• کد خبر: ۵۹۸۵۴
  • ۱۴۰۱-۱۱-۰۳ - : ۱۵:۱۶

دو پیش شرط اصلی کاهش نرخ ارز

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید برای آنکه بانک مرکزی بتواند در کنترل و مدیریت بازار ارز موفق شود، باید در دو حوزه تغییراتی در اقتصاد ایران به وجود بیاید.

 به گزارش اقتصاد سالم؛عباس آرگون  اظهار کرد: در این تردیدی وجود ندارد که بخش قابل توجهی از التهابات اخیر بازار ارز به شرایط روانی و فضای ایجاد شده در بازار باز می‌گردد، یعنی در شرایطی که ما تغییر عمده ای در فضای واقعی اقتصاد نداشته‌ایم، می‌بینیم که ناگهان قیمت‌ها با تغییراتی جدی مواجه می‌شوند و همین موضوع می‌تواند چالشی تازه در اقتصاد ایران بدل شود.

وی با بیان اینکه باید نگاه مردم به آینده اقتصاد تغییر کند، توضیح داد: در زمان‌هایی که جامعه امیدوار به بهبود شرایط و ارتباط با دنیا و افزایش درآمدهاست، ما می‌بینیم که این فضای روانی کاهش یافته و خود را به وضوح در قیمت‌های موجود در بازار نیز نشان می‌دهد، در مقابل اما هر گاه خبرهای منفی و ناامید کننده منتشر می‌شود، این موضوع تاثیر منفی خود در بازار را نیز نشان می‌دهد.

عضو اتاق بازرگانی تهران به اهمیت حرکت منابع مالی و نقدینگی جامعه به سمت تولید اشاره کرد و گفت: همین امروز اگر یک بررسی انجام شود می‌بینیم که ذخیره قابل توجهی از دلار و سایر ارزهای خارجی در خانه‌ها و صندوق‌های بانکی مردم وجود دارد که صرفا از ترس اینکه ارزش پول‌شان کم شود نسبت به آن اقدام کرده‌اند. از سوی دیگر همانطور که گزارش‌های رسمی نشان می‌دهند، ما با روند گسترده‌ای از خروج سرمایه مواجه بوده‌ایم و همین موضوع نیز به افزایش تقاضا برای ارز دامن می‌زند. اگر ما شرایطی را فراهم می‌کردیم که مردم افقی روشن از ورود به تولید و سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف داشتند، قطعا این فضای روانی نمی‌توانست تاثیر بزرگی داشته باشد و منابع مالی به سمت اهداف اقتصادی کشور حرکت می‌کرد.

آرگون از شاخص‌های کلان اقتصاد به عنوان عامل دیگر تاثیرگذار بر نرخ نهایی ارز نام برد و توضیح داد: وقتی ما برای دورانی طولانی با نرخ تورم دو رقمی و حتی بالای ۴۰ درصد مواجه بوده‌ایم و از سوی دیگر رشد نقدینگی نیز ادامه داشته است. به این ترتیب نمی‌توان انتظار داشت که وقتی قیمت سایر کالاها افزایش پیدا می‌کند، نرخ دلار ثابت باقی بماند. از این رو دومین موضوعی که می‌تواند در این مسیر به بانک مرکزی در مدیریت بازار و کاهش قیمت‌ها کمک کند، بهبود وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی کشور است و وقتی در این حوزه آرامش به وجود بیاید، قطعا قیمت ارز نیز از این تغییرات مستثنی نخواهد بود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها:,

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=59854
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما