• کد خبر: ۷۲۴۶۴
  • ۱۴۰۲-۰۵-۰۱ - : ۱۲:۱۶

ایران؛ سومین مالک بزرگ ذخایر نفت در جهان

جدیدترین آمارهای اوپک نشان می‌دهد، ذخایر اثبات شده نفت ایران در سال ۲۰۲۲ برابر با ۲۰۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون بشکه بوده و ایران همچنان سومین مالک بزرگ ذخایر نفت در جهان است.

 به گزارش اقتصاد سالم؛ اوپک در جدیدترین برآورد خود از حجم ذخایر نفتی ایران در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد، کل ذخایر نفت خام ایران در پایان سال ۲۰۲۲ به ۲۰۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون بشکه رسیده است.

ذخایر نفت ایران در این سال نسبت به سال قبل پیش از آن تغییری نکرده است.

ذخایر نفت ایران در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ تغییری نداشته و برابر با ۲۰۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون بشکه بوده و این درحالی است که این رقم در سال ۲۰۱۸ برابر با ۱۵۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون بشکه بوده است. یعنی در سال‌های بعد ۵۳ میلیارد بشکه افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، ایران از نظر بزرگی ذخایر نفت در سال ۲۰۲۱ در رتبه سوم جهان قرار دارد. ونزوئلا بزرگ‌‌ترین دارنده ذخایر نفتی در جهان شناخته شده است. ذخایر نفت این کشور ۳۰۳ میلیارد و ۲۲۱ میلیون بشکه برآورد شده که نسبت به سال گذشته ۲۴۷ میلیون بشکه کاهش یافته است.

 عربستان با ذخایر ۲۶۷ میلیارد و ۱۹۲ میلیون بشکه ‌ای در رتبه دوم از این نظر قرار دارد که میزان ذخایر آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر نداشته است.

ذخایر اثبات شده نفت اوپک در سال ۲۰۲۲ با ۰.۱ درصد افزایش یعنی یک میلیارد و ۷۰۴ میلیون بشکه، نسبت به سال گذشته به ۱۲۴۳.۵۲۳ میلیارد بشکه رسیده است.

کل ذخایر نفت جهان در پایان سال ۲۰۲۲ نیز ۱۵۶۴.۴۴۱ میلیارد بشکه اعلام شده است. این رقم نسبت به سال قبل ۱.۱ درصد افزایش یافته است.

میزان ذخایر نفتی برخی کشورهای دیگر آمریکا ۵۵.۲۵ میلیارد بشکه، برزیل ۱۳.۲۴۲ میلیارد بشکه، جمهوری آذربایجان ۷ میلیارد بشکه، روسیه ۸۰ میلیارد بشکه، نروژ ۷.۵۷ میلیارد بشکه، عراق ۱۴۵ میلیارد بشکه، کویت ۱۰۱.۵ میلیارد بشکه، امارات ۱۱۳ میلیارد بشکه، قطر ۲۵.۲۴ میلیارد بشکه، چین ۵۵.۲۵ میلیارد بشکه و لیبی ۴۸.۳۶ میلیارد بشکه است.

برچسب‌ها:,

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=72464
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما