• کد خبر: ۵۸۳۳۹
  • ۱۴۰۱-۱۰-۱۳ - : ۱۰:۱۴

بازارهای طلا،‌ ارز و مسکن بهشت دلالان شده است

یک نماینده مجلس با بیان این که در کشورهای دیگر به دلیل وضع مالیات سنگین، بازارهای طلا،‌ ارز و مسکن از حضور دلالان و سوداگران خالی است گفت: در کشور ما هیچ ساختاری وجود ندارد تا این وضع مدیریت شود و سوداگران از این محل‌ها سودهای هنگفت به دست می‌آورند.

 به گزارش اقتصاد سالم؛فتح الله توسلی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس در حال بررسی است و هنوز بررسی تمام بندهای آن به اتمام نرسیده است.

وی در در رابطه با بازار خودرو، مسکن، طلا در سایر کشورها بیان کرد: به طور کلی در کشورهای مختلف جهان، خودرو، طلا، مسکن و ارز بازارهایی نیست که سوداگری روی آن صورت بگیرد. یعنی حالت سرمایه‌ای نیست بلکه یک کالای مصرفی برای مردم است و با آن زندگی می‌کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی در ادامه توضیح داد: وضع فعلی در بازار دارایی‌های کشور ما به این دلیل است که هیچ ساختاری وجود ندارد تا این وضع مدیریت شود و سوداگران از این محل‌ها سودهای هنگفت به دست می‌آورند. در دنیا مالیات سنگینی برای این سوداگران اعمال می‌شود.

توسلی خاطر نشان کرد: کشورهای دیگر برای اینکه بحث مسکن و خودرو و طلا را مدیریت کنند مالیات‌های سنگین از این افراد سوداگر اخذ می‌کنند. افراد وقتی می‌خواهند ملک یا خودرویی را بفروشند، باید مالیات آن را بپردازند و چون باید مالیات بپردازند خیلی علاقه‌ای ندارند که مرتب با این کالاهای سرمایه‌ای خود دلالی و کسب درآمد کنند.

وی در ادامه توضیح داد: با این کالاهای سرمایه‌ای در کشور ما اتفاقات متعددی صورت می‌گیرد و نتیجه این می‌شود که به عنوان مثال مسکنی که ۲ میلیارد قیمت داشته به ۸ میلیارد می‌رسد که در این بین، فقط مردم آسیب می‌بینند. اگر این قانون تصویب و اجرا شود، جلوی خیلی از سوداگری‌ها و افزایش قیمت‌ها را در کشور خواهد گرفت.

این نماینده مجلس در ادامه، درباره فاصله طبقاتی که با سودهای هنگفت دلالان در کشور به وجود می‌آید توضیح داد: چون مکانیزم نظارتی در کشور ما وجود نداشته است، عده‌ای دلال سودهای هنگفتی به جیب زده‌اند و چون مالیاتی هم نمی‌پردازند، این باعث شده که فاصله طبقاتی زیادی در کشور شکل بگیرد.

توسلی افزود: وقتی قانونی در کشور وجود ندارد تا افراد برای فعالیت‌های دلال گونه مالیات بپردازند تا سرمایه در کشور مدیریت شود، در این شرایط این سوداگران سودهای هنگفت میلیاردی یک شبه به دست می‌آورند. اما در مقابل، کارمند و کارگر قبل از اینکه حقوقش را بگیرد، مالیات را پرداخت می‌کند.

وی در انتها اذعان داشت: این موضوع همانند موضوع مدیریت صدور مجوزها است که در مجلس مصوب کردیم تا دستگاه‌هایی که اجرای این قانون را به طور صحیح انجام نداده بودند، این قانون را اجرا کنند. بنابراین اگر طرح مالیات بر عایدی سرمایه اجرا شود کمک بزرگی به کشور خواهد کرد؛ در حالیکه در این چند سال اخیر، تصویب این قانون کش و قوس‌های فراوانی داشت، زیرا منافع خیلی‌ها را به خطر می‌انداخت. با این وجود به اجرای این قانون امیدوار هستیم.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها:, , , ,

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=58339
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما