• کد خبر: ۶۷۴۳۶
  • ۱۴۰۲-۰۲-۲۹ - : ۱۳:۳۳

گزینه های ایران در برابر جنگِ آبِ طالبان چیست / راه های متعددی برای باز کردنِ آب هیرمند وجود دارد

هشدار رئیس جمهور رئیسی به طالبان درباره ی پرداخت حق آبه ی ایران؛ پاسخِ نامناسبی از سوی این گروه در پی داشت…

در این شرایط این پرسش مطرح است که گزینه های ایران در برابرِ جنگِ آب “طالب” ها چیست!؟

مجید معتمدی _ روزنامه نگار

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، به فکت های زیر توجه بفرمایید:

۱_ اقتصادِ افغانستان تا حد زیادی وابسته به ایران است.

۲_ سوختِ مصرفی در افغانستان تا حد زیادی از ایران تامین می شود.

۳_ بخشی از این سوخت به صورت رسمی به افغانستان صادر و بخشی نیز به این کشور قاچاق می شود.

۴_ گذشته از قاچاق، بخشی از کالاهای مصرفی افغانستان از جمله مواد غذایی این کشور نیز از ایران تامین می شود.

در پاسخ به هشدار رئیس جمهور رئیسی، طالبان این ویدئوی تمسخرآمیز را منتشر کرد / “طالبان از بشکه‌های زرد برای حملات انتحاری و انفجاری خود استفاده می‌کردند”

۵_ حدود ۱۰ میلیون مهاجر افغان در ایران حضور دارند که سالهاستِ میهمانِ ایرانیان هستند.

۶_ اگر طالبان آب بستن بر مردمِ ایران را ادامه دهد، همین مهاجرانِ افغانستانیِ مقیمِ ایران از جمله مهاجرانِ ساکن در شهرهای هم مَرز با افغانستان به ویژه ساکنانِ تشنه در سیستان و بلوچستانِ عزیز؛ اولین کسانی خواهند بود که به جنگِ آبِ گروه طالبان و تبعاتِ آن بر زندگی و مَعاش خود “اعتراض و اقدام” خواهند کرد…

۷_ گروه “طالبان” حدودِ ۲۰ سال پیش مولودِ ایدئولوژیِ عربستان سعودی، حمایت آمریکا و عملیاتِ اجراییِ سازمان اطلاعاتِ ارتش پاکستان (ISI) بود.

۱/۷_ اگرچه طالبانِ امروزی با طالبان ۲۰ سال پیش تفاوت های زیادی کرده است؛ اما همچنان با حمایتِ ۲ کشورِ “پاکستان و قطر” به حیاتِ خود ادامه می دهد.

۲/۷_ بنابراین اگر مصالح اقتضا کند، کشورهای حامیِ طالبان باید بینِ ایران و طالبان، یکی را انتخاب کنند.

۸_ فراموش نکنیم که بسیاری از افغانستانی های مقیمِ ایران؛ از ایدئولوژی و عملکردِ قرون وسطاییِ گروه طالبان متنفر هستند و هر وقت که فرصت یافته اند با برگزاری تجمع در شهرهای ایران، نفرت خود را از طالبان اعلام کرده اند.

۹_ اگرچه طالبان بخش های قابل توجهی از افغانستان را تسخیر کرده، اما همچنان جبهه مقاومت ملی به رهبری فرزند “احمد شاه مسعود” در شمال این کشور فعال است و بسیاری از متحدانِ ایران به ویژه مجاهدانی که با روسیه و آمریکا در این کشور جنگیده اند، در این جبهه و در داخل و خارج از افغانستان، حضور دارند.

۱۰_ فراموش نکنیم که فرمانده ی شهید آن دسته از برادران افغانستانی که از دستِ ایدئولوژیِ “وهابی_سلفی_تکفیریِ” طالبان و داعش به تنگ آمده بودند را در لشگر پرافتخار “فاطمیون” سازماندهی کرد و این لشگر همواره آماده دفاع از خود و برادران خود است.

۱۱_ نباید فراموش کرد که با زدن سد و آب بَند و منحرف کردنِ مسیر آب؛ تا قیامت نمی توان آب را از مسیرِ اصلی اش “منحرف” کرد زیر راه های زیادی برای “باز کردنِ” مسیرِ آب وجود دارد… به ویژه در آسمان ها!

گزارش مرتبط زیر را هم بخوانید:

سیاستهای اعلامیِ “آیت الله خامنه ای” را فراموش نکنید

.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=67436
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

  1. ایرانی گفت:

    رحمت خدا بر شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی که هر وقت و هرکجا مشکلی برای این سرزمین پیش می آید، میراثِ او (جبهه مقاومت خاورمیانه و غرب آسیا) مشکل گشا و راهگشا است…
    قسم به خون شهید که پرچم را به دست آقا و مرادش مهدی موعود خواهیم داد

  2. ایمان گفت:

    باحلوا حلوا دهن شیرین نمیشه
    مرزها راببنید چند روزه مشکل آب به خودی خود حل خواهدشد

  3. جوهد گفت:

    ببینید چقدر ایران ضعیف شده که پشمو های قرون وسطی یی جاهل بی هویت هم شاخ شدند برا ایران.این تاوان باز کردن سفارت خانه در تهران به روی تروریست های کثیف هست.

  4. فرهاد گفت:

    هیچ غلطی نمیکنید همونطور که در برابر باکو و یا شهادت سردار سلیمانی هیچ غلطی نکردید…

  5. Mir گفت:

    اگر مرز بسته شود ایرانیها از خماری تریاک خواهند مرد چون ۱۰۰ ٪ تریاک و شیشه شما را ما افغانها تامین میکینیم…

  6. سیامک نریمان گفت:

    با بستن مرز و فشار اقتصادی، فقط مردم عادی صدمه خواهند دید.طالبان با همکاری بین قطر و ایران، باید ھمکاری کنند، چون چین تا روابط حسنه بین ا این قوم وحشی و ایران برقرار نشه، که به نفع خودشون و مردمشون هم هست، برای کریدور شرق به غرب اقدام نمیکنه و این همونیه که آمریکا میخواد.وگرنه ۱۰ میلیون میهمان افغانستان در ایران، و شاه مسعود در شمال و تیپ پرافتخار فاطمیون، میتونه ضربه مهلکی به این گروه قربون وسطایی بزنه، و ایران نمیخواد این تنش، تله ای برای ایران اوکران دوم بشه.

  7. مهدی گفت:

    در جواب اون ابلهی که در مورد تریاک گفت اول اینکه اینقدربدبختید که غیر از تریاک چیزی برا فروش ندارید شما الان داریدبا پول تعدادی معتاد ایرانی داری زندگی میکنی اینا هم نباشن از گرسنگی میمیرید
    ثانیا نه سواد ونه شعور اینو دارید که به قوانین حق آبه یا هر قانون بین المللی پایبند باشیدومثل وحشیای قرون وسطا زندگی میکنید
    البته حساب شما از مردم مظلوم افغانستان که سالهاست گیر شما افتادن جداست

  8. مریم گفت:

    ما ملت امام حسینیم
    ما ملت شهادتیم
    ما همون راهی رو میریم که آقا امیرالمومنین رفت
    همون راهی که سرباز آقا، حاج قاسم سلیمانی رفت
    ایران سربازان شیران و دلیران
    ایران مهد تمدن و شجاعت و ایثار حماسه ست
    کفتاران و گرازان رو چه به مصاف شیر

  9. علی گفت:

    این نتیجه سیاست صلح طلبی و سازش با هر گروه و فرقه ای هست تا اخرالزمان تهدید مرز افغانستان برای ایران وجود خواهد داشت یکبار برای همیشه باید این تهدید بر طرف بشه و گروهی شبیه فاطمیون در افغانستان به قدرت برسه یا افغانستان به ایران الحاق بشه یه مشت غارنشین افراطی پلشت با حمایت حکام عرب به قدرت رسیدن و حالا کار به جایی رسیده برای ولی نعمت خودشون و ارباباشون واق واق میکنن.

  10. اسماعیل گفت:

    از مسئولانی که اندازه یه جو غیرت دارن درخواست میکنم این تمسخر کردن این جماعت شپشو رو که افغانستان رو ویران کردن وحالا نوبت ایران و زاهدان و سیستان عزیز شده رو با سجیل مستقیم روی سد جواب بدن تا بفهمن ایران امریکا نیست که از این شپشو ها ترسی داشته باشه پاش بیفته همون بیست لیتری اب رو به خوردت میدیم تا از همه جات اب بزنه بیرون…

  11. دکتر روح‌‌بخش گفت:

    وقتی با دوستان افغانستانی خودم صحبت می‌کنم اکثر اون ها تمایل به بازگشت خاک افغانستان به سرزمین اصلی شون ایران دارند. ما همه برادر و خواهر هستیم بجز برخی افراد بی مغز که متأسفانه موقتا حکومت رو در افغانستان بدست گرفتند. به نظرم بهتره ایران طی میزبانی جلساتی بین بچه شیر پنجشیر و فاطمیون هماهنگی لازم رو ایجاد کنه تا حکومت در افغانستان بدست آدم های اهل و منطقی بیوفته و در ادامه، یا هر دو کشور دوستانه کنار هم زندگی و رشد کنیم و یا اگر افغان ها مصلحت دونستند به آغوش مادرشون ایران برگردند. گزینه جنگ مستقیم هم گزینه باخت باخت هست و یه همسایه آباد بهتر از همسایه ای ویران خواهد بود.
    در جواب اون احمقی هم که حرف از تریاک زد باید بگم اگر با هم وطنان شریفت دوستی نداشتم شاید حرفت من رو به تفکر وادار می‌کرد اما چون می‌دونم نظر شما با دیگر هموطنان خودت همخوانی نداره این اظهار نظرت اهمیتی نخواهد داشت.

  12. بهروز گفت:

    بهترین راه کار برای استفاده از حق آبه ایران از افغانستان نابود نمودن سد انحرافی ساخته شده در زمان اشرف غنی رییس جمهور بی کفایت زمان قبل ازدولت طالبان فعلی است که دیگر نیازی به التماس و هشدارو اخطار از جانب ایران به این دولت زبان نفهم و بی منطق طالبان نخواهد بود

  13. ایران گفت:

    ما منتظریم تا جواب دندان شکن. :))
    به نظرم برید این فرد تو کلیپ رو بگیرید یک کلیپ ازش بگیرید تا درس عبرتی برا بقیه بشه

  14. صداقت گفت:

    باید اقدام عملی انجام شود. مرزها بسته شود. افغانی‌های بدون ویزا برگردانده شوند و جبهه شمالی تقویت شود. ابرقدرتی مثل ایران لازم نیست خودش وارد جنگ شود. سوخت نرسه موتورشون خاموش میشه

  15. نوید گفت:

    من خودم افغانم و فعلا هم تو ایران زندگی میکنم، از رفتار و گفتار مردم دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران هم خیلی راضی ام به استثنایی اقلیتی که قابل توجیهه.
    ولی در این مسئله به عنوان یک افغان و یک مسلمان باید بگم که اون آب حق مردم سیستانه و چه طالبان و چه هر حکومت دیگری باید حق رو به حق دار بده.
    ولی گمانم اینه که شاید هم حرف طالبان درست باشه و آبی در سد وجود نداشته باشه، چون بنابر تغییرات اقلیمی افغانستان هم مثل سایر همسایه ها دچار خشکسالی بی پیشینه ای شده.
    و در آخر لازم به ذکر است که ما دو ملت برادر و همسایه هستیم و رشته بافته همیم، و مصالحه بهترین راه حل تمام مشکلات.

  16. مهدی گفت:

    به حول قوه الهی گروهک تروریستی طالبان رو به خاکو خون میکشیم بنظر شخصی من چندین سال ذخیره موشک پهباد دیگه کافیه باید استفاده کرد چه در باکو چه در افغانستان

  17. M.R گفت:

    ایران به راحتی می تونه از جبهه ی مقاومت ملی افغانستان حمایت همه جانبه بکنه تا هم یجورایی نمک گیر ایران بشنو به جبهه ی مقاومت اسلامی اضافه بشن هم حساب کار دست طالبان بیاد و شاید به سقوطشون منجر بشه و در آینده نفوذ ایران تو حکومت بعدی افغانستانم بره بالا

  18. جواد گفت:

    نکته اخر نکته سنگینی بود امیدوارم متوجه بشن

  19. مرتضی گفت:

    اگر طالبان به راه صحیح وارد نگردد زود خواهد بود که بلایی از آسمان بر آنها نازل شود

  20. Sayed Jawad گفت:

    لازم نیست که خط و نشان کشیده شود
    طبق معاهده ۱۳۵۱ باید رسیدگی شود
    اما اشتباه که جمهوری اسلامی داشت همین حمایت از طالبان بود، گروه که منطق را نمی فهمد …. حالا هم شاخ وشانه کشیدن برای هم خوب نیست و اِلا به نفع هردو کشور نیست .
    🇦🇫🇦🇫🇦🇫🇦🇫🇦🇫❤❤🇦🇫🇦🇫🇦🇫🇦🇫🇦🇫

  21. Abolfazl گفت:

    کسی که قدرتی نداره و شاخ میشه رو باید شاخش رو شکوند و ایران باید قدرت و جایگاه خودش رو به طالبان نشون بده که بدونن بچه تر از این حرف هان
    ایران که ۱٪ وابستگی ای به افغانستان بجز حق آبی که حقشه نداره باید مرزهارو ببنده و پایگاه های مرزی بیشتری درست کنه

  22. Abolfazl گفت:

    در جواب فرهاد هم باید بگم ایران بارها سیلی به گوش آمریکا زده اما آمریکایی ها فقط سکوت کردند و مثل شما شاخ و شونه کشیدن . به حرف که نیست به عمل هه . نمونه اش هم عین الاسد و پهپادهایی که هک کردیم و با موشک زدیم
    اگه اطلاعاتی نداری حرفی نزن

  23. سلیمی گفت:

    تفاوت میان ما طالبان در همینه که اونها قرون وسطایی فکر میکنن و همه چیزرا ادر کلاشینکف و ریشهای یه متری خلاصه میکنن. غافل از اینکه اگه مهاجران افغانی از ایران اخراج بشن و مرزها بسته بشه از تشنگی که هیچ از گرسنگی میمیرن و با یکی موشک پهباد کل سد میره روی هوا.
    باید صبر کرد دید چه موقع اون مغز نخودی تکون میخوره

  24. مهذان گفت:

    اون دوست افغانی که اون بالا میگفت تریاک و شیشه ایران رو ما تامین میکنیم
    خوب حیوون جماعت فقط همین کارا از دستش بر میاد دیگه
    به خدا که هیچ کار دیگه ای از دستتون برنمیاد چون هیچی نیستین واقعا…راستی چی شده که فکر کردین حتی یه ثانیه میتونین خودتونو با کشوری مثل ایران مقایسه کنین
    آمریکا با اون هارت و پورتش با ما دست به عصا رفتار میکنه آخه پلشتا

  25. Ayhan گفت:

    یبار برای همیشه باید یه زهر چشم از اینا بگیریم تا شاخ نشن.زیادی رو دادیم الان پر رو شدن.هزینش یه پهپاد انتحاری روی سد هست که کل آب بیاد سیستان اونا هم امسال بدون آب بمونن.

  26. آرمین گفت:

    این آبکی ترین تحلیلی بود که تا کنون دیدم وشنیدم هرچی تونستیم جمهوری آذربایجان نیم مثغالی رو تهدید کنیم )که در حال حاضر مرتب صدر تا ذیل این مملکت رو به سخره گرفته ،_هرچی بحرین و …..رو تهدید کردیم حال باید شاهد تحقیر از سوی مملکتی بدوی و پا برهنه باشیم کاش آقایون قبل از افاضات کمی مشورت و فکر کنند اگر اهرمی دارید بدون هیاهو عمل کنید تا آنها بدنبال رفع مشکل باشند .اگر این ده میلیون افغانی قصد جنگیدن با طالبان را داشتن با دمپایی فرار نمی کردند و به مملکتی سرا پا تحریم پناه نمی آوردند

  27. م ح خانی گفت:

    سلام خدمت همه ایران دوستان بنده هم معتقدم بیشترین راه امرار معاش افغانستان ازمرزهای ایران است فقط بابستن مرز حداکثریکماه دوام میاورند واب رادو دستی کادومیکنند تحویل میدن حرف مخدر وغیره همه پرت وپلا گفتن یک مشت بیسواد وبی فرهنگ است

  28. بهمن آبادی گفت:

    مساله پیچیده است.
    الان ۱۰ میلیون افغان در ایران زندگی می کنند که خیلی زیاد است و این نشانه مهربانی بالای نظام جمهوری اسلامی است. امیدواریم این موضوع را مهمانان افغانی درک کنند و در هیچ شرایطی علیه ایران موضع نگیرند.
    مساله سد سازی و محروم کردن ایران یک سیاست لجنی اسرائیلی است که از زمان اشرف غنی خائن، پیاده سازی شد.
    ایران به زودی همان گونه که کردهای منافق تجزیه طلب را به سزاشون رساند، طالبان را نیز سر جای خود می نشاند و این طرح اسرائیلی را ناکام می گذارد. (نظیر همین طرح اسرائیلی، در ترکیه اتفاق افتاده و در زمان مقتضی باید پاسخ آن عملیاتی شود) بشکه های تروریستی زردشان هم با پایگاه هایشان با پهپادهای انتحاری، یکجا منهدم خواهد شد. از داعش که قوی تر نیستند. نظام جمهوری اسلامی آنها را در دو کشور نابود کرد.
    اما به نظر باید نظرات قاطبه افغان های داخل ایران رصد شود تا مشخص شود این بزرگواران همسو با طالبان نباشند. چون اگر باشند، هنگام پاسخ عملیاتی علیه طالبان، می توانند برای کشور دردسرساز شوند.
    البته بعید است چون افغان ها خوی شرقی دارند و نمک نشناس نیستند. آنها به خاطر فرار از طالبان، به ایران روی آوردند.
    قبلا هم گفته بودم که این طالبان بدون شک معرکه بیار آمریکاست. خروج آمریکایی ها نیز از افغانستان فیلمشون بوده تا با قدرت گرفتن طالبان، به خیال خود سر بزنگاه، روی ایران آوار شوند. فکر می کنند می توانند دوباره تاریخ را تکرار کنند.
    نظیر آنچه با ضعیف شدن حکومت صفویه پس از ۲۲۰ سال، و حمله محمود افغان و سقوط این حکومت رخ داد.
    اما جمهوری اسلامی ایران، فتنه ها و سناریوهای آنها (طالبان) را در نطفه خفه خواهد کرد.

  29. محمود گفت:

    پر رویی الهام در آذربایجان و طالبان ،،ناشی از مماشات و عقب نشینی ایران و غرق شدن برخی مسئولین ….،والا با یک پهپاد انتحاری کار تمام میشود وسد ویران میگردد،
    ایران میخواهد از رویارویی پرهیز کند ،اما نمیداند بالاترین دفاع و پرهیز از رویارویی ،حمله ای یکروزه است ،چون قطع صادرات و خوراکی به افغانستان موجب نابودی کارگاههای تولیدی خودی است

  30. mahmud گفت:

    تنش به نفع هیچ کشورنیست اگه حکومت ایران دست مسئولین باسواد بود تا حالا مردم افغانستان شناخته بود بهش حرفای زور نمیزد چون مردم افغانستان زیر حرف زور نمی‌رود

  31. امید گفت:

    از سپاه پاسداران خواهشمندیم در این رابطه بار دیگر پاسداری خود را از منافع ایرانیها به عمل آورد و جواب دهنکجی تروریست های متوحش طالبان را بدهید.
    انشالله روزی می‌رسد دولت افغانستان در تمام امور دست برادران هزاره می افتند.
    درود بر سپاه جان بر کف پاسداران

  32. فرهاد گفت:

    در جواب اون احمقی که مجاهدین راه حق رو میگین گروهک تروریستی و وهابی! ‌آهای بیشعور تا همین چند سال پیش که شما همین مجاهدین در مقابل آمریکا مبارزه می‌کرد.

    همین شما مشرکین چقدر تشویق و کمک شون میکردین الان که در رأس قدرت و خار چشم تون شده میگین گروهک ‌…
    .
    فکر کنم …ن آب ام قطع …
    و در جواب مریم ابله
    ایران الان…

  33. امیر گفت:

    مسئولین کشور باید یه فکری واسه مردم با غیرت سیستان بکنن.
    واسه یکبار هم شده جواب قاطع به این مسلمان نماها بدن .
    مشکل حق آبه یا با دیپلماسی حل میشه ،نشد با اخطار ،نشد طی ۲۴ ساعت طالبان و محو کنن .
    مسئولین یه کاری بکنن مردم بفهمند بی عرضه نیستن

  34. یک ایرانی گفت:

    حکایت ما با طالبان و افغانی ها در این قضیه حکایت آیات مبارک سوره ص است دوفرشته ای که بر حضرت داوود وارد شدن و یکیشون یک دونه میش برادرش رو دزدیده بود و میگفت: “این برادر من است؛ و او نود و نه میش دارد و من یکی بیش ندارم امّا او اصرار می‌کند که: این یکی را هم به من واگذار و در گفتگو مرا مغلوب ساخته.!” طالبان و افغان های جاهل میگن چون ایران کشور ثروتمندیه و ما مردم فقیری هستیم ایران باید از حقابه مردم مظلوم سیستان صرف نظر کنه و ببخشش به ما و به قدری خدانشناس هستن که حاضرن آب اضافی رو در شوره زار رها کنن تااینکه برروی مردم سیستان ایران که اکثرا سنی هستند بازش کنن.

  35. etermeisam1361@gmail.com گفت:

    رهبری داریم ک تمام دنیا حسرت داشتنش رو میخورن
    ایشون هر چی بفرمایند همان هست
    شبیه این فتنه در زمان خاتمی هم بود و قصدشون درگیر کردن دو کشور پارسی زبان شیعه و برادر بود
    در آخرین لحظه آقا دستور سکوت دادند…
    ما خیالمون راحته
    منتظریم معظم آله دستور بدن جان بدیم….

    فعلا پاکستان و سیستم امنیتیش درگیر عمران خان هستند
    و قطر از دوستان نزدیک ایران
    بنظر میاد بزودی میفهمند کت تن چه کسی هست
    تمام دنیا فهمیدن وقتی ایران با کشوری باشه تمام دنیا از پا در میان…
    این و تو گفته های پوتین دنبالش باشین

  36. گلاب ریز گفت:

    نه که طرف مقابل نادره علم و فرهنگ و سیاسته ! مشکل همینه که سالهاست مردم افغانستان بجای ایستادن در جای درست و بقول شما زیر بار حرف زور نرفتن ! از مقابل دشمن فرار می کنند .

  37. جاوید گفت:

    یه موشک بیشتر نمیخواد، من باشم به این طالب نشون میدم اخطار یعنی چی😡🇮🇷👊

  38. بهی گفت:

    درود خدا بر شهیدان راه وطن

  39. امین گفت:

    مرزها رو ببندید تا هم. تا طالبان متوجه بشه ایرانیها از نبود تریاک می میرند یا افغانی ها از گرسنگی و بی سوختی ( بنزین و گازوئیل ) باز بچه های خودشونو میفروشند پسر شاه مسعود و کاملا مسلح کنید

  40. سعید گفت:

    ساده نباشید اینا همش سیاست امریکاست که ایران و بکشه به درگیری وگرنه این حیونونا مال این حرفا نیست اینا یموش موش که ۶۰ سال تو سوراخای زمین قایم شده بودن گه گاهی می امدن ی بمب می زاشتن مردوم بی گناهو می کشتن . الانم ایران بهشون حمله کنه سریع فرار می کنن تو همون سوراخا . بهترین کار بستن مرز و تحریم گا زو نفت و بنزین و مواد غذایی . ی مثلیه می گه لطف مکرر حق مسلم می شه . حساب مردم افغان از طالبان جداست . در جواب اونیکه گفت تریاک از اونجا می اد اتفاقا بازم اینکار به نفع ایران و ایرانیه

  41. رستم گفت:

    سلام
    چرا باید با توجه به این نوشته ۱۰ میلیون افغانی تو ایران باشن، باید کاری کنید برگردن همشون به کشور خودشون. مهمان داری بسه.

  42. اکبر صفدری آزاد گفت:

    آب که سر بالا رود قورباغه ابوعطا خواند

  43. احسان گفت:

    به نظر منم حرف درست زده شده افقانی ها باید بدونن که اگر گفتن دعا کنید بارون بیاد. باید بترسند که. وقتی باران بیاد تر و خشک با هم میسوزد . و اگر ابری بار بر بشود کل افقانستان را آب میبرد دیگه. بشر به کجا که نرسیده. راه های آسمانی. تنها اشاره به همین یک مورد دارد و بس. که اگر کوتا نیان ابر بار ور بشه هم خسارت جانی میده بهشون و به مردم خودمون حتی هم به این که ممکنه از شدت با ران زیاد. تو زابل. و زاهدان شاهد این باشیم که آدم. هم با خودش بیاره در یاچه هامون.

  44. مینا رئوفی زاده گفت:

    اصلأ افغانستان مال ایرانه و طالبان تا نابود نشده بهتر است که فقط با ایران بسازد تا هم به نفع خودش باشد و هم ایران هرات پایتخت ایران بود بهتر است که ایران همون رفتار درستش رو با مقیمهای افغانستان رو ادامه بدهد تا اونها رو بیشتر جذب کُند به این میگویند سیاست نه رفتار احساسی

  45. مینا رئوفی زاده گفت:

    ایران باید بزند توی دهن آمریکا و اسرائیل و سرزمینش افغانستان رو پس بگیرد خود این سینا هم اهل هرات بوده منظورم اینه که اینها در اصل همون یک.کشور هستند که باید بازهم ایران سرزمینش رو پس بگیرد افغانستان پاره تن ایران است

  46. مینا رئوفی زاده گفت:

    خود ابو علی سینا هم اهل هرات بوده اینها یک کشور بوده اند

  47. مینا رئوفی زاده گفت:

    اینها همه مشترکاتشون و اعتقاداتشون یکی هستش علتش هم اینه که در اصل ایران و افغانستان همون یک کشور بوده اند اما متأسفانه به دلیل ضعف زمان قاجار ایران این اتفاق افتاده و از دست ایران در اومده ایران تا میتواند اصلأ نباید با سرزمینی که از خود مردم ایران هستند درگیر شود فقط با زبان گرفتن و سیاست میشه طالبان رو هم متقاعد کرد مرگ بر انگلستان که باعٹ جدایی سرزمین ایران و تیکه تیکه شدن ایران شد و همچنین لعنت بر وطن فروشان زمان قاجار

  48. مینا رئوفی زاده گفت:

    بحٹ این مهاجران افغان با طالبان اصلأ فرق میکنه مهاجران همون هموطنان خود ما ایرانیها هستند و مردم معمولی و عادی هستند که واقعأ به خاطر وضعیّت بحرانی افغانستان به ایران آمدند به خاطر بی اُرضگی دولت زمان قاجار که باعٹ جدایی این سرزمین از ایران شده بنده خداها همونطوری مانده بودند بلا تکلیف خوش آمده اند چه بهتر اینها خیلی هم برای کشور ما ایران خوبند نیروی انسانی ایران بیشتر و بهتر میشه ایران درصورتی که به رفتارهای درستش در قبال مهاجران ادامه بدهد مطمئنن آخرش خود افغانیها هم علیه طالبان موضع خواهند گرفت و طالبان ضایع خواهد شد و علت مستقل نشدن افغانستان هم همینه یعنی اینکه ایران نباید زمان قاجار افغانستان رو می بخشیده این سرزمین و قسمتی از ایران بوده

  49. مینا رئوفی زاده گفت:

    اصلأ افغانستان مال ایرانه و طالبان تا نابود نشده بهتر است که فقط با ایران بسازد تا هم به نفع خودش باشد و هم ایران هرات پایتخت ایران بود بهتر است که ایران همون رفتار درستش رو با مقیمهای افغانستان رو ادامه بدهد تا اونها رو بیشتر جذب کُند به این میگویند سیاست نه رفتار احساسی اما افغانستانی ها واقعأ تفلکها گناه دارند و اینها هم به خاطر وضعیّت بد افغانستان به ایران آمده اند وگرنه مطمئن باشید اصلأ از طالبان خیلی هم متنفرند ایران هم قرار نیست که مٹل طالبان باشه و بد رفتاری کنه وگرنه میشه همون مٹل اونها و همچنین فقط وضعیّت بدتر میشه اما بهتر نمیشه

  50. محسن گفت:

    روسیه ی ابر قدرت به اوکراین حمله کرد تا به جهان قدرت نمایی کند، ولی از دایره قدرت رانده شد،هردو کشورهای متخاصم پیروز نشدند،بلکه رقبا نفع بردند،پشت بستن آب هیرمند دستی نامرئی وجود دارد،تا ایران را تحریک کند،درگیری با طالبان کاری درست نیست،به قدرت ایران شکی نیست ولی همین حیوان صفت ها برج دو قلو پنتاگون را نشانه رفتند،بهترین گزینه توافق است.

  51. ایمان گفت:

    وای ک رهبرم دستور دهد شما طالبانی ها را تک به تک به درک واصل میکنم

  52. امیر گفت:

    سدی که افغانها بر روی هلمند ایجاد کردند با امکانات و سیمان ایران ایجاد شده و وزارت خارجه و بازرگانی ما به اناندازه هوش و فراست نرسیده اند که در فروش یک کالا پی گیر باشند که طرف مقابل به کدام مصرفی آن را خریداری می‌کنند. مورد بعدی زمانی که احمد مسعود به عنوان مخالف سر سخت طالبان در زمان قدرت گرفتن طالبان از ایران کمک میخواست دولت مردان ما آنها را از خود راندند که در آن زمان باید ما آنها را برای روز مبادا برای خود نگه می داشتیم . مورد دیگر اینکه زمانی که کشورهای جهان در حال راندن طالبان از خود بودند همین دولت کنونی سفارت افغانستان را در اختیار آنها قرار داد و حکومت طالبان را به رسمیت شناخت و در جلسات رسمی با ایران حاظر شدند . مورد چندم اینکه وقتی رئیس جمهور و وزارت خارجه همتای طالبانی خود را حتی در مورد آب مورد خطاب قرار می‌دهد به نوعی آنها را به رسمیت می‌شناسد و به آنها مشروعیت می‌بخشد و چندین و چند مرد دیگر ….. اما راه کار در مرد حل اختلافات با آنها این است که ایران باید به جبهه مقاومت افغانستان قدرت و نیروی ببخشد و همایت همه جانبه از آنها طالبان قوردت خود را از دست خواهد داد و می‌توان در آنصورت در مورد آب با آنها وارد معامله و نه مذاکره شد و دیگر در مقابل قدرت جدید باید هوشیار بود و همانند طالبان عمل نکرد . آنطور که عده ای می‌خواهند که مرزها بسته شود و همه بکنیم و سد را منفجر کنیم و کلی برخورد مستقیم در همه موارد به نوعی به دلیل همجواری تبعات این اقدامات به خودمان بر می‌گردد

  53. نادر گفت:

    افغانستان پاره تن ایرانه وملت افغان برادران وخواهران مایند به حرفهای مشتی یاوه گو نباید توجه کرد اینها عناصر بیگانه وتفرقه افکن هستند

  54. مجید گفت:

    خطاب به همه افغانستانی‌ها مبادا از صلح طلبی و مهربانی ایرانیها سوء استفاده کنید.
    فعلا سیاست رهبر فرزانه دوستی با همسایگان هست.
    به راحتی و مثل آب خوردن ، تمام کشور افغانستان میتواند یکی از استانهای ایران شود.
    پلشت های شپشو انسان های اولیه عصر حجر برای ایرانی ها رجز میخوانید!!
    من اگر سیاستگذار باشم:
    تا نابودی کامل طالبان و برکناری از قدرت این گروهک تروریست همه افغانستانی‌ها را چه با مجوز و چه بدون مجوز ظرف ده روز از کشورمان بیرون میکنم و به افغانستان برمیگردانم.
    طالبان حتی نمی‌تواند نان این ده پانزده میلیون نفر را تامین کند.
    پسر احمد شاه مسعود را کمک مستشاری میکنم و به پهپاد و موشک های میان برد مجهز میکنم.
    نسل طالبان را منقرض میکنم و تا نابودی کامل آنها از پا نمی نشینم . فقط یک بار لازم است مثل خودشان با آنها برخورد کنیم . قرار نیست با همه دنیا مهربان باشیم . ما شیعه علی ع هستیم . از درس های دوران نوجوانی ما جاذبه و دافعه امام علی ع بوده.
    حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
    آیا زمان آن نرسیده که … , طالبان جنگ طلب را سر جای خود بنشانید.
    حتما از جنایات افغانستانی های داخل کشور هم خبر دارید.
    تا کی مماشات؟؟؟

    واما خطاب به تو پلشت طالبانی

    وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد …

  55. یگانه گفت:

    افغانستان هم مثل همه جای دنیا خوب و بد داره ، ولی به نظر من ایران باید با دوتا موشک صاف سد افعانیارو ک اب و بستن بزنه و تمام ببینیم مثلا بلانصبت چه شکری میخان بخورن، که نمیتونن شکرم بخورنن، تا شروع به ساختن کرد یه موشک دیگه بزنه…
    به خدا این بهترین کاره ابم از اب تکون نمیخوره هیچ جنگی ام نمیشه چون افغانستان خیلی ریز تر ازین حرفاست که بخاد با ایران در بیوفته، من خودم رفیق افغانی دارم خودشون میگن افغانستان هیچ پوخی نیست ما نمیگیم خودشون دارن میگن ما میگیم هست بابا هست اونا میگن نه نیست …
    حالا بعدا معلوم میشه که هست یا نیست…
    یا علی …

  56. یگانه گفت:

    بخدا که برای ایران کاری نداره . دوتا موشک و تمام البته یدونه موشکم بسه ولی حالا واسه محکم کاری دوتا موشک بزنید همه چی تموم میشه. افغانستان میتونه با ما بجنگه …
    به خدا که نمیتونه گنده تر از اونا نتونستن اونا که دیگه …
    پشمکا با اون استایلشون اومدن اسلحه دست گرفتن که ما اماده جنگیم با کلاشینکف :))))
    تا گلنگدن تفنگاتونو بکشید با دوتا موشک محو شدید که اخه تفلیا به چیتون مینازید کیو زدید که ما نزدیم، اخه بدبختی افغانیا خودشونو تو جنگ با امریکا برنده میدونن ک امریکارو بیرون کردیم ما :)))) لامصبا امریکا دیگه خسته شد انقد ترکوندتون دید نه بابا خیلی داغون تر ازین حرفایید ول کرد رفت همه چیتونم که چاپیدنو بردنو خوردن هیچ غلطی نتونستین بکنید بد واسه ایرااااااان شاخ میشید…
    ماییمو نوای بی نوایی …
    بسم الله اگه حریف مایی …

  57. عباسى گفت:

    سلام خدمت برادران و خواهران ایرانى ام که متن من را میخوانند.

    تمام صفویان افغانستان پیش مرگ سپاه أست. همانطور که بزرگان ما در دفاع مقدس شریک بودند با شما همانطور که برادران هزاره ما فاطمیون را تشکیل دادن و جان فدا کردن. فقط از شما خواهش میکنم که در ایران ایدولوژى صفویه علیهم رحمه الله را زنده کنید. فقط همینقدر عرض میکنم طالبان نه داعش أست و نه القایده. این جماعت نه سواد دارند نه انسانیت و نه عقل و این خبیث ها فرزندان همان هوتکیان علیهم لعنه والعذاب هستند. پیروز و سرفراز باشید

    خوشى ایران خوشى ما أست و غم ایران غم ما

  58. سرباز ولایت گفت:

    ما شاهد داریم که از آب هیرمند ما هم حق آبه داریم.
    .
    .
    .
    .
    .
    البته شاهد ۱۳۶

  59. طاهر رضایی گفت:

    مسائل این چنینی بین کشور ها ، چون بر اساس معاهده و توافق قبلی بوده ،، از طریق مذاکره و پیگیری حل میشود و احتیاج به جنگ و حمله و پهپاد نیست ، فقط این نکته معلوم میشود که دولتمردان ایران بیشتر چشم و گوش خود را باز کنند که به هر کسی بی حساب و کتاب امتیاز ندهند و لطف اضافه نکنند ، اولویت اول همیشه باید ایران و ایرانی باشد…

  60. معین گفت:

    ۴تا موشک بزنید به سدهاشون حله

  61. سیدامیرهاشمی گفت:

    سلام ، نوشته های پر از تعصب ، نشانگر ضعف فکری ، جهالت و حماقت افغانستانی ها و ایرانی هاست . این بحث باید بدون خشونت حل بشود والا چیزی جز ضرر برای دوکشور و نفع برای بیگانه ندارد.
    کشور ایران خود راه گرفتن حقابه را بلد است چرا که همکاری زیادی با طالبان داشته و نوع فکر و واکنش آنهارا به خوبی بلد است . در ضمن تعداد ۵۰ تا ۶۰ میلیون افغانی که نصف جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند باید از ایران خارج شوند چراکه تمام شغل های بانکداری معلمی ، مهندسی و دکتری را اشغال کرده اند و جوانان خودمان بیکار هستند ، آنها در بهترین مکان‌های شهر سکونت دارند و با خرید بهترین ماشین ها و… سبب کسادی شده اند .

  62. جواد گفت:

    افغانستانی ها باید یکبار برای همیشه بفهمند که کی بیشتر بدردشون میخوره فعلا که طالبان وهابی یجوری شستشوی مغزیشون داده که بهشون میگن مجاهید😂😂😂

    اون قدیما تو ایرانم از این گروها داشتیم ک اتفاقاً خیلی هم طرفدار داشتن ولی هزینه فهمیدن ذات این گروه ها ۱۷۰۰۰کشته بود

    تا وقتی مردم افغانستان دنبال گروه و گروه بازی هستن وضعشون ب همین صورته …

  63. محمد گفت:

    وای به روزی که طالبان دست به کار احمقانه بزند ؛ چنان از زمین و هوا رو سرشون آتش ببارد که جهنم اون دنیا براشون بهشت شود

  64. سعید گفت:

    من گوش به فرمان رهبرم هستم.

  65. مسعود گفت:

    اولا‌در‌جواب‌آن‌ابله‌‌عقده‌ای‌حسود‌که‌تریاک
    افغان‌را‌مایه‌مباهات‌دانست‌همین‌بس‌که‌حتما‌باید‌دکتر‌روانکاو‌برود‌که‌محصولی‌که‌برای‌نابودی
    مردم‌تولید‌می‌شود‌افتخار‌ندارد‌که‌هیچ‌بلکه‌
    مایه‌شرمساری‌وخجالت‌است‌.
    دوما‌در‌اینکه‌افغانها‌با‌ایرانیان‌از‌یک‌قوم‌ونژاد
    هستند‌هیچ‌شکی‌نیستچه‌در‌دین‌چه‌در‌فرهنگ
    وموارد‌اجتماعی‌وژنتیکی‌که‌افغانها‌هم‌مثل‌همه
    اقوام‌ایرانی‌جزئی‌از‌این‌اقوام‌بودند‌و هستند
    البته‌غیر‌از‌نژاد‌پشتو‌که‌ژنتیک‌آنها‌به‌چین‌هند‌و
    پاکستان‌متعلق‌است‌.
    سوما‌این‌‌قوم‌طالیان‌اینقدر‌عقب‌مانده‌و
    متحجرند‌که‌حتی‌در‌اعمال‌دینی‌هم‌ظاهر‌دین
    را‌می‌فهمند‌مثل‌همین‌ریش‌های‌کثیف‌و
    شپش‌زده‌ای‌که‌می‌گذارند‌وحتی‌اسحتمام‌هم
    بلد‌نیستند‌وشدیدبوی‌گند‌می‌دهند‌‌واگر‌
    مسلمان‌واقعی‌بودند‌اصلی‌ترین‌اصل‌اسلام
    که‌نظافت‌است‌را‌رعایت‌می‌کردند.وحتی‌شک
    دارم‌که‌طهارت‌در‌نماز‌را‌هم‌رعایت‌کنند.
    چهارم‌اصلا‌سیاست‌بلد‌نیستند.‌وفقط‌زبان‌زور
    وکشتار‌وترور‌را‌می‌فهمند‌وخوب‌می‌دانند‌که
    اگر‌حق‌آبه‌‌ایران‌را‌ندهند‌طبق‌همان‌قرار‌داد
    بین‌رضا‌قلدر‌متوحش‌ودولت‌‌آن‌زمان‌افغان‌ها
    این‌قرار‌داد‌لغو‌می‌شود‌وباید‌‌سرزمین‌هائی که
    توسط‌این‌قرار‌داد‌توسط‌انگلیس‌خبیث‌آنموقع
    از‌ایران‌به‌افغا‌نها‌واگذار‌شد‌مجددا‌به‌ایران
    برگشت‌داده‌شود‌که‌از‌جمله‌این‌سرزمین‌ها
    سرچشمه‌رود‌هیرمند‌است‌وآنها‌این‌خوب
    می‌دانند‌وبه‌آن‌معترفند‌والا‌این‌قوم‌وحشی
    طالبان‌اهل‌اعتراف‌به‌هیچ‌حقی‌نیستند‌.
    پنجما‌خوب‌می‌دانند‌که‌نجنگیدند‌و حکومت
    افغان‌ها‌را‌به‌دست‌آوردند‌وبا‌توطئه‌آمریکا
    وکشورهای‌خلیج‌فارس‌خصوصا‌قطر‌به‌اینجا
    رسیدند‌ودر‌اصل‌معامله‌کردند‌که‌هر موقع
    آمریکا‌خواست‌تز‌طریق‌آنان‌ایران‌را‌سر‌گرم
    کند‌در‌عوض‌حکومت‌افغانستان‌.
    ودر‌آخر‌‌از‌قدرت‌ایران‌وایرانی‌وصنعت‌ایران
    واقتصاد‌ایران‌اطلاع‌کافی‌دارند‌یعنی‌ارباب‌آنها
    آمریکا‌واسرائیل‌اینها‌را‌به‌آنها‌گفته‌ومیدانند
    که‌در‌مقابل‌ایران‌فقط‌یک‌هفته‌می‌توانند
    مقاومت‌کنند‌.‌ومزه‌قدرت‌ایران‌را
    الان‌۴۰‌سال‌است‌که‌اربابشان‌از‌ایران‌چشیده‌.
    واینکه‌ایران‌به‌زودی‌بدون‌شلیک‌یک‌گلوله
    حق‌خود‌را‌خواهد‌گرفت‌پس‌ایرانیان‌نباید
    نگران‌باشند.واینکه‌در‌میان‌آنها‌چند‌نفری‌تندرو
    وجود‌دارو‌که‌‌تهدید‌به‌ترور‌در‌ایران‌کردند‌.
    اما‌اینقدر‌ابله‌وکوته‌فکر‌وبی‌سواد‌‌وکثیفند‌که
    به‌پشت‌سر‌خود‌وبرادران‌داعشی‌خود‌نگاه
    نمی‌کنند‌‌وبه‌حملات‌ایران‌بر‌علیه‌رهبران
    وتروریست‌های‌داعشی‌نمی‌نگرند‌که‌چگونه
    در‌خانه‌های‌مثلا‌امن‌خود‌شبانه‌شدند
    سرکرده‌کباب‌شده‌داعش‌واین‌را‌درصورت
    نافرمانی‌‌خود‌از‌مرداخت‌حق‌ایران‌خواهندزد
    که‌چگونه‌شیخ‌هبته‌الله‌آخوند‌زاده‌آنها
    در‌خانه‌خود‌میشود‌کباب‌شده‌شیخ‌هبته‌الله
    البته‌اگر‌وجود‌خارجی‌داشته‌باشد.
    پس‌عزیزان‌ایرانی‌وبردران‌افغان‌‌ناراحت‌نباشید
    وبه‌واق‌واق‌مشتی‌احمق‌شپشو‌‌اصلا‌گوش
    ندهید‌به‌زودی‌برای‌اران‌ومتحدان‌ایران
    مثلدیگر‌برادرانشان‌واربابانشان‌ده‌تکان
    می‌دهند.

  66. احسان گفت:

    این طالبان بیشعورزبان نفهم واقعامایه شرم ماافغان هاشدن. تواگه عرزه داشتی بجای اب بندکردن داخل کشوریکم امنیت ایجادمیکردی.طالبان فقط مشکلش باشیعه جماعت هس به مردم شیعه خودش هم رحمی نداردچه برسه همسایه.

  67. امید گفت:

    من یک افغانی مقیم ایرانم من دراینجابه دنیاامده ام والان سی سال عمردارم اگه پدرومادرم ان زمان به یک کشوراروپایی مهاجرت کرده بودن من مطمعنااینده وشغل بهتری داشتم ویاحداقل ازشهروندی ان کشوربرخورداربودم مانندبسیاری ازاقوامم که درامریکاوکانادازندگی میکنن والان به ریش من وزندگی من میخندن. درحالی که اکنون باگذشت سی سال حتی یک مدرک هویتی ندارم و هنوزهم من یک مهاجرخوانده میشم. من بافرهنگ افغانستان بیگانه ام من عاشق رهبری چون خمینی وخامنه ای هستم. طالبان وفرهنگ انان برای من بیگانه ان من ازطالبان بیزارم.

  68. سارا گفت:

    شماایرانیان بودین که ازاول طالبان روپروبال دادین وحمایت کردین وگرنه کجامردم افغانستان دل خوش ازطالبان دارن.

  69. رضا گفت:

    طالبان متعهد به تعهدات و قراردها نیستند اهل منطق و مذاکره هم نیستند متحجر و متکبر و بی مغز و تروریست هستند که افغانستان و همسایگان آن را به چالش می کشند، دولت ما هرگز نباید امتیازی به اینها بدهد حتی قبلی ها را هم حذف کند ،کوتاه آمدن ما در حقابه برای ما ضعف حساب می شود ،ضمن این که همه ی مهاجرین افغانی هم را به کشورشان برگردانند تا خودشان بروند و سرنوشت کشورشان را بدست بگیرند و از طالبان پس بگیرند چرا باید سالها آواره ایران باشند تا گروهی نادان و خبیث کشورشان اشغال داشته باشند

  70. صادق تلاوت گفت:

    نمیشه با چند تا موشک کار سد را یکسره کرد؟

  71. سلیمن گفت:

    خیلی از سیاستمداران به حکومت گوشزد کردند تا به پسر احمد شاه مقصود کمک کند اجازه ندهد طالبان این گروه ازادیخواه را متلاشی و ضعیف کند ولی حکومت نکرد گروه شاه مقصود متلاشی شد افرادش بدست طالبان کشته شدند ولی امروز لشکر فاطمیون باید در کنار این گروه با این عقب افتاده‌های کثیف بجنگند تا فرجی شود قسمتی از افغانسان ازاد بشود تا بشود گروه شاه مقصود را احیاء کرد.

  72. ۹ گفت:

    دوستان توهم نزنید
    بخایم نخایم نمیتونیم به جنگ اینا بریم چون اینها قانون حالیشون نیست نترس چریک و کله خر…
    اگر فکر کردین با توپ تفنگ حل میشه بدونید در اشتباهید اینا عراق سوریه نیستن
    نه اینا … های نون نوشابه خور هستن در کوه زندگی میکردن و با زندگی عادی امروزی نهایت ۱۰ درصد اشنا باشن شما بگید با کسی که مثل انسانهای اولیه هست میشه از در دعوا وارد شد

  73. احمدنوروزی گفت:

    سلام بهترین روش با یک رفراندوم با توجه چند میلیون افغانستانی مهمان ما هستن قرارداد ننگین پاریس را باطل اعلام کنن خودبخود مرزها تغییر میکند و به وطن اصلی برمی‌گردن دیگه طالبان هم خودبخود خفه میشن

  74. هدیه گفت:

    سلام خدمت برادران دینی و ایرانی ام . بنده یک افغانستانی تبار هستم که بشدت مخالف حکومت طالبان هستم ، نه تنها من بلکه اکثر مهاجرینی که از دست این گروهک تروریست فرار کرده و به ایران پناه آوردند همینطور است
    و در آخر بابت مهمان نوازی شما عزیزان کمال تشکر را دارم
    انشالله که حکومت افغانستان بدست صاحبان اصلی اش یعنی هزاره ها برسد

دیدگاه شما