با شبکه ۱۳ اسرائیل با اشاره به توقف و بن‌بست در مذاکرات احیای برجام گفت که همه گزینه‌ها برای مقابله با اتمی‌شدن جمهوری اسلامی روی میز است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که هماهنگی مذاکرات احیای برجام را برعهده دارد، روز دوشنبه ۱۷ مرداد در پایان تازه‌ترین دوره مذاکرات وین اعلام کرد که «متن نهایی توافق» در اختیار هیات‌های ایران، آمریکا و دیگر کشورهای حاضر در این مذاکرات قرار گرفته است.

یک روز بعد پیتر استانو، سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد این اتحادیه انتظار دارد تهران و واشینگتن «بسیار سریع» به «متن نهایی» توافق احیای برجام پاسخ دهند.

با این حال سایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه شب اعلام کرد که در ایران «هنوز هیچ جلسه‌ای در سطح عالی» برای بررسی این متن برگزار نشده است.

برچسب‌ها:,

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=47159
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما