• کد خبر: ۵۸۵۱۲
  • ۱۴۰۱-۱۰-۱۵ - : ۱۰:۳۱

ایران رتبه اول مصرف انرژی در جهان را دارد

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: رتبه نخست شدت مصرف انرژی را در دنیا و دو و نیم برابر متوسط جهانی و ۱۵ برابر کشوری مانند ژاپن شدت مصرف انرژی داریم و این در شرایطی است که بخش خانگی و تجاری کشور ما که بیش از ۷۵ درصد گاز تامینی را مصرف می کنند، بخش غیر مولدی هستند.

 به گزارش اقتصاد سالم؛داریوش گل علیزاده در خصوص وضعیت آلودگی هوای کشور به ویژه تبریز اظهار داشت: کلان‌شهرهای ما از دیرباز با این پدیده مواجه بوده‌اند و منابع ثابت و متحرک انتشار آلاینده‌ها نیز موجب تشدید این وضعیت شده و در این بین تبریز جز ۹ کلان‌شهر کشور است که سازمان حفاظت محیط زیست سیاهه منابع انتشار و سهم هر آلاینده را از طریق کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر تهیه کرده که این موضوع در تبریز توسط دانشگاه تبریز انجام شده است.

وی افزود: با توجه به مشخص شدن این منابع و سهم هر یک در آلایندگی هوای تبریز لازم است حول برنامه جامع کاهش آلودگی هوا که برای این شهر و دیگر کلان‌شهرها توسط سازمان حفاظت محیط زیست تهیه شده، اقدامات لازم را اجرایی کنیم که این مهم نیازمند همراهی و همکاری جمعی دستگاه‌های اجرایی، بخش خصوصی و صنایع طبق در قالب مسؤولیت‌های اجتماعی است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: همکاری صنایع از آن جهت اهمیت دارد که بهبود وضعیت هوا علاوه بر اینکه موجب افزایش بهره‌وری این واحدها می‌شود بلکه در سلامت، شرایط زیستی و در نتیجه کار و مسائل معیشتی عموم مردم نیز اثر خواهد گذاشت و غفلت از این موضوع خسارات جبران‌ناپذیری را بر سلامت عمومی جامعه وارد و هزینه‌های گزافی را تحمیل خواهد کرد.

مرگ حدود ۲۱ هزار در سال بر اثر آلودگی هوا در ایران

گل علیزاده خاطرنشان کرد: در کلان‌شهرها تاثیر بالا بودن میزان آلودگی هوا را در تشدید مرگ و میرهای منتسب به این پدیده شاهد هستیم و طبق آمار وزارت بهداشت مربوط به ۲۷ شهر با حدود ۳۵ میلیون نفر جمعیت حدود ۲۱ هزار مرگ منسب به آلودگی هوا و خسارتی در حدود ۱۱.۳ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ گزارش شده است و نشان می‌دهد که باید تلاش بیشتری برای بهبود وضعیت زیست‌محیطی به ویژه در بحث آلودگی هوا انجام دهیم.

وی یادآور شد: تحقق این هدف نیازمند کاری جمعی است و سازمان حفاظت محیط زیست طبق ماده ۲ قانون هوای پاک در این زمینه ناظر بر حسن انجام امور است و گزارش‌های مربوطه را تهیه و در اختیار دولت و نهادهای ذی‌ربط قرار می دهد و تکالیفی از جمله تقویت فرآیند پایش مراکز صنعتی و نظارت بر مراکز معاینه فنی را نیز به عنوان یک نهاد اجرایی بر عهده دارد که امیدواریم با انجام مجموع این اقدامات شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نقش مردم در چنین اموری بیان داشت: مردم همیشه همکاری و همراهی لازم را داشته‌اند و در نیمه دوم سال که با کاهش دما و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری روبه‌رو می‌شویم که موجب کاهش گازرسانی به صنایع و استفاده از سوخت‌های جایگزین مانند مازوت می‌شود و نیروگاه حرارتی تبریز و نیروگاه سهند بناب از جمله این واحدها هستند که به صورت ترکیبی از سوخت مازوت استفاده می‌کنند.

وی متذکر شد: البته با تشکیل کارگروه مواقع اضطرار در آذربایجان‌شرقی در مواقعی که شاهد افزایش آلودگی هوا هستیم، مازوت‌سوزی در نیروگاه تبریز متوقف می شود و با چنین تصمیماتی از ورود آسیب و خسارت به مردم و تشدید آلودگی هوا و ورود به شرایط بحرانی جلوگیری می‌شود.

گل علیزاده، یکی از دلایل آلودگی هوا در کشور را وابستگی بیش از ۹۴ درصدی تولید انرژی به سوخت‌های فسیلی است،  گفت: انتشار آلاینده ها و اثرات تجمعی آنها هنگام استفاده از این سوخت‌ها چه در خودروها و یا بخش خانگی و صنعت در شرایط وارونگی دمایی و سکون هوا موجب تشدید آلودگی هوا می‌شود و علاوه بر این رتبه نخست شدت مصرف انرژی را در دنیا و دو و نیم برابر متوسط جهانی و ۱۵ برابر کشوری مانند ژاپن شدت مصرف انرژی داریم.

وی خاطرنشان کرد: این در شرایطی است که بخش خانگی و تجاری کشور ما که بیش از ۷۵ درصد گاز تامینی را مصرف می‌کنند، بخش غیر مولدی هستند و اگر تکالیف قانونی گذشته همچون قانون اصلاح مصرف و یا قانون جامع حمل و نقل عمومی در این زمینه اجرا می‌شد اکنون شرایط کشور به این صورت نبود.

رئیس مرکز ملی هوای سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: در واقع شرایط فعلی آلودگی هوا ناشی از انباشت تکالیف قانونی انجام نشده در سال های قبل است و باید با همکاری جمعی برای برون رفت از این شرایط اقدام کنیم و خسارت های ناشی از آلودگی هوا به حداقل برسد و در این خصوص مصرف بهینه انرژی یکی از راهکارهای کلیدی است.

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=58512
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما