• کد خبر: ۵۶۰۸۱
  • ۱۴۰۱-۰۹-۱۵ - : ۷:۱۲

شفاف سازیِ شرکت ذوب آهن اصفهان درباره شکستگی ریل راه آهن در محور همدان_سنندج

به دنبال انتشار گزارش این پایگاه خبری درباره ی شکستگی ریل در محور راه آهن همدان_سنندج؛ شرکت ذوب آهن اصفهان در راستای شفاف سازیِ موضوع پاسخی ارسال کرد که در زیر می خوانید.

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم“، متن کامل گزارش شرکت ذوب آهن اصفهان در این رابطه به شرح زیر است:

جناب آقای مجید معتمدی

مدیر مسئول محترم پایگاه اطلاع رسانی اقتصاد سالم

با سلام

احتراماً نظر به درج مطلبی در خصوص ریلِ تولیدی ذوب آهن اصفهان در آن رسانه ، خواهشمند است مطابق قانون مطبوعات نسبت به درج جوابیه زیر در همان جایگاه به جهت تنویر افکار عمومی اقدام نمایید.

« حمایت از تولید داخلی و بی نیازی از واردات همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار داشته و تولید ریل ملی نیز به عنوان یک محصول استراتژیک و یکی از ضروری ترین ملزومات توسعه راه آهن کشور با همت پولامردان ذوب آهن اصفهان در سال ۹۷ محقق شد. این موفقیت، یکی از مهمترین دستاوردهای صنعتی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی است و برکات آن به ویژه در شرایط تحریم برای همگان مشهود است.

ذوب آهن اصفهان در این راستا در سالهای گذشته اقدام به سرمایه گزاری، خرید و نصب تجهیزات کامل خط تولید ریل اعم از فرایند گوگرد زدایی، سرباره گیری، گاز زدایی ( VD )، سسیستمهای ریختگری زیر سطحی ، سیستم اتوماسیونی ردیابی شاخه به شاخه شمش، قفسه های نوردی ، صافکاری عمودی و افقی، اتاق کنترل و عیب یابی تمام اتوماتیک مرکزی (Test Senter) و اتاق اره و سوراخکاری ریل و.. نموده و کلیه مراحل تولید ریل  ملی از جمله تولید فولاد مذاب، ریختگری  شمش مورد نیاز و تولید انواع ریل  مورد نیاز صنعت ریلی اعم از ریل های بین شهری و نیز ریل های مترو شهری مطابق آخرین ویرایش استاندارد اروپایی بشماره EN13674‏-۲۰۱۷انجام می گیرد بطوریکه کلیه تولیدکنندگان معتبر ریل در دنیا ملزم به رعایت  این استاندارد می باشند.

تاکنون ذوب آهن اصفهان بیش از نود هزار تن ریل معادل ۷۵۰ کیلومتر خط ریل راه آهن به شرکت های ریلی از جمله شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، شرکت مترو تهران، مترو اصفهان  و …. تحویل نموده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

با توجه به اینکه در خبر مذکور ، اشاره به شکستن یک مورد ریل گردیده است موارد زیر لازم به توضیح می باشد :

  • این شاخه در حین عملیات نصب با استفاده از صفحه اتصال ( FISHPATE ) توسط پیچ و مهره از محل صفحه اتصال دچار شکست گردیده است، لذا باتوجه به اینکه کلیه شاخه های ریل تولیدی این شرکت دارای شماره شناسه منحصر بفرد بوده و قابل ردیابی است ، به محض اطلاع، سوابق مراحل تولید اعم از تولید مذاب، ریخته گری و عملیات نورد و تولید ریل و مراحل بازرسی مجدداً بررسی و از انطباق کامل محصول با استاندارد مربوطه توسط بازرسین مدیریت کیفیت شرکت و بازرسین شرکت بازرسی بین المللی ایران ( IEI) اطمینان حاصل گردیدکه مستندات آن بصورت کامل در دسترس می باشد.
  • پس از دریافت نمونه از پیمانکار نصب، بلافاصله سطح شکست مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت که سطوح و لبه های نمونه ارسالی دارای لهیدگی نامتقارن و تغییر شکل مکانیکی که احتمالا ناشی از ضربات جسمی سخت بوده قابل رویت بود که جهت بررسی های بیشتر نمونه، موضوع فوق با اساتید مطرح و متخصص دانشگاهی که قبلاً با راه آهن جمهوری اسلامی ایران پروژه هایی در این زمینه داشته اند مطرح و پس از جلسه حضوری و تبادل نظر، ایشان اظهار نظر نمودند که براساس تجربیات و پژوهش های قبلی این نوع شکست بعضاً در اثر عدم دقت و یا استفاده از قطعات جانبی غیر استاندارد و نیز استفاده از نیروهای مکانیکی در عملیات نصب و اتصال بوجود می آید که موارد مشابهی در ریل های وارداتی قبلی که مورد استفاده قرار گرفته نیز اتفاق افتاده است.
  • موارد فوق بصورت کتبی به اطلاع شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور رسیده و اعزام کارشناسان به محل پروژه جهت بررسی بیشتر در دست اقدام می باشد.

شایان ذکر است در فرآیند تولید ریل در ذوب آهن اصفهان  عملیات بازرسی و کنترل کیفیت کلیه ریل های تولیدی براساس آخرین فن‌آوری های روز دنیا و مطابق آخرین ویرایش اشاره شده و کنترل ابعاد و اندازه ها، عیوب سطحی بویژه عیوب داخلی توسط تجهیزات برخط با قابلیت ردیابی و شناسایی تمامی شاخه تولیدی انجام، ثبت و سوابق آن به مدت نامحدود نگهداری می گردد . علاوه بر بازرسی مکانیزه که توسط دستگاه‌های فوق انجام می‌گیرد، بازرسین آموزش دیده و با تجربه مدیریت کیفیت شرکت بصورت دستی نیز مطابق با استاندارد و دستورالعمل های مدون شرکت توسط شابلون و ابزار دقیق، کنترل و بازرسی لازم را انجام می دهند. همچنین براساس توافقات ذوب آهن اصفهان با  شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، فرآیند بازرسی از کلیه مراحل تولید، بصورت مستقل توسط شرکت بین المللی بازرسی ایران ( IEI)  که بصورت مقیم و تمام وقت در این شرکت حضوردارند نیز انجام می پذیرد. »

 

حمید سرال فریدنی/سرپرست مدیریت روابط عمومی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=56081
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما