• کد خبر: ۵۶۵۲۵
  • ۱۴۰۱-۰۹-۲۰ - : ۱۹:۱۴

عملکرد مطلوب آریسان ۲ در آزمون شیب

قدرت و شتاب وانت آریسان ۲ ایران خودرو که به زودی وارد بازار می شود، مورد ارزیابی رسانه‌های تخصصی حوزه خودرو قرار گرفت و در آزمون شیب نتایج مطلوبی کسب کرد.

 به گزارش اقتصاد سالم؛در این آزمون که در محوطه پارکینگ آبشار بزرگ تهران اجرا شد، وانت آریسان ۲ با دارا بودن ۶۵۰ کیلوگرم وزن در جایگاه بار، از سربالایی‌ تعیین شده با قدرت و شتاب مناسبی طی مسیر کرد.
وانت آریسان ۲ از موتور دوگانه سوز XU7P یا همان XU7 پلاس بهره می‌برد که به تازگی روی برخی از محصولات ایران خودرو اعم از پژو پارس نیز نصب شده است. موتور XU7 پلاس نسخه ارتقا یافته همان موتور معروف ۱.۸ لیتری خانواده پژو ۴۰۵ و پارس بوده که تغییرات مهمی در راستای کاهش مصرف سوخت، افزایش توان، افزایش عمر موتور، کاهش استهلاک، روغن‌کاری و … در آن اعمال شده است.
موتور XU7 پلاس وانت آریسان ۲ دارای حجم ۱۸۰۰ سی سی با توان ۹۸ تا ۱۰۰ اسب بخار و حدود ۱۴۶ نیوتن مترگشتاور است. نیروی تولیدی این موتور توسط یک گیربکس پنج سرعته دنده ای BE که کاملا متمایز از گیربکس  آریسان۱ است به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.
به عبارت دیگر وانت آریسان ۲ ایران خودرو از یک پلتفرم جدید محرک جلو که در آن میل گاردان و دیفرانسیل عقب حذف شده و از اکسل های جدید عقب و جلو که کاملا متفاوت از نسخه قبل است بهره می‌برد. به لطف تغییر ضرایب دنده گیربکس BE نسبت به گیربکس قبلی وانت آریسان، کیفیت رانندگی در آریسان ۲ و شتاب‌گیری اولیه و ثانویه بهتر شده و تعویض دنده‌ها نیز نرم‌تر و ساده‌تر است.
یکی از انتقادهایی که به نسخه قبلی وانت آریسان وارد بود، صدای زیاد موتور در دور بالا و تعویض سخت دنده‌ها بود، اما همه این موارد در آریسان ۲ به لطف بهره‌گیری از موتور و گیربکس جدید برطرف شده است. وانت آریسان ۲ دارای استاندارد آلایندگی یورو پنج بوده که آلایندگی کمتر و مصرف سوخت پایین تری نسبت به نسخه قبلی دارد. این در حالی‌ است که موتور جدید XU7P نسبت به موتور OHV II نسل قبلی آریسان   قدرتمندتر شده است.
آزاد شدن فضای زیراتاق بار آریسان۲ به‌دلیل حذف میل گاردان و دیفرانسیل عقب باعث شده کپسول گاز CNG محصول با ظرفیت ۷۵ لیتر در زیربدنه جانمایی شود، همچنین برآمدگی کفی داخل کابین نیز کاهش پیدا کند.  ضمن این‌که موقعیت زاپاس بند نیز از پشت صندلی سرنشین در نسخه قبلی که محدودیت فضای درون کابین را ایجاد کرده بود به زیر اتاق بار منتقل شده است. این موضوع امکان تنظیم صندلی و افزایش فضای درون کابین را برای راحتی سرنشین فراهم کرده است.
همچنین انتقال مخزن سوخت CNG به زیر کابین باعث شده ضمن بهره‌مندی از حداکثر فضای اتاق بار، ایمنی خودرو در تصادفات هم بیشتر شود. شایان ذکر است که حجم مخزن سوخت CNG وانت آریسان ۲ از دو کپسول ۳۵ لیتری با مجموع حجم ۷۰ لیتر و اشغال فضای اتاق بار در نسخه قبلی به یک مخزن با گنجایش ۷۵ لیتر و جانمایی در زیر اتاق بار ارتقا یافته است.

تغییر ساختار شاسی وانت آریسان ۲ نسبت به قبل
وانت آریسان ۲  از ساختار شاسی یکپارچه و نردبانی جدید که متمایز و مستحکم‌تر از شاسی نسخه قبلی آریسان است بهره می‌برد و با عنایت به موفقیت در آزمون‌های مرتبط برون مرزی و داخلی و با رعایت حداکثر وزن بار مجاز ۶۰۰ کیلوگرم و با احتساب وزن سرنشینان مجموعا ۷۵۰ کیلوگرم ایمنی مطلوب را برای سرنشینان فراهم می‌کند.

امکانات وانت آریسان ۲
وانت آریسان ۲ ایران خودرو نسبت به نسخه قبلی لوکس‌تر شده است. ایران خودرو تصمیم گرفته که به صورت استاندارد مه شکن های جلو و همچنین سنسور دنده عقب را به وانت آریسان ۲ اضافه کند. علاوه بر این دو مورد وانت آریسان ۲ دارای دو کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل (جلو دیسکی و عقب درام)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، شیشه بالابرهای برقی، فرمان هیدرولیک، داشبورد مشابه با پژو پارس، تعبیه جاموبایلی وجا لیوانی و اقلام دم دستی روی کنسول، صندلی های پژویی با روکش جدید، سیستم تهویه مطبوع و مه شکن عقب بوده که برای یک وانت کاری سبک تجهیزات بسیار مناسبی هستند.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=56525
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما